به گزارش پول و تجارت، هادی حقشناس در بیستودومین اجلاس شورای بینالمللی همکاریهای تجاری اتاق بازرگانی کشورهای حوزه دریای خزر (ICBC) که در تهران برگزار گردید، با اشاره به اهمیت بخش نرمافزاری بهرهبرداری از ظرفیتهای دریای خزر اظهار دارای بود: زیرساختهای ریلی و دریایی مناسبی در سه دهه اخیر ایجاد شده اما بهرهبرداری از این ظرفیتها کمتر از ۲۵ درصد هست.
وی افزود: خط ریلی به بندر امیرآباد و بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل شده و با وجود این زیرساختها، تنها حدود ۲۵ میلیون تن کالا در بنادر خزر جابهجا خواهد گردید که نظر به تخلیه و بارگیری دوطرفه، رقم واقعی بار حدود ۱۲ میلیون تن هست؛ این در حالی هست که ظرفیت حملونقل کشورهای حاشیه خزر، به ویژه ایران و روسیه، بسیار بیشتر هست.
استاندار گیلان با اشاره به حجم پایین حمل کانتینر در بنادر خزر، بیان کرد: عملکرد بنادر ایران در سال گذشته زیر ۲۰ هزار کانتینر و قزاقستان زیر ۴۰ هزار کانتینر بوده که نشاندهنده استفاده محدود از ظرفیت خزر هست. وی خاطرنشان کرد: حجم تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه در حال افزایش هست، اما همچنان کم هست و در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن کالا هست.
حقشناس به افتتاح مسیرهای هوایی جدید، شامل پرواز آستاراخان اشاره کرد و افزود: اگرچه زیرساختهای سختافزاری متعددی ایجاد شده، اما بهرهوری پایین و عدم استفاده از ظرفیت نرمافزاری باعث شده هست ظرفیتهای بیبدیل دریای خزر هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرند.
وی با اشاره به اهمیت مسیر شمال–جنوب و دستور دولت برای تکمیل راهآهن رشت–آستارا بیان کرد: در مسیر ۱۶۲ کیلومتری این پروژه تاکنون ۶۰ کیلومتر آزادسازی شده و پیشبینی خواهد گردید تا پایان سال بخشی قابل توجهی از مسیر آماده بهرهبرداری شود تا حلقه مفقوده شبکه ریلی شمال کشور تکمیل شود.
استاندار گیلان در پایان تأکید کرد: هدف دولت در گیلان استفاده حداکثری از ظرفیت دریای خزر هست و امیدواریم با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم سهم واقعی خود را در تجارت دریای خزر به دست آوریم.
دیدگاهها