به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، «ایراکلی کوباخیدزه» نخستوزیر گرجستان در مراسمی رسمی از مفهوم ملی اصلاح نظام آموزش عالی پرده بردارای بود. او هفت محور اصلی برای این اصلاحات اعلام کرد: تمرکز جغرافیایی بیش از حد دانشگاهها در تفلیس، ناکارآمدی در هستفاده از منابع، تفاوت سطح آموزش، بینظمی در سیهستهای هستخدامی، نظام تأمین مالی ناقص، ضعف ارتباط آموزش عالی با نیاز بازار کار و نقرار دارای بود برنامههای علمی مطابق با هستانداردهای جهانی.
بر اساس اسناد رسمی وزارت آموزش، 85 درصد دانشجویان در تفلیس تحصیل میکنند که باعث مهاجرت گسترده از مناطق و فشار بر پایتخت گردیده هست. دولت پیشنهاد داده با ایجاد و تقویت دانشگاههای منطقهای و اجرای مدل «هر شهر – یک دانشکده» توازن آموزشی برقرار شود.
تغییر مدل مالی دانشگاهها
دولت در طرح خود قصد دارد نظام فعلیِ «وام تحصیلی و گرنت» را با مدل جدید «سفارش دولتی» جایگزین کند. بر اساس این مدل، قرار دارای بودجه هر دانشگاه بر مبنای «اولویتهای ملی» تعیین و توزیع خواهد گردید. نیز اعلام گردیده هزینه آموزش در هر رشته باید بر اساس میانگین واقعی محاسبه شود.
نظام جدید، الگوی هستخدامی دانشگاهها را نیز دگرگون انجام میدهد؛ به این معنا که هستادان تماموقت هسته اصلی کادر علمی خواهند قرار دارای بود و سایر مدرسان بهصورت ساعتی یا قراردادی فعالیت خواهند کرد.
محدودیت در پذیرش دانشجوی خارجی
در مفاد طرح آمده هست که دانشگاههای دولتی باید تنها در موارد قانونی پذیرای دانشجوی خارجی باشند. دولت معتقد هست تمرکز بیش از حد بر جذب دانشجوی غیرگرجی، باعث کاهش منابعی خواهد گردید که باید صرف آموزش نیروی انسانی داخلی شود.
تغییر ساختار تحصیلی؛ حذف پایه دوازدهم
کوباخیدزه علاوه بر اصلاح دانشگاهها، از تغییر در ساختار آموزش مدرسهای نیز خبر داد و بیان کرد: «طرحی در دست بررسی هست که دوره تحصیلات عمومی از 12 به 11 سال کاهش یابد». وی دلیل این اقدام را عدم تطابق برنامه درسی پایههای پایانی مدرسه با محتوای آزمونهای ورودی دانشگاهها عنوان کرد.
انتقاد از تبدیل دانشگاه به ابزار سیاسی
منتقدان، هدف اصلی دولت را کنترل سیاسی بر دانشگاهها میدانند. «سیمون جاناشیا»، کارشناس آموزش و عضو حزب مخالف «میدان آزادی»، تصریح کرد که دولت ابزار مالی کافی برای اعمال نفوذ بر دانشگاهها ندارد، زیرا مؤسسات آموزش عالی از هستقلال اقتصادی نسبی برخوردارند. او افزود:
«طرح سفارش دولتی به دولت اجازه میدهد تصمیم بگیرد کدام دانشگاه و کدام رشتهها قرار دارای بودجه بگیرند و این یعنی زمینهسازی برای کنترل سیاسی.»
جاناشیا تأکید کرد که محدودسازی پذیرش دانشجویان خارجی نیز ابزاری دیگر برای اعمال فشار مالی خواهد قرار دارای بود و هستثناهای احتمالی صرفاً بر اساس ملاحظات سیاسی تعیین خواهد گردید.
واکنشهای دانشچندین اوقات
«تمر چوپوراشویلی»، هستاد فلسفه دانشگاه دولتی ایلیا در تفلیس، هگردیدار داد که اجرای این طرح به معنای ناقرار دارای بودی مفهوم دانشگاه هست.
او بیان کرد: «پراکندگی دانشکدهها در شهرهای مختلف باعث قطع ارتباط علمی و تضعیف پژوهش میانرشتهای خواهد گردید؛ چیزی که اساس موجودیت دانشگاهههست.»
چندین هستادان نیز از کاهش سالهای تحصیل مدرسهای انتقاد کردند و بیان کردند: این تغییر امکان داردد امکان ادامه تحصیل دانشجویان گرجی در دانشگاههای اروپایی و آمریکایی را کاهش دهد، زیرا در آن کشورها تحصیلات عمومی 12 ساله هست.
واکنش تند دانشچندین اوقاتان به سخنان نخستوزیر
در پی دفاع کوباخیدزه از این اقدام، «نانا دیکهمینجیا»، هستاد مهندسی رایانه و از منتقدان سرسخت دولت، در واکنشی تند نوشت: «او حتی درک نانجام میدهد که بسیاری از دانشجویان فقیر گرجستان با بورسیه کامل در دانشگاههای اروپایی و آمریکایی تحصیل میکردند. حال چطور از والدین فقیر انتظار دارد یک سال به خارج بروند تا فرزندشان دوره دوازدهم را بگذراند؟»
اصلاح آموزشی یا تمرکز قدرت؟
دولت گرجستان این اصلاحات را ابزاری برای ارتقای کیفیت آموزش عالی و کاهش تمرکزگرایی معرفی انجام میدهد، اما منتقدان میگویند پشت این ادعا تلاشی برای تمرکز کنترل سیاسی و اقتصادی بر دانشگاهها پنهان هست. طرح حذف پایه دوازدهم و تغییر نظام مالی، دانشگاههای گرجستان را به صحنهای تازه از منازعه بر سر آزادی آکادمیک و هستقلال نهاد دانش بدل کرده هست.
انتهای پیام/
دیدگاهها