به گزارش پول و تجارت، زهره صفاتی ظهر دوشنبه در دومین نشست از سلسله نشستهای بررسی گزارشات علمی کنفرانس مجمع جهانی فقه اسلامی (دوحه) که با محوریت «حقوق کودکان و مسائل نوظهور» در قم برگزار شد، به فضای حاکم بر کنفرانس دوحه اشاره کرد و بیان کرد: یک نظم و انضباط خاصی بر جلسه حاکم قرار دارای بود و مقالات به این سیاق که ما همایش برپا میکنیم و صاحب مقاله چکیدهاش را بیان انجام میدهد، نبود و آنها خلاصهای از مقالات را استخراج کرده بودند و مجری با سرعت میخواند و اگر صاحب مقاله میخواست، امکان داردست مداخله کوتاهی (حدود هفت الی هشت دقیقه) داشته باشد و یک فرصت مساوی و عادلانهای به هر کسی که حرف برای گفتن دارای بود داده میشد و هیچ اصطکاکی در حرفها وجود نداشت.
استاد حوزه علمیه خواهران نکته قابل تأمل دیگر را حضور پررنگ زنان دانست و افزود: حضور زنان در اجلاسیهها و مراکز علمی بسیار چشمگیر قرار دارای بود و من میدیدم که بانوان از کشورهای مختلف در بسیاری از این هشت موضوع مداخله میکردند و معلوم خواهد گردید از نظر فکری تحولی در آنان به وجود آمده و توان اظهار نظرات مناسب را پیدا کردهاند و این خود یک ظرفیت بزرگ هست و خواهران عزیز باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.
صفاتی نیز به پذیرفته شدن پیشنهادات خود در این کنفرانس اشاره کرد و بیان کرد: من سه پیشنهاد مشخص دادم که هر سه پذیرفته گردید و در مجموعه قرارات (تصمیمات) آوردند؛ پیشنهاد اول اشتراکگذاری مباحث مشترک در جهان اسلام قرار دارای بود و دوم، تشکیل دبیرخانهای برای دنبال کردن مباحث کودک در مجمع جهانی فقه. و سوم، پیشبینی نهادی برای رسیدگی به امور کودکان جنگ و پساجنگ، نظر به وضعیت غزه.
اسلام برای کودک حقوق قائل هست، نه صرفاً اصول اخلاقی
استاد حوزه علمیه خواهران به تبیین مبانی فقهی حقوق کودک پرداخت و اظهار کرد: ما این همه منابع غنی در اختیار داریم، مع ذلک هم جهان اسلام و هم کشور خود ما در نقطه ایده آل قرار نگرفته و باید این درد را درمان کنیم وما حرف برای گفتن داریم، اما نتوانستهایم به ظهور و بروز برسانیم
صفاتی تاکید کرد: در مقالهای که ارائه گردید ما به جای بیان اصول اخلاقی، وارد حوزه احکام شرعی و استنباط فقهی شدیم.
کرامت انسانی و حیا زیرساختهای تربیتی هستند
این بانوی مجتهده با اشاره به اینکه در فقه، «طفل» به فرد از بدو تولد تا بلوغ گفته خواهد گردید، بر نقش محوری خانواده تاکید کرد و بیان کرد: خانواده نقش محوری دارد و اگر میگوییم مدرسه و جامعه، در درجات بعد هستند و محیط سالم خانواده باید بر اساس محبت پایهریزی شود.
وی دو اصل را زیرساختیترین اصول تربیتی خواند: اول اصل کرامت انسان. در هندسه معرفتی قرآن، اصل کرامت ناشی از مقام خلیفةاللهی اوست. قرآن میفرماید «ولقد کرمنا بنی آدم» و تمام هنجارها و رفتارهای تربیتساز باید مبتنی بر کرامت باشد.
صفاتی ادامه داد: دوم، آموزش بحث حیا محوری در خانواده هست. وقتی حیازدایی در خانوادهها بشود، حریم باز خواهد گردید برای کارهای خلاف و متأسفانه الان رسانههای ما، فیلمهای ما و فیلمهای خانگی ما بحث حیازدایی را خیلی معمولی گرفتهاند و راحت اتفاق میافتد. اسلام ۱۴۰۰ سال پیش در سوره نور بحث حیا در خانواده را مطرح کرده هست.
استاد حوزه علمیه خواهران در پایان با اشاره به قاعده «لاضرر» بیان کرد: باید از هرچیزی که ضرر متوجه کودک خواهد گردید، پرهیز کرد. در روایات ذیل آیه «من قتل نفسا…»، قتل نفس به گمراه کردن و احیای نفس به هدایت تفسیر شده هست. این باید ملاک کار خانوادهها و دولتها قرار بگیرد.
دیدگاهها