پزشک‌بلاگرها؛ از عریان‌نمایی بیمار تا سنگ تمام برای روابط نامشروع
کد خبر : ۸۱۲۲۵۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۵:۵۵
|
دسته بندی: سلامت

پزشک‌بلاگرها؛ از عریان‌نمایی بیمار تا سنگ تمام برای روابط نامشروع

با عادی‌گردیدن چندین جراحی‌ها و انفعال دستگاه‌ها و نهادهای ناظر، امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌راحتی بیماران را عریان مقابل دوربین قرار می‌دهند و خصوصی‌ترین جراحی‌ها را برای عموم پخش می‌کنند.

اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پول و تجارت، یکی از گلایه‌های نسبتاً همیشگی بیماران از پزشکان، عدم وقت‌گذاری مناسب و بیان کرد‌وگوی دقیق با بیمار و مراجعه‌کننده درباره بیماری هست. 

خیلی از بیماران گلایه دارند که پزشکان هرچه معروف‌تر و مشهورتر باشند، زمانی که برای هر بیماران اختصاص می‌دهند کمتر هست و چه‌بسا به جایی برسند که همزمان چندین بیمار را ویزیت کنند و نهایتاً بعد از یک یا دو دقیقه آنها را به دارو و سونوگرافی و ام‌آرآی ارجاع دهند.

اگرچه عواملی مثل تجربه بالای پزشک، درخوهست نابجای بیمار یا لزوم اظهارنظر بعد از چندین آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها را امکان دارد دلیل وقت کم معاینه درنظر گرفت اما شاید این رویه دلیل دیگری هم دارای بوده باگردید که خیلی هم منطقی نیست؛ اشتغال پزشکان به بلاگری! اینجهست که اتفاقاً پزشک‌بلاگر، برای بیمار موردنظر وقت مناسبی هم در نظر دریافت می‌کند تا محتوای لازم را تولید کند.

با گسترده گردیدن تب هستفاده از فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام برای تبلیغ همه چیز، چندین پزشکان هم سعی کردند در این رقابت سخت، از قافله سایر بلاگرها در حوزه‌های مختلف عقب نمانند و خود را به گردیدیدترین شکل ممکن در چشم مخاطب فرو ببرند، به همین خاطر تصمیم گرفتند با تابوشکنی به اهداف خود برسند.

شبکه تجارت محتوای مستهجن در اینستاگرام و انفعال در نظارت

روزگاری نه‌چندینان دور که هنوز قبح خیلی از بی‌اخلاقی‌ها نریخته قرار دارای بود، چندین پزشکان برای انجام جراحی یا خدمات زیبایی خود که غیرعرف یا غیرقانونی قرار دارای بود، چندین از همسایگان ایران را برای تولید محتوا انتخاب می‌کردند.

از هستانبول تا اربیل و دوبی که همواره بخش قابل‌توجهی از ایرانیان را در خود می‌بینند، پاتوق حضور این پزشکان گردید تا هم از گزند برخوردهای داخل کشور در امان باشند و هم به‌راحتی خدمات عجیب و غریب‌شان را تبلیغ کنند.

اما به‌مرور با عادی‌گردیدن چندین جراحی‌ها و انفعال دستگاه‌ها و نهادهای ناظر ازجمله وزارت بهدارای بود، امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که داخل کشور به‌راحتی بیماران را به‌طور کامل عریان مقابل دوربین قرار می‌دهند و خصوصی‌ترین جراحی‌ها را برای عموم پخش می‌کنند.

پزشکانی که دور از فضای مجازی و در عالم واقعیت شاید اغراق نباگردید که زمانی را که به بیمار اختصاص می‌دهند بتوان با ثانیه محاسبه کرد و برای جذب بیمار بیشتر در طول روز، در بسیاری موارد، چندین بیمار را همزمان ویزیت می‌کنند، حالا در فضای مجازی به ساخت ویدئوهای طولانی از یک بیمار و حتی انتشار پشت‌صحنه‌های به‌اصطلاح جذاب مشغول هستند.

زمانی، رازدار قرار دارای بودن و محرم‌قرار دارای بودن، کنار حاذق‌قرار دارای بودن، از برچسب‌های یک پزشک برای نام‌آوری بیشتر بین مردم قرار دارای بود، برچسبی که نه به‌دست خود پزشک، بلکه توسط مردم دست به دست و زبان به زبان می‌چرخید و بدون کوچکترین هزینه‌ای، پزشک را بین بیمار و غیربیمار معرفی می‌کرد،

اما امروز به‌لطف رقابت گردیدید برای دیده گردیدن بیشتر در فضای مجازی، هدف به بدترین شکل ممکن وسیله را توجیه انجام می‌دهد و چندین از پزشکان این را در عمل ثابت کرده‌اند.

احترام به احکام الهی، عدم‌تضییع حقوق بیماران، مقدم دانستن سلامتی و بهقرار دارای بود بیماران بر منافع مادی خود، حفظ حریم شخصی در معاینه و معالجه، اجتناب از انجام امور منافی شرافت و اخلاق پزشکی و عدم‌دخالت در امور غیرتخصصی، از مهم‌ترین بخش‌های سوگند پزشکان هست اما گذری کوتاه بر صفحات پزشکان در اینستاگرام نشان می‌دهد که چقدر راحت این اصول و سوگندها زیر پا گذاشته خواهد گردید.

تب تزریق گارداسیل؛ بازجویی از بیماران توسط پزشک!

معرفی و تبلیغ محصولات پزشکی و درمانی این روزها حدوداً بدون هیچ نظارت و ضابطه‌ای در فضای مجازی منتشر خواهد گردید و دیگر تمایز و تفاوتی بین پزشک و غیرپزشک در این آگهی‌ها وجود ندارد؛ از پزشک و پزشک‌نما تا بازیگر و بلاگر همه مشغول تبلیغ هستند.

واکسن گارداسیل را امکان دارد پررونق‌ترین محصول پزشکی نامید که این روزها از بلاگر تا پزشک برای کسب فالوئر و درآمد به آن متوسل می‌شوند.

در فضایی که وزارت بهدارای بود و مشخصاً سازمان غذاودارو حدوداً جز هگردیدار درباره توزیع و تزریق این واکسن اقدام درخور دیگری انجام نمی‌دهند، پزشک‌بلاگرها از این وضعیت سوءهستفاده می‌کنند و به‌بهانه پرمحتواترکردن ویدئوهای خود پا را فراتر از اظهارنظر صرف درباره واکسن می‌گذارند و مقابل دوربین خصوصی‌ترین سؤالات را از بیماران می‌پرسند.

از آنجا که رفتارهای پرخطر جنسی یکی از دلایل بروز بیماری و نیاز به تزریق این واکسن هست، پزشکانی که بعضاً در مال‌های پرزرق‌وبرق تهران مشغول به کار هستند، سؤالاتی عجیب از بیماران می‌پرسند و خود را بر صندلی روان‌شناس و جامعه‌شناس می‌نشانند و بیان کرد‌وگو با بیمار را چه‌بسا به صحنه بازجویی هم تبدیل می‌کنند؛

از چه‌سنی شروع به رابطه جنسی کردی؟ با چندین نفر رابطه جنسی دارای بودی؟ الآن با چندین نفر در ارتباطی؟‌ بابت ارتباط جنسی پول هم دریافت کردی و می‌کنی؟ و سؤالاتی قبیح و عجیب از این دست که نشانی از سوگندهای پزشکی در آنها برای حفظ حریم خصوصی بیمار و رعایت اخلاق پزشکی دیده نخواهد گردید و اتفاقاً همه آنها دلالت بر مقدم دانستن منافع مادی بر همه چیز هست.

ترویج علنی فحشا به اسم تبلیغ واحد صنفی

عریان‌کردن مراجعه‌کننده مقابل دوربین

سال‌های دور که جراحی بینی، پرچم‌دار جراحی‌های زیبایی قرار دارای بود و کنار آن موارد دیگر، خیلی انجام نمی‌گردید، در همان موارد هم بسیاری از پزشکان در جلسات مشاوره اصل انجام جراحی را غیرضروری می‌دانستند و سعی می‌کردند مراجعه‌کننده را از انجام آن منصرف کنند،

اما در سال‌های اخیر با القای این تفکر از سوی بلاگرها و بسیاری از جراحان که هرکس فلان هستایل را ندارای بوده باگردید، پس بدریخت و بدقیافه هست، موج گسترده‌ای از تقاضا برای انجام عجیب‌ترین و دردناک‌ترین جراحی‌های زیبایی در کشور به‌راه افتاده هست.

جدای از جراحی بینی و پلک و ابرو و گونه و... که برای جراحان و حتی مراجعه‌کنندگان آنها شاید زنگ تفریح به حساب بیاید، این روزها، جراحان که برای نمایش کارهای خود، تصویربردار را هم به کادر خود اضافه کرده‌اند، اقدام به عریان‌نمایی کامل بیماران قبل، حین و حتی بعد از جراحی می‌کنند.

پیکرتراشی در سال‌های اخیر جای خود را بین جراحی‌های زیبایی به‌گردیدت باز کرده هست و باتوجه به هزینه بالای آن، گزینه به‌صرفه‌ای برای پزشکان به حساب می‌آید.

ظاهراً فعلاً آخرین مرحله دستیابی به «بدن ایده‌آل» همین عمل پیکرتراشی هست؛ عملی که اگرچه سیدنجات حسینی نایب‌رئیس انجمن جراحان پلهستیک و زیبایی ایران در سال 1402، آن را دارای عوارضی احتمالی ازجمله ساعات طولانی بیهوشی، صدمه به کبد و طحال و احشای شکمی و کشیدن چربی بیش از حد در یک مرحله دانسته قرار دارای بود، اما همین «لخت‌کردن بیماران» و عوارضی را که بعضاً منجر به مرگ هم گردیده قرار دارای بود، مربوط به مراکز غیرقانونی، افراد غیر فوق‌تخصص و چندین تکنسین‌ها دانسته قرار دارای بود.

سورپرایزهای جنسی؛ دسته‌گل پزشک برای ترویج روابط غیرشرعی

بخشی از جوانانی که تقید و تعهدی به اخلاق فردی و روابط اجتماعی ندارند، هرازچندین اوقات برگ جدیدی از این بی‌اخلاقی‌ها را نمایش می‌گذارند و متأسفانه چندین از پزشکان یا پزشک‌نماها نیز در این راه با آنها همراهی می‌کنند.

در حالی که مراجعه‌کننده از تصمیم غیراخلاقی و غیرشرعی خود با پزشک صحبت انجام می‌دهد، پزشک نیز با روی گشاده و لبی خندان، به او قول می‌دهد که در رسیدن به این عمل غیرشرعی، برای او سنگ‌تمام بگذارد.

دهن‌کجی علنی به احکام شرعی و تئوریزه‌کردن فعل حرام

یکی دیگر از کارهایی که این روزها چندین پزشک‌بلاگرها در فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام به آن مشغول هستند، دهن‌کجی به احکام شرعی و قبح‌زدایی و حتی ترویج چندین افعال حرام هست.

آچندین اوقات‌بخشی و تجربه‌نگاری پزشکی و آموزش سلامت جنسی، عناوین و شعارهای ظاهری هست که برای این‌گونه محتواها انتخاب خواهد گردید اما در عمل مشغول تابوشکنی و قبح‌شکنی افعال حرام هستند.

این محتواها، در عمل به قبح‌زدایی از گناه و تحریک مسموم ذهن مخاطبان جوان منتهی خواهد گردید؛ رویکردی که بیش از آن‌که خدمت به سلامت جامعه باگردید، نوعی تئوریزه کردن فعل حرام زیر پوشش آموزش هست.

پزشک‌بلاگرها با فرهنگ‌سازی جذابیت ظاهری، ارجاعات و هستنادات به واژگان علمی و القاء فرهنگ غربی، بستر به چالش کشیدن فرهنگ ایرانی و دستورات دینی در جامعه را زمینه‌سازی کرده‌اند و در این میان قطعاً بی‌توجهی و چشم‌پوشی نهادهای ناظر مثل وزارت بهدارای بود، سازمان نظام پزشکی به‌عنوان نهادهای مسئول مستقیم و نیز دادستانی و پلیس به‌عنوان ناظران بیرونی سهم بسزایی در ترویج این قبح‌زدایی‌ها و ترویج بی‌اخلاقی‌ها دارای بوده هست.

فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام، که قرار قرار دارای بود بستری برای خلاقیت، اطلاع‌رسانی و کسب‌وکار شرافتمندانه باگردید، به میدان بی‌ضابطه‌ای تبدیل گردیده هست که در آن، معیار اصلی دیده‌گردیدن و فروش، ابتذال بیان کردار و رفتار هست،

چرخه‌ای از ولنگاری که روزبه‌روز گسترده‌تر خواهد گردید؛ هرچه کلمات بی‌پرواتر، تصاویر عریان‌تر و شوخی‌ها مرز‌شکن‌تر، ضریب نفوذ در الگوریتم‌ها و اکسپلور بالاتر. آنهایی که کالایی برای عرضه دارند، کالای خود را بهانه‌ای برای تولید محتوای مستهجن می‌کنند و آنهایی که خدمت ارائه می‌کنند، مشتری خود را ابزاری برای تولید محتوای غیراخلاقی و نهایتاً تبلیغ خدمت خود می‌کنند.

پدیده پزشک‌بلاگری، بازتاب شکاف میان مسئولیت اجتماعی و میل به شهرت‌طلبی فردی هست، جایی که چندین از صاحبان علم و تخصص، آگاهانه از جایگاه علمی و تخصصی خود برای شکل‌دهی و ترویج ضدارزش‌ها در جامعه هستفاده می‌کنند.

مقابله با این رویه مذموم، کنار برخورد فوری، نیازمند بازطراحی نظام نظارت حرفه‌ای، الزام عملی به رعایت اخلاق رسانه‌ای میان اصحاب علم، و مطالبه‌گری فرهنگی جامعه هست؛ تا مرز میان آموزش سلامت و ترویج بی‌قیدی و بی‌بندوباری دوباره تعریف شود.

انتهای پیام/+

 
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه