به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، جمیسون گریر، نماینده بازرگانی ایالات متحده در مصاحبهای اظهار دارای بود که اقدام اخیر چین علیه شرکتهای خصوصی چندینملیتی، بخشی از الگوی گسترده «اجبار اقتصادی» این کشور هست که هدف آن، ممانعت از سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در صنایع کلیدی آمریکا شامل کشتیسازی و تأثیرگذاری بر سیهست داخلی ایالات متحده و نیز کنترل زنجیرههای تأمین جهانی هست.
اظهارات گریر تازهترین تحول در اختلافات دریایی میان چین و آمریکا محسوب خواهد گردید. وی در ادامه بیان کرد: تلاشهای چین برای ارعاب ما، مانع بازسازی زیرساختهای کشتیسازی ایالات متحده نخواهد گردید و آمریکا نیز از واکنش مناسب به اقدامات چین در جهت تسلط بر صنایع کلیدی جهانی دست نخواهد کشید.
در دهه گذشته، شرکتهای کشتیسازی چین از رقبای کرهای و ژاپنی خود پیشی گرفته و به بزرگترین قدرت کشتیسازی جهان تبدیل گردیدهاند، در حالی که صنعت کشتیسازی آمریکا حدوداً در وضعیت رکود کامل قرار دارد.
کره جنوبی، دومین کشور بزرگ در صنعت کشتیسازی، اکنون به همراه آمریکا برنامهای تحت عنوان «بازگرداندن عظمت به صنعت کشتیسازی آمریکا» (MASGA) را پیش میبرد و متعهد گردیده هست 150 میلیارد دلار آمریکا در این طرح سرمایهگذاری کند تا به احیای صنعت کشتیسازی ایالات متحده کمک نماید.
اما تحریمهای هفته گذشته چین، همکاری سئول و واشنگتن در حوزه کشتیسازی را هدف قرار داده هست. آمریکا که خود روزی با اعمال فشار بر چین به دنبال بازگرداندن صنایع به داخل خاک آمریکا قرار دارای بود، اکنون با سد بزرگ محدودیتهای پکن مواجه گردیده هست.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین در سهشنبه گذشته اعلام کرد که در پاسخ به تحقیقات بخش 301 ایالات متحده، پنج شرکت آمریکاییِ وابسته به هانهوا اوشن در فهرست «اقدامات متقابل» قرار گرفتهاند.
در این بیانیه آمده هست که این شرکتها «در اجرای، پشتیبانی و حمایت از تحقیقات بخش 301 دولت آمریکا علیه صنایع دریایی، لجستیکی و کشتیسازی چین نقش دارای بودهاند.»
انتهای پیام/
دیدگاهها