نقشه راه روابط تجاری با ۲۰ شریک اول تدوین می‌شود
کد خبر : ۸۱۱۹۷۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۳:۳۶
|
دسته بندی: اسلایدر

نقشه راه روابط تجاری با ۲۰ شریک اول تدوین می‌شود

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای هر اعزام هیات تجاری باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم، بیان کرد: کارگروه‌هایی برای ۲۰ شریک تجاری اول تشکیل خواهد گردید تا نقشه راه مشخص شود.

به گزارش پول و تجارت، محمدعلی دهقان‌دهنوی امروز در ششمین نشست از سلسله برنامه‌های «هفت روز با صادرات» با عنوان «صادرات و بازارهای بین‌المللی» اظهار کرد: کشورهای موفق، دیپلماسی تجاری را ابزاری کلیدی در توسعه اقتصادی خود می‌دانند و رؤسای کشورها شخصاً در مذاکرات تجاری بزرگ حضور دارند. ایران نیز در حال مذاکره با پنج تا شش کشور برای امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد هست و بخش قابل توجهی از روابط سیاسی کشور حول محور تجارت شکل گرفته هست.

او ادامه داد: رئیس‌جمهور بر بهره‌گیری از فرصت سفرهای خارجی برای گسترش تجارت و صادرات تأکید ویژه دارد و وزارت امور خارجه نیز این سیاست را دنبال انجام می‌دهد. اتاق‌های بازرگانی امکان داردند نقش مؤثری در تحقق این هدف ایفا کنند و همکاری نزدیک این نهادها به رشد صادرات غیرنفتی کمک خواهد کرد.

دهقان‌دهنوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سفرهای خارجی، بیان کرد: اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی نقش پررنگی در پیشبرد دیپلماسی تجاری داشته‌اند و نشست‌ها و همایش‌های تجاری در جریان سفرهای رئیس‌جمهور، منجر به امضای قراردادها و توافق‌نامه‌های همکاری شده هست.

وی تأکید کرد: ضروری هست انتظارات بخش خصوصی از وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به‌روشنی مشخص شود تا همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای هدف مؤثرتر پیش رود. نیز عملکرد سفرای ایران در کشورهای مختلف بر اساس میزان پیشرفت صادرات ارزیابی خواهد گردید و این شاخص یکی از معیارهای اصلی سنجش فعالیت آنان هست.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به وضعیت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور، بیان کرد: مراکز تجاری ما هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند و نیمی از آن‌ها تمدید نشده‌اند. بخش خصوصی امکان داردد برنامه‌های خود را برای بهبود این مراکز ارائه دهد تا ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد.

دهقان‌دهنوی بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای اعزام هیأت‌های تجاری تأکید کرد و بیان کرد: قبل از هر اعزام، باید مشخص شود چه کسانی حضور دارند، برنامه‌ها و اهداف هر سفر چیست. نیز کارگروه‌هایی برای ۲۰ شریک تجاری اول کشور تشکیل خواهد گردید تا نقشه راه توسعه تجارت با این کشورها تدوین و هماهنگی لازم با اتاق‌های مشترک و رایزنان بازرگانی صورت گیرد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه