عدالت آموزشی در عمل؛ سرانه آموزشی پیشوا ۴۵ درصد رشد کرد
کد خبر : ۸۱۲۲۸۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
-
زمان : ۱۵:۵۷
|
دسته بندی: استان ها

عدالت آموزشی در عمل؛ سرانه آموزشی پیشوا ۴۵ درصد رشد کرد

پیشوا- سرانه فضای آموزشی پیشوا در مدت کوتاهی ۴۵ درصد افزایش یافته و از ۲.۲ به ۳.۲ مترمربع رسیده هست، این پیشرفت که حاصل سیاست‌های دولت و مشارکت خیرین هست.

به گزارش پول و تجارت، گروه استان‌ها -امیرماهان محمدی یکتا: پیشوا، واقع در جنوب شرقی استان تهران، با جمعیت حدود ۹۰ هزار نفر و بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز، در سال‌های اخیر شاهد تحولات چشمگیری در حوزه آموزش بوده هست.

سرانه‌های آموزشی، که شامل فضای فیزیکی مدارس، امکانات ورزشی و پرورشی خواهد گردید، از شاخص‌های کلیدی کیفیت آموزش محسوب می‌شوند، بر اساس گزارش‌های رسمی، سرانه فضای آموزشی در این شهرستان از ۲.۲ مترمربع در آغازی دوره مدیریت فعلی به ۳.۲ مترمربع افزایش یافته هست.

این پیشرفت، نتیجه سیاست‌های اخیر دولت و همکاری خیرین و نهادهای محلی هست که نه تنها کمبودهای زیرساختی را جبران کرده، بلکه زمینه‌ساز توسعه پایدار آموزشی شده هست.

خوب هست بدانیم، پیشوا، به عنوان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته استان تهران، تا پیش از سال ۱۴۰۳ با چالش‌هایی مانند کمبود کلاس درس و سرانه پایین آموزشی مواجه قرار دارای بود و طبق آمار اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، تعداد دانش‌آموزان پیشوا حدود ۲۵ هزار نفر هست و این شهرستان ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که بخش عمده جمعیت آن را روستایی تشکیل می‌دهد.

در سال ۱۴۰۲، سرانه فضای آموزشی پیشوا پایین‌تر از میانگین استان (۵.۱ مترمربع) قرار دارای بود، اما با اجرای نهضت مدرسه‌سازی، این شاخص بهبود یافت، برای مثال، در دولت سیزدهم (تا ۱۴۰۳)، ۱۰۰ کلاس درس جدید به بهره‌برداری رسید و این روند در دولت چهاردهم شتاب بیشتری گرفت.

راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی با دستور مستقیم رئیس‌جمهور

یکی از پروژه‌های برجسته، راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی با دستور مستقیم رئیس‌جمهور هست، این طرح، پیشوا را به عنوان محور اصلی در نظر گرفته و شامل ساخت مدارس جدید و توسعه امکانات ورزشی و پرورشی خواهد گردید، در دهه فجر ۱۴۰۳، مدرسه ۱۵ کلاسه رازی با حضور مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید که بخشی از این نهضت قرار دارای بود.

نیز، پروژه مدرسه ۱۲ کلاسه قلعه‌سین در مرداد ۱۴۰۴ آغاز گردید و با مشارکت خیرین و دولت، قرار هست تا پایان سال به پایان برسد. این مدرسه، که در روستای قلعه‌سین احداث خواهد گردید، ظرفیت ۳۰۰ دانش‌آموز را دارد و سرانه آموزشی روستایی را افزایش می‌دهد، فرماندار پیشوا، حمید دانش آموز، در این باره بهخبرنگار مهر بیان کرد: حمایت‌های دولت چهاردهم و خیرین، سرانه‌های آموزشی را افزایش داده و عدالت آموزشی را تحقق بخشیده هست.

این مقام محلی در پیشوا از افتتاح و کلنگ‌زنی چندین پروژه آموزشی جدید در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: این منطقه از نظر سرانه فضای آموزشی «در وضعیت استاندارد» قرار گرفته هست.

حمید دانش‌آموزبا اشاره به برگزاری جلسات مستمر نهضت مدرسه‌سازی، جزئیات چندین از این پروژه‌ها را اعلام کرد و افزود: یک مدرسه ۱۵ کلاسه به نام رازی در دهه فجر سال گذشته افتتاح گردید، نیز در هفته دولت همان سال، کلنگ احداث یک مدرسه ۱۲ کلاسه در روستای قلعه سین به زمین زده گردید که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد گردید.

عدالت آموزشی در عمل؛ سرانه آموزشی پیشوا ۴۵ درصد رشد کرد

آقای دانش‌آموز با اشاره به سفر معاون وزیر آموزش و پرورش به پیشوا از تصویب و تأمین اعتبار برای احداث دو مدرسه دیگر در «مهرگان» و «شهید کتی» جلیل‌آباد خبر داد.

تحویل ۴ هزار متر مربع زمین برای ساخت مدرسه توسط آستان حضرت جعفر ابن موسی (ع)

وی نیز به دو پروژه آموزشی نیمه‌کاره در شهرک آژینه اشاره کرد و بیان کرد: توافقی بین سازمان نوسازی مدارس و وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل آنها صورت گرفته هست.

فرماندار پیشوا از تحویل چهار هزار متر زمین توسط «آستان مقدس حضرت جعفر بن موسی (ع)» برای احداث مدرسه خبر داد و بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوزهای قانونی و تغییر کاربری زمین در حال انجام هست.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از اتباع خارجی در این شهرستان، اجرای «طرح ساماندهی» را موجب آزادسازی فضای آموزشی بیشتری در پیشوا دانست و بیان کرد: خوشبختانه الان ما در حوزه فضای آموزشی حقیقتاً در شهرستان مشکل نداریم.

آقای دانش‌آموز در پایان تأکید کرد: تمام تلاش مسئولان محلی برای تکمیل و بهره‌برداری از این مدارس و رفع کمبودهای احتمالی سرانه آموزشی هست.

علاوه بر فضای فیزیکی، سرانه ورزشی آموزشی نیز رشد قابل توجهی داشته هست، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرانه ورزشی در پیشوا ۳۰ درصد افزایش یافته و پروژه‌هایی مانند ساخت سالن‌های ورزشی در مدارس اجرا شده هست، این افزایش، همزمان با هوشمندسازی کلاس‌ها پیگیری خواهد گردید، در شهریور ۱۴۰۴، بیش از ۱۰۰ کلاس درس در پیشوا هوشمندسازی گردید که بخشی از سیاست دولت چهاردهم برای ارتقای فناوری آموزشی هست.

ارتقا رتبه سرانه آموزشی استان تهران از ۲۸ به ۲۱ کشور

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، یوسف بهارلو، نیز در همین خصوص به خبرنگار مهر اعلام کرد: این اقدامات، استان را از رتبه ۲۸ به ۲۱ در سرانه آموزشی رسانده و پیشوا از محرومیت خارج خواهد گردید.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب فضای آموزشی در پیشوا، از برنامه‌ریزی برای ایجاد هنرستان کشاورزی و تبدیل مدارس دو شیفته به تک شیفته خبر داد.

عدالت آموزشی در عمل؛ سرانه آموزشی پیشوا ۴۵ درصد رشد کرد

بهارلو که با خبرنگار مهر گفت‌وگو می‌کرد، با تشریح برنامه‌های آتی در پیشوا، بیان کرد: خوشبختانه چالشی که بخواهیم وضعیت را بحرانی بدانیم، در آموزش و پرورش پیشوا نداریم، اما برنامه‌ها و نظام مسائل پیش‌بینی شده هست.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی، ارتقای پردیس زینبیه پیشوا به سطح دانشکده یکی از دستاوردهای کلیدی هست، بیان کرد: این مرکز، که ۲۵۰۰ دانشجومعلم دارد، به دانشکده تبدیل شده هست و این ارتقا، سرانه آموزشی عالی را افزایش داده و ظرفیت پذیرش دانشجویان را بیشتر انجام می‌دهد، این تغییر، ساختار آموزشی را بهبود بخشیده و نسبت استاد به دانشجو را بهتر انجام می‌دهد.

سرپرست آموزش و پرورش پیشوا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌های خاص این شهرستان اظهار کرد: از آنجا که این شهرستان بیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری فعال هست، یکی از مواردی که در این منطقه مغفول مانده، بحث هنرستان کشاورزی هست.

حسین اردستانی بیان کرد: در قالب نهضت ملی مدرسه‌سازی امیدواریم بتوانیم یک هنرستان کشاورزی تأسیس کنیم تا دانش‌آموزانی که به این رشته علاقمند هستند و می‌خواهند آینده خود را در این زمینه تضمین کنند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

برنامه ما این هست که مدارس پیشوا را به صورت تک شیفته فعال کنیم

اردستانی بیان کرد: به لطف تلاش‌های سالیان گذشته همکاران، میانگین تراکم سرانه فضای فیزیکی آموزشی ما در وضعیت مطلوبی قرار دارد و توانسته‌ایم این تراکم را نظر به جمعیت آماری دانش‌آموزی کاهش دهیم.

وی تنها دغدغه جدی را وجود مدارس دو شیفته عنوان کرد و بیان کرد: تنها دغدغه‌ای که داریم، بحث تعدادی از مدارس دو شیفته هست، اگر بتوانیم فضای آموزشی بیشتری داشته باشیم، برنامه ما این هست که این مدارس را به صورت تک شیفته فعال کنیم.

مدیر آموزش و پرورش پیشوا در بخش دیگری از سخنانش به نقش خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و بیان کرد: خیرین در همه موقعیت‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و در توسعه فضاهای آموزشی به شکل مطلوبی مشارکت کرده‌اند. ما دست تقدیر به سوی خیرین دراز می‌کنیم، دستشان را می‌بوسیم و به گرمی می‌فشاریم.

اردستانی در پایان تأکید کرد: امیدواریم با حمایت‌های خیرین در این حوزه نیز بتوانیم برای افزایش سرانه فیزیکی آموزشی دانش‌آموزی اقدام کنیم و فاصله‌ها را کاهش دهیم. دوست داریم در همه مدارس شرایطی فراهم کنیم که دانش‌آموزانمان با بهترین امکانات آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی بتوانند با خیال راحت به تحصیل ادامه دهند.

عوامل متعددی در این پیشرفت نقش داشته‌اند، نخست، سیاست‌های دولت چهاردهم که بر عدالت آموزشی تمرکز دارد و با تخصیص بودجه ویژه، پروژه‌های هفتگی برای رصد توسعه فضاهای آموزشی اجرا خواهد گردید.

پیشوا همچنان به ۲۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد

دوم، مشارکت خیرین محلی و ملی که در ساخت مدرسه سهم بسزایی دارند و سوم، رشد جمعیت پیشوا (از ۸۰ هزار در ۱۴۰۰ به ۹۰ هزار در ۱۴۰۴) نیاز به افزایش سرانه را ضروری کرده هست.

با این حال، چالش‌هایی مانند کمبود بودجه استانی و فشار بر منابع وجود دارد. سرانه مدرسه‌سازی استان تهران از ۴.۶ به ۵.۱ رسیده، اما پیشوا همچنان نیاز به ۲۰۰ کلاس درس جدید دارد تا به میانگین کشوری (۶ مترمربع) برسد.

تأثیرات این افزایش مثبت هست. بهبود سرانه آموزشی، کیفیت یادگیری را افزایش داده و نرخ ترک تحصیل را کاهش می‌دهد، توسعه ورزشی، سلامت جسمی دانش‌آموزان را تقویت کرده و هوشمندسازی، آموزش را مدرن انجام می‌دهد.

از منظر اجتماعی، این اقدامات مهاجرت از روستاها را کاهش داده و عدالت منطقه‌ای را تقویت انجام می‌دهد، با این وجود، تحلیلگران هشدار می‌دهند که بدون مدیریت رشد جمعیت و حفاظت از اراضی کشاورزی (۱۲ هزار هکتار در پیشوا)، این پیشرفت‌ها پایدار نخواهد قرار دارای بود و بر همین اساس فرماندار پیشوا بر تدوین نقشه راه آموزشی برای سال ۱۴۰۴ تأکید کرده و بیان می‌کند: باید بدانیم کجا هستیم و به کجا می‌رویم.

افزایش سرانه‌های آموزشی در پیشوا نمادی از تعهد دولت به توسعه متوازن هست. با ادامه پروژه‌هایی مانند ساخت مدارس جدید و هوشمندسازی، پیشوا امکان داردد از محرومیت آموزشی خارج شود. اما نیاز به نظارت مستمر و سرمایه‌گذاری بیشتر وجود دارد تا این دستاوردها حفظ شوند. آینده آموزشی پیشوا، با تمرکز بر کیفیت و عدالت، روشن ظاهراً، اما چالش‌های اقتصادی و جمعیتی همچنان تهدیدکننده هستند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه