موسیقی در خدمت «کافه عاشقی» قرار دارد؛ گله از وضعیت نامناسب سالن‌ها
کد خبر : ۸۱۱۴۳۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۰۸:۱۱
|
دسته بندی: اسلایدر

موسیقی در خدمت «کافه عاشقی» قرار دارد؛ گله از وضعیت نامناسب سالن‌ها

جلال‌الدین دری کارگردان نمایش «کافه عاشقی» با اشاره به جایگاه موسیقی در این نمایش و سابقه تئاتر موزیکال از وضعیت نامناسب سالن‌های تئاتر انتقاد کرد.

جلال‌الدین دری کارگردان نمایش «کافه عشقی» که این شب‌ها دور جدید اجراهای خود را در فرهنگسرای نیاوران تجربه انجام می‌دهد در گفتگو باخبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: این نمایشنامه سال ۹۶ نوشته گردید و قرار قرار دارای بود در آن سال به عنوان یک کار موزیکال ایرانی با آهنگسازی مجید درخشانی اجرا بشود که متأسفانه آن اتفاق نیفتاد و سال ۹۷ موفق به اجرای آن با نام «اپرت لیلی و مجنون» شدیم. قصه این نمایش در ۲ روایت کلاسیک و زمان حال دیده خواهد گردید. در اجرا از اشعار نظامی و جامی بهره بردیم و خود من هم در چندین جاها اشعاری برای آن گفتم و در این دور از اجراها نیز از اشعار مختلف دیگری نیز استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همواره دوست داشتم تا کاری راجع به ادبیات کلاسیک فارسی انجام بدهم. فردوسی، نظامی و جامی در تاریخ ادبیات ما به داستان‌سرایی پرداخته‌اند و منظومه‌های داستانی سروده‌اند. ۲ اثر برگزیده نظامی یعنی «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» آثاری بوده‌اند که علاقه داشتم به آنها بپردازم. این نمایش به «لیلی و مجنون» می‌پردازد و شاید بتوانم روزی «خسرو و شیرین» را نیز به صحنه ببرم.

موسیقی در خدمت «کافه عاشقی» قرار دارد؛ گله از وضعیت نامناسب سالن‌ها

وقتی موسیقی در خدمت تئاتر قرار دارد

دری در رابطه با نقش موسیقی در این نمایش بیان کرد: متأسفانه امروز بحثی با عنوان «کنسرت نمایش» فراگیر شده هست؛ تعبیری که من نیز آن را به کار بردم چرا که کلمه جایگزینی وجود ندارد. در واقع نمایش گونه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها نیز تئاتر موزیکال هست. تئاتر پیش از سینما کامل‌ترین هنر قرار دارای بود که در آن نقاشی، رقص و دیگر هنرها نقش پررنگی ایفا انجام می‌دهد. موسیقی نیز در تئاتر نقش مهمی دارد. اینکه تصور کنیم کنسرت بخشی جدا از تئاتر هست، درست نیست چون موسیقی در خدمت تئاتر قرار دارد. چندین اوقات به شکلی ساده‌اندیشانه خواننده‌ای می‌آید و حرکات موزونی نیز به نمایش اضافه خواهد گردید اما کار من تئاتری هست که موسیقی نیز جزوی از آن هست.

وی افزود: متاسفانه به خاطر گرانی‌ها، امروز کارگردانان ناگزیر چندین عناصر صحنه، لباس و نیز موسیقی زنده را حذف می‌کنند. البته ما در این نمایش طراحی صحنه و لباس نداریم چراکه نمایش روایتگر تمرین جمعی هنرمند هست و در یک پلاتو سپری خواهد گردید و نیازی به دکور و صحنه و لباس ندارد اما چندین بی هیچ مناسبتی اینها را از نمایش حذف کرده‌اند. من در تئاتر موسیقی را به شکل «پلی‌بک» پخش نمی‌کنم و همواره آن را به صورت زنده می‌نوازیم تا عنصری مرده به صحنه اضافه نکنیم. البته این کار هزینه تولید نمایش را گران انجام می‌دهد و به دغدغه‌ها می‌افزاید. نیز شاید همه کارگردان‌ها با موسیقی و نوازندگی آشنایی نداشته باشند اما من به خاطر آشنایی‌ام با موسیقی ایرانی توانستم ارتباط بهتری با نوازندگان برقرار کنم. تئاتر موجودی زنده هست و موسیقی نیز باید به شکل زنده در آن نواخته شود تا تأثیرگذار باشد. این، کاری بدیع و تازه نیست و تنها فراموش شده هست و اتفاقی هست که باید از آغاز رخ می‌داد. در همه کارهای من اگر به طور مثال زمان اجرا ۱۰۰ دقیقه باشد، بیشتر از ۲۰ دقیقه موسیقی ندارد چون معتقدم موسیقی باید به تناسب تئاتر اجرا شود.

