رشد علمی کشور به تعامل بین‌المللی وابسته است؛ علم در انزوا رشد نمی‌کند
کد خبر : ۸۱۱۸۶۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۲:۳۴
|
دسته بندی: اسلایدر

رشد علمی کشور به تعامل بین‌المللی وابسته است؛ علم در انزوا رشد نمی‌کند

وزیر بهداشت بیان کرد:رشد علمی کشور به تعامل بین‌المللی وابسته هست و هیچ جایی نیست که علم در انزوا رشد کند. دیپلماسی علم و سلامت، دیپلماسی‌ نرم، انسان‌دوستانه، بدون محدودیت و مولد پیشرفت علمی هست.

به گزارش پول و تجارت به نقل از وزارت بهداشت، محمدرضا ظفرقندی افزود: آغاز سال تحصیلی سنتی هست که گرامی داشته خواهد گردید؛ چراکه کاروان بزرگی در حال ادامه حرکت علمی هست و بار و جهاز این کاروان، آینده ایران و مردم ایران هستند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این مجموعه سرنوشت آینده ایران و تأمین عزت و سربلندی مردم را رقم می‌زند. باید تلاش کنیم از این مجموعه بزرگ مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: تکریم علم یک آموزه تاریخی، سنتی و دینی ماست. باید هم علم را تکریم کنیم و هم مسیرش را تسهیل نمائیم؛ مشکلات را مرتفع کرده و محیطی امن و با ثبات برای دانشمندان، دانشجویان و جوانان فراهم کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش دولت در این زمینه بیان کرد: ایجاد آینده‌ای روشن، باعث ماندگاری، تحصیل خوب و لذت از دوران تحصیل خواهد گردید. پیشرفت علمی شایسته ملت بزرگ ایران هست و باید آن را ضروری بدانیم.

وی تأکید کرد: وظیفه ما که به مردم و کشورمان مدیون هستیم، این هست که ایران را در مرزهای دانش، رشد علمی، رقابت و تعامل علمی جهانی نگه‌داریم.

تأکید بر توسعه دیپلماسی در عرصه علم و سلامت

ظفرقندی خاطرنشان کرد: رشد علمی کشور به تعامل بین‌المللی وابسته هست و هیچ جایی نیست که علم در انزوا رشد کند. دیپلماسی علم و سلامت، دیپلماسی نرم، انسان‌دوستانه، بدون محدودیت و مولد پیشرفت علمی هست.

وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام که فرمودند «علم را ولو در چین باشد بیاموزید»، بیان کرد: معنای این حدیث این هست که بدون تعامل با دنیا نامکان دارد در مرزهای علمی باقی ماند.

وی ادامه داد: روند شرکت در کنگره‌ها، رفت‌وآمدهای علمی و گفتگوهای علمی باید با درایت دولت و ریاست‌جمهوری بهبود یابد.

وزیر بهداشت افزود: دیپلماسی علم و سلامت امکان داردد گشایش‌گر و آغازگر سایر دیپلماسی‌های سیاسی باشد و حتی مسیرهای مسدود را باز کند.

او با اشاره به تجربه حضور در یک کنگره در مصر بیان کرد: در گفتگوهایی که داشتیم، مشاهده گردید که حتی کشورهایی که با ما زاویه‌های سیاسی دارند، علاقه‌مند به تبادل علمی در حوزه‌های سلامت، دارو و گردشگری سلامت هستند.

علم، مسئولیتی اجتماعی فراتر از تخصص

وزیر بهداشت تأکید کرد: علم علاوه بر مسئولیت حرفه‌ای، مسئولیت اجتماعی سنگینی نیز دارد که بر دوش دانشمندان و دانشجویان ماست.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و ملی علم، مسئولیتی هست که ما در قبال مردم و جامعه داریم. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه پیامبر را طبیب قلوب و جان‌ها معرفی انجام می‌دهد؛ او به سراغ مردم می‌رود، نه اینکه منتظر باشد مردم نزد او آیند.

وی افزود: این یعنی داشتن علمی جامعه‌محور و مردم‌محور. یعنی باید به آثار اجتماعی علم در همه حوزه‌ها نیز ورود کنیم.

ظفرقندی تصریح کرد: ما باید به مسائل اجتماعی مانند فقر، سواد، تصادفات و آلودگی هوا ورود کنیم. باید به عنوان طبیب، به مشکلات محلات و جوامع بپردازیم تا علم ما اثرگذار شود.

وی اضافه کرد: اگر این مسائل اصلاح نشوند، حتی با هزار سال تدریس، مشکلات باقی خواهند ماند. من سال‌هاست که تروما درس می‌دهم، اما اگر در جاده‌ای تابلوی هشدار نصب نشود، تصادف رخ خواهد داد و ما فقط باید در بیمارستان زخم‌ها را بخیه کنیم. این همان چیزی هست که از آن به‌عنوان مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت یاد خواهد گردید.

وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت رفع ناترازی‌ها و کمک گرفتن از دانشگاه‌ها در این زمینه بیان کرد: در گذشته، دانشگاه‌ها در حوزه سیاست نیز اثرگذارتر بودند. آسمان دانشگاه‌های ما پر از ستاره‌های درخشان هست و دانشگاه‌ها شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشور کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام شهدای ۸ سال دفاع مقدس، عرصه سلامت و جنگ ۱۲ روزه اخیر، مایه افتخار جامعه علمی و دانشچندین اوقات ما هستند. باید وظایف خود را در قبال مردم و کشور به نحو مطلوب انجام دهیم و دست در دست هم، میهن‌مان را به بهترین شکل بسازیم.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه