مهشید عصار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تعداد مصدومان موتورسیکلتسوار در دزفول دو برابر از سرنشینان خودرو بوده و بیشترین سهم آسیبدیدگان حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران هست.
وی با بیان اینکه براساس آمار غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در شهرستان دزفول وجود دارد، افزود: این آمار حاکی از استفاده بسیار زیاد شهروندان از این وسیله نقلیه هست بطوری که تعداد موتورسیکلتها از تعداد کل خانوارها در شهرستان دزفول بیشتر هست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول یادآور گردید: در سال ۱۴۰۳، تعداد حوادث ترافیکی منجر به مصدومیت در موتورسواران دزفول ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بوده، این درحالی هست که فقط در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴، تعداد این مصدومین ۲ هزار و ۱۳۳ مورد گزارش شده هست.
عصار ادامه داد: بر اساس اعلام گروه آمار نیز، متأسفانه تعداد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی شهرستان دزفول در سال ۱۴۰۲ از ۸۲ مورد، به ۱۲۱ مورد در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته هست.
وی در ادامه بیان کرد: حوادث ترافیکی یکی از عوامل مهم تهدیدکننده جوانی جمعیت محسوب میشوند، چرا که بیشترین قربانیان این حوادث را افراد جوان و فعال جامعه تشکیل میدهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول عنوان کرد: مرگ یا معلولیت ناشی از تصادفات جادهای نه تنها باعث کاهش مستقیم جمعیت جوان خواهد گردید، بلکه پیامدهای روانی، اجتماعی و اقتصادی گستردهای برای خانوادهها و جامعه به همراه دارد.
عصار تاکید کرد: اجرای قوانین مربوط به موتورسیکلت، خودمراقبتی، فرهنگ پیشگیری از حوادث ترافیکی و ارتقای ایمنی جادهها نقش کلیدی در حفظ و تقویت ساختار جمعیتی کشور دارد.
وی نیز بیان کرد: ساختار فیزیکی موتورسیکلت، نبود پوشش حفاظتی مناسب؛ حتی در تصادفات با شدت متوسط، منجر به صدمات جدی و گاه جبرانناپذیری برای موتورسوار و ترکنشین خواهد گردید. خطراتی مانند ضربه به سر، شکستگی اندامها و آسیبهای نخاعی، همواره جان موتورسواران را تهدید انجام میدهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تأکید بر ضرورت اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگسازی در زمینه سن قانونی استفاده از موتور سیکلت، اخذ گواهی نامه و رانندگی ایمن؛ از شهروندان خواست تا نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی، رعایت مقررات و پرهیز اکید از ترک نشینی کودکان، توجه ویژهای داشته باشند.
دیدگاهها