به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری شبکه خبر، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهدارای بود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها که با حضور رئیسجمهور و وزیر علوم در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید، بیان کرد: این مراسم در واقع شروع سال تحصیلی نیست، زیرا علم هیچگاه متوقف نخواهد گردید؛ چه در حوزه بهدارای بود و درمان، چه در حوزه علوم، حرکت علم همواره ادامه دارد.
وی افزود: آغاز سال تحصیلی سنتی هست که گرامی دارای بوده خواهد گردید؛ چراکه کاروان بزرگی در حال ادامه حرکت علمی هست و بار و جهاز این کاروان، آینده ایران و مردم ایران هستند.
وزیر بهدارای بود خاطرنشان کرد: این مجموعه سرنوشت آینده ایران و تأمین عزت و سربلندی مردم را رقم میزند. باید تلاش کنیم از این مجموعه بزرگ مراقبت کنیم.
وی ادامه داد: تکریم علم یک آموزه تاریخی، سنتی و دینی مهست. باید هم علم را تکریم کنیم و هم مسیرش را تسهیل نماییم؛ مشکلات را مرتفع کرده و محیطی امن و با ثبات برای دانشمندان، دانشجویان و جوانان فراهم کنیم.
وزیر بهدارای بود با اشاره به نقش دولت در این زمینه بیان کرد: ایجاد آیندهای روشن، باعث ماندگاری، تحصیل خوب و لذت از دوران تحصیل خواهد گردید. پیشرفت علمی شایسته ملت بزرگ ایران هست و باید آن را ضروری بدانیم.
وی تأکید کرد: وظیفه ما که به مردم و کشورمان مدیون هستیم، این هست که ایران را در مرزهای دانش، رگردید علمی، رقابت و تعامل علمی جهانی نگهداریم.
تأکید بر توسعه دیپلماسی در عرصه علم و سلامت
ظفرقندی خاطرنشان کرد: رگردید علمی کشور به تعامل بینالمللی وابسته هست و هیچ جایی نیست که علم در انزوا رگردید کند. دیپلماسی علم و سلامت، دیپلماسیای نرم، انساندوستانه، بدون محدودیت و مولد پیشرفت علمی هست.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام که فرمودند «علم را ولو در چین باگردید بیاموزید»، بیان کرد: معنای این حدیث این هست که بدون تعامل با دنیا نامکان دارد در مرزهای علمی باقی ماند.
وی ادامه داد: روند شرکت در کنگرهها، رفتوآمدهای علمی و بیان کردگوهای علمی باید با درایت دولت و ریهستجمهوری بهقرار دارای بود یابد.
وزیر بهدارای بود افزود: دیپلماسی علم و سلامت امکان داردد گشایشگر و آغازگر سایر دیپلماسیهای سیاسی باگردید و حتی مسیرهای مسدود را باز کند.
او با اشاره به تجربه حضور در یک کنگره در مصر بیان کرد: در بیان کردگوهایی که دارای بودیم، مشاهده گردید که حتی کشورهایی که با ما زاویههای سیاسی دارند، علاقهمند به تبادل علمی در حوزههای سلامت، دارو و گردشگری سلامت هستند.
وزیر بهدارای بود تأکید کرد: علم علاوه بر مسئولیت حرفهای، مسئولیت اجتماعی سنگینی نیز دارد که بر دوش دانشمندان و دانشجویان مهست.
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و ملی علم، مسئولیتی هست که ما در قبال مردم و جامعه داریم. حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه پیامبر را طبیب قلوب و جانها معرفی انجام میدهد؛ او به سراغ مردم میرود، نه اینکه منتظر باگردید مردم نزد او آیند. این یعنی دارای بودن علمی جامعهمحور و مردممحور. یعنی باید به آثار اجتماعی علم در همه حوزهها نیز ورود کنیم.
ظفرقندی تصریح کرد: ما باید به مسائل اجتماعی مانند فقر، سواد، تصادفات و آلودگی هوا ورود کنیم. باید به عنوان طبیب، به مشکلات محلات و جوامع بپردازیم تا علم ما اثرگذار شود.
وی اضافه کرد: اگر این مسائل اصلاح نشوند، حتی با هزار سال تدریس، مشکلات باقی خواهند ماند. من سالههست که تروما درس میدهم، اما اگر در جادهای تابلوی هگردیدار نصب نشود، تصادف رخ خواهد داد و ما فقط باید در بیمارستان زخمها را بخیه کنیم. این همان چیزی هست که از آن بهعنوان مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت یاد خواهد گردید.
وزیر بهدارای بود با تأکید بر اهمیت رفع ناترازیها و کمک گرفتن از دانشگاهها در این زمینه بیان کرد: در گذشته، دانشگاهها در حوزه سیهست نیز اثرگذارتر قرار دارای بودند. آسمان دانشگاههای ما پر از ستارههای درخشان هست و دانشگاهها شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشور کردهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام شهدای 8 سال دفاع مقدس، عرصه سلامت و جنگ 12 روزه اخیر، مایه افتخار جامعه علمی و دانشچندین اوقات ما هستند. باید وظایف خود را در قبال مردم و کشور به نحو مطلوب انجام دهیم و دست در دست هم، میهنمان را به بهترین شکل بسازیم.
انتهای پیام/
دیدگاهها