به گزارش پول و تجارت، غلامرضا تاجگردون عصر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به چالشهای حوزههای آموزش اشاره کرد و با بیان اینکه افت تحصیلی دانشآموزان مشهود هست، بیان کرد: میانگین نمرات در پایه دوازدهم، هم در سطح کشور و هم در استان، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این روند در چندین سال گذشته نگرانکننده بوده هست.
وی به شکاف معنادار استان با میانگین کشوری اشاره و اظهار کرد: استان ما با اختلاف حدود دو نمره از میانگین کشور پایینتر هست که این خود یک هشدار جدی هست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عمق بحران را در دروس پایه و اصلی دانست و افزود: وضعیت دروس اصلی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در رشتههای مربوطه بسیار بحرانی هست و با میانگینهایی در محدوده ۶و ۷ هست این امر نشان میدهد پایههای علمی دانشآموزان به شدت ضعیف هست.
در رشته ریاضی فیزیک ۶۸ درصد دانش آموزان معدل زیر ۱۰ دارند
وی ادامه داد: توزیع نمرات بسیار نگرانکننده هست؛ برای مثال در رشته ریاضی فیزیک، حدود ۶۸ درصد از دانشآموزان معدل زیر ۱۰ دارند و تنها ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ هستند که این آمار در رشته علوم انسانی حتی بحرانیتر هست و حدود ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند.
تاجگردون با اشاره به توزیع بسیار نامتعادل نمرات، ابراز کرد: آمارها نشان میدهد سهم بسیار بزرگی از دانشآموزان در چندین رشتهها تا ۸۰ درصد معدل زیر ۱۰ دارند و حتی در مدارس غیرانتفاعی که بیشترین هزینه و پول را میگیرند وضعیت خوب نیست البته اوضاع در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بهتر هست.
هشدار در رابطه با شکاف علمی در استان
وی با اشاره به شکاف علمی در استان ناترازی آموزشی را خطرناک توصیف کرد و بیان کرد: این موضوع بیانگر آن هست که سیستم آموزشی نتوانسته هست خدمات باکیفیتی را به طور عادلانه در اختیار عموم دانشآموزان قرار دهد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این ضعف پایهای قطعاً به آموزش عالی و سرانجام به بازار کار و توسعه جامعه سرایت خواهد کرد و یک ناترازی بزرگ در سرمایه انسانی آینده کشور ایجاد انجام میدهد.
وی با تأکید بر اینکه حل این مشکل نیازمند عزم ملی و استانی و همکاری همه نهادها هست، پیشنهادات خود را در چندینان مطرح کرد و بیان کرد: شورای آموزش و پرورش استان باید به صورت ویژه و متمرکز بر روی این دادهها جلسه گذاشته و علل ریشهای این افت اعم از مسائل آموزشی، معیشتی معلمان، انگیزه دانشآموزان، خانوادهها، محتوای درسی و … را بررسی کند.
تاجگردون الگوبرداری از مدارس موفق را از دیگر راهکارها دانست و بیان کرد: باید به دنبال کشف و تعمیم روشها، محتواها و مدیریت موفق مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به مدارس عادی قرار دارای بود. این کار نیازمند ایجاد یک "کمیته انتقال تجارب" متشکل از مدیران و معلمان موفق این مدارس هست.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به تمرکز بر دروس پایه و پرچالش افزود: طراحی و اجرای "طرحهای جبرانی و تقویتی" ویژه برای دروسی مانند ریاضی، فیزیک و ادبیات در اولویت قرار گیرد.
تاجگردون بازنگری در روشهای ارزشیابی و تدریس را از دیگر پیشنهادات مطرح کرد و بیان کرد: آیا سیستم نمرهدهی و شیوه تدریس کنونی قادر به سنجش واقعی یادگیری هست؟ شاید نیاز به بازآموزی معلمان و به روزرسانی روشهای تدریس وجود دارد.
وی بر افزایش انگیزه در معلمان و دانشآموزان تاکید کرد و بیان کرد: بدون توجه به مسائل معیشتی و انگیزشی معلمان و نیز ایجاد انگیزه در دانشآموزان، هر طرحی با شکست مواجه خواهد گردید، ضمن اینکه از ظرفیت اساتید دانشگاه، کارآفرینان و نخبگان علمی استان برای مشاوره و الهامبخشی به دانشآموزان استفاده شود.
تاجگردون بیان کرد: نظر به سوابق خوب رحمانی استاندار کنونی استان در دهه ۷۰ در حوزه آموزش و پرورش از هیچ کسی جز استاندار انتظار ندارم برای موضوع افت تحصیلی دانشآموزان به دنبال راهحل باشد.
دیدگاهها