موسیقی در خدمت «کافه عاشقی» قرار دارد؛ گله از وضعیت نامناسب سالن‌ها

کارگردان نمایش «کافه عاشقی» درباره این دور از اجراهای نمایش بیان کرد: این دوره پنجم اجراهای ماست و از سال ۹۷ تا به امروز حدود ۹۰ اجرا داشته‌ایم. بودند کسانی که در ادوار مختلف به دیدن نمایش آمدند و از تغییرها در میزانسن و نور و بازی‌های بهتر استقبال کردند. «کافه عاشقی» بر مبنای نمایش‌های ایرانی تولید و ۲ ویژگی «حکایت» و «روایت» در نگارش و اجرای آن به کار گرفته شده هست و بازی و میزانسن در آن هر بار کامل‌تر خواهد گردید. موسیقی این نمایش نسبت به اجراهای آغازین به‌طور کامل تغییر کرده و مدرن شده هست و در آن موسیقی الکتریک و کلاسیک را تلفیق کردیم چراکه نمایش در ۲ زمان متفاوت می‌گذرد.

دری با اشاره به وضعیت آشفته سالن‌های تئاتر عنوان کرد: مشکل بزرگی که در تهران وجود دارد تعداد پایین سالن‌های مناسب برای چنین اجراهایی هست. در تهران سالن‌های بلااستفاده بسیاری در اداره‌ها و وزارت‌خانه‌ها وجود دارد که از آنها بهره‌ای نمی‌برند. تالار اندیشه حوزه هنری سال هاست که از کار افتاده و به سمینارها و اهدای جوایز اختصاص یافته هست و نمایش های تولیدی آن مجموعه برای اجرا به تالار وحدت می‌روند. تنها ۲ سالن با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر در تهران وجود دارد. اگر هم بخواهیم جاهایی مانند سعدآباد را تجهیز کنیم و سیستم‌های نور و صدا و صندلی تهیه کنیم باید شبی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم.

وی در پایان یادآور گردید: در فرهنگسرای نیاوران نیز از همان صبح تا پیش از اجرای ما برنامه‌های مختلفی در آن اجرا خواهد گردید و کمتر از یک ساعت پیش از اجرا سالن را در اختیار ما قرار می‌دهند. درحالی که من برای تجهیز سالن و چک کردن وضعیت صدا به زمان بیشتری نیاز دارم. وضعیت سالن‌ها قابل قبول نیست. فرهنگسرای نیاوران، سالن اصلی تئاترشهر و تالار وحدت تنها سالن‌هایی هستند که در آن صدا به درستی شنیده خواهد گردید. در فضای باز هم باید تنها شبی ۴۰ میلیون تومان برای تجهیزات صوتی خرج کرد و اجرای فضای باز در زمستان هم میسر نیست. بالاخره ۵ کارگردان تئاتر در این کشور وجود دارد که بالای ۳۰۰ نفر مخاطب داشته باشند. تعداد اجراهای کمی داریم چون دولت از حوزه فرهنگ حمایت درستی نمی کند. چندین اوقات هم نهادها ۲ برابر بودجه تئاتر کشور را خرج یک کار می‌کنند که با بازگشت سرمایه نیز همراه نیست.

موسیقی در خدمت «کافه عاشقی» قرار دارد؛ گله از وضعیت نامناسب سالن‌ها

نمایش «کافه عاشقی» از ۱۷ تا ۳۰ مهر هرشب ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد گردید.

فرهاد صفاخو، سمیرا حسینی، صدف بهشتی و امیرکوروش اعرابی در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان «کافه عاشقی» آمده هست: فریدون که مدیر تماشاخانه‌ای قدیمی هست تصمیم دارد متن لیلی و مجنون را با گروه نمایشی خود تمرین کرده و اجرا ببرد.

عکس‌ها از وحید سیف‌اللهی هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه