به گزارش پول و تجارت، رویداد تخصصی رسانهای «فرنام» با حضور حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران این سازمان و جمعی از اهالی رسانه در سازمان رسانهای اوج برگزار گردید.
«فرنام»، پیوند مسائل نظری و کار اجرایی در حوزه رسانه است
در آغازی این برنامه علی مرادخانی مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: نقطهای که «فرنام» ایستاده پیوند بین مسائل آکادمیک و نظری و کار اجرایی هست. ما سعی کردیم تعادلی را در این بین برقرار کنیم. داریم تلاش میکنیم روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی اتفاقی را رقم بزند که در کشور بی سابقه باشد. لازمه آن دو موضوع هست؛ یک مدیر روابط عمومی ما بداند اگر حتی یک نفر باشی و یک ریال بودجه نداشته باشی هم امکان دارد کار کرد. نکته دوم هم درباره مدیران ارشد ماست؛ آنها هم باید بدانند که شاید تصورشان از روابط عمومی دقیق نیست. شاید نیاز به مشورت و اعتماد بیشتر دارند. ما هم آماده هستیم مدیر روابط عمومی را در این فضای سخت کمک کنیم. فرنام نقطه آغاز این همراهی هست. همینجا از هیئت علمی و داوری رویداد فرنام، داود نعمتی، سید بشیر حسینی، افسانه مظفری، رضا پورحسین و محمدمهدی رحمتی متشکر هستم که در این رویداد همراه ما بودند.

در ادامه رضا پورحسین عضو هیئت علمی و داوری رویداد فرنام، با اشاره به این رویداد، بیان کرد: من دو نکته عرض میکنم. نکته اول اینکه در نظام آچندین اوقات انسان و جامعه، یک مرحله مهمی تحت عنوان رمزگشایی وجود دارد. یعنی مرکز آچندین اوقات چیزی را پردازش انجام میدهد و بعد وقتی به مرحله انتشار میرسد آنچه را رمزگردانی شده، رمزگشایی انجام میدهد. من فکر میکنم در سازمان آچندین اوقات فردی، روابط عمومیها مسئول رمزگشایی هستند. این به این معناست آنچه که ورودی یک سازمان و پردازش یک سازمان هست، عیناً نمیشود به یک جامعه منتقل شود؛ بلکه باید رمزگشایی شود و به شکل دیگری به جامعه منتقل شود. حالا این رمزگشایی چیست و باید چگونه باشد، بحثی مفصل دارد که جای آن اینجا نیست. منتها باید بدانیم روابط عمومیها نیاز به تغییر دارند.
نمیدانستم این حجم کار در سازمان تبلیغات انجام خواهد شد
پورحسین ادامه داد: این تغییر نیاز به فکر و ایده دارد و باید به واسطه روابط عمومیها ایجاد شود. منتها تلقی که از روابط عمومیها بوده، در سالهای اخیر یک مقدار تنزل پیدا کرده هست. من خوشحالم که سازمان تبلیغات اسلامی، جایگاه روابط عمومی را پاس داشته و مصمم هست آنچه را که این سازمان انجام میدهد، توسط یک روابط عمومی آگاه و بصیر رمزگشایی و به جامعه منتقل شود.
وی افزود: اما نکته دوم، توجه به هنر در کار روابط عمومی و تبلیغ هست. وقتی که در رادیو و تلویزیون بودم، حداقل سه یا چهار بار از رهبر انقلاب شنیدم که اگر بخواهیم منویات خودمان را به جامعه بدهیم، ناچار هستیم که از هنر استفاده کنیم. به عبارتی هنر رمز اصلی آن رمزگشایی هست. تجلی این هنر از گرافیک صفحه وب شروع خواهد گردید تا چهرهای که دارد صحبت انجام میدهد، تا انتخاب واژگانی که بار عاطفی و معنایی متفاوتی دارد، تا نوشتهای که این نوشته را تأثیرگذار انجام میدهد، تا موسیقی و رنگ و غیره. هنر، خودش زبان هست. امروز دیگر نمیگویند زبان را از طریق هنر بیاموزید؛ بلکه هنر خودش یک زبان هست. هنر ماهیت دیگری به نوشته و کلام میدهد و آن اثر را ارتقا میدهد.
پورحسین در پایان بیان کرد: من به سازمات تبلیغات ارادت دارم و آن را میشناسم ولی حقیقتاً نمیدانستم این حجم کار در سازمان تبلیغات انجام دریافت میکند. جالب اینکه کارهای سازمان هنری هست و با ترکیببندیهای درست، حرف خودش را به جامعه منتقل انجام میدهد. از این بابت هم خوشحال هستم.
تبلیغ، یک کار دو طرفه هست و نیاز به فهم و ارتباط دوطرفه دارد
سپس حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره این رویداد، بیان کرد: از اعضای محترم هیئت علمی و داوری این رویداد قدردان و ممنون و سپاسگزار هستم و میخواهم یک سوال از این جمع بپرسم. به نظر شما تبلیغ یعنی چه؟ رهبر انقلاب میگفتند تبلیغ عبارت هست از تفاهم. یعنی تبلیغ یک عمل طرفینی هست. اینطور نیست که معلمی یک چیزی بیان میکند و دانشآموز باید آن را بفهمد. تبلیغ از جنس فهم دوطرفه هست. حالا کار ما یک ظرافتی هم دارد؛ ما خادم تبلیغ هستیم. برای اینکه بستر این شنیدن و طرح مسائل مردم واقع شود، خدمت میکنیم و زمینههای آن را فراهم میکنیم.
حجتالاسلام قمی ادامه داد: باید این مردم را فهمید و خوبیهایشان را روایت کرد. اتفاقات مهم و قشنگی در زندگیهای روزمره مردم اتفاق میافتد که ما کاسب نیستیم و نامکان داردیم آنها را روایت کنیم. آنقدر سوژههای ناب برای روایت کردن این مردم وجود دارد که حالاحالاها بدهکار هستیم. در میان خادمان امر تبلیغ که میخواهند خیرخواهی و هدایت الهی را به مردم منتقل کنند، یک عده مسئول روابط عمومی هستند. پس رابطهای باید برقرار شود. به تعبیر دکتر پورحسین، ما باید کلش را فرو بریزیم و از اول بسازیم. اگر میخواهیم رابطه دوطرفه با مردم برقرار کنیم، آن هم با موضوع خود مردم و خوبیهایشان، باید نگاهمان به روابط عمومی و تبلیغ را از اول بازسازی کنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره ضرورت تبلیغ و کار تبلیغی توسط همه مردم، بیان کرد: امام فرمودند همه باید تبلیغ کنند. تبلیغ کار اختصاصی روحانیون نیست. بله، سررشتههای کار باید به دست علما باشد، چرا که آگاه به مبانی هستند، ولی چندین اوقات یک معلم هم امکان داردد مروج خوبیها باشد. حضرت امام (ره) فرمود تبلیغات اسلامی همان شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن هست. کما اینکه بشناسیم زشتیها را و برحذر کنیم از انجام آن. این تعریف امام خیلی قابل فهم هست. حالا روابط عمومی جایی هست که میخواهد این کار را بکند.
حجت الاسلام قمی در پایان بیان کرد: وقتی چنین مخاطب گستردهای داریم، باید انتظارمان را هم از خودمان بالا ببریم. مثلاً تبیان دیگر نمیشود مخاطبش را با k بشمارد، بلکه باید خودش را با M محک بزند. دیگر مؤسسههای سازمان تبلیغات اسلامی هم باید دایره مخاطبانشان را گستردهتر کنند. نشر خوبیهای مردم امیدآفرین هست و نمیشود از آن غفلت کرد. مردم کارهای مهم و قشنگی میکنند که باید راوی آنها باشیم.
تقدیر از برگزیدگان نخستین رویداد فرنام
آخرین بخش این مراسم، معرفی و تقدیر از برگزیدگان نخستین رویداد فرنام قرار دارای بود که توسط حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی مدیرعامل خبرگزاری مهر، امینرضا لطفعلیزاده معاون هماهنگکننده سازمان، حجتالاسلام حریزاوی معاون آموزشی سازمان، علی مرادخانی مدیر روابط عمومی سازمان، رضا پورحسین و افسانه مظفری اعضای هیئت علمی و داوری فرنام، از آنها تقدیر گردید.
بر اساس اعلام هیئت علمی و داوری، در بخش استانی، میلاد امینی موحد مدیر روابط عمومی اداره کل خوزستان نفر اول و مرتضی قبادی مدیر روابط عمومی اداره کل اردبیل نفر دوم اعلام شدند.
نیز در بخش موسسات، یاشار عبدالحسینزاده از مؤسسه تبیان آنلاین نفر اول، محمد شاهی مدیر روابط عمومی مرکز هنری رسانهای نهضت نفر دوم و آروین فرشینعیم از مؤسسه فرهنگی سرچشمه نفر سوم اعلام شدند.
دیدگاهها