به گزارش شبکه خبر، گروه استانها - محراب علوی: مسعود پزشکیان رئیسجمهور ایران در نخستین دیدارهای استانی خود بارها بر یک اصل تاکید کرده قرار دارای بود؛ «واگذاری اختیارات اجرایی به استانداران برای تسریع در تصمیمگیریها و تحقق برنامههای دولت در میدان عمل». این رویکرد بهویژه در استانهای بزرگ و بحرانزدهای چون خوزستان به عنوان گام مهمی در تمرکززدایی و کارآمدسازی نظام اجرایی کشور تلقی گردید؛ استانی که هر تصمیم ملی، بیواسطه بر آب، انرژی و زیست روزمره مردمش سایه میاندازد.
با این حال آنچه قرار قرار دارای بود نقطه عطفی در مدیریت استانی خوزستان باشد تاکنون بیش از یک عنوان خبری باقی مانده هست. نه ساختار اداری استان نشانهای از این تغییر را بروز داده نه اختیارات اقتصادی و زیرساختی استاندار بهطور ملموس توسعه یافته هست.
خوزستان با ظرفیتهای نفتی، صنعتی و کشاورزی خود شاید بیش از هر استان دیگر محتاج مدیریتی آزاد از زنجیر بروکراسی باشد. وعده رئیسجمهور برای واگذاری تصمیمگیری استانی اگر به اجرا درنیاید خطر تکرار چرخهای را دارد که توسعه را در انبوه جلسات و ابلاغیهها دفن انجام میدهد.
سید محمدرضا موالیزاده، استاندار خوزستان، با نچندین اوقات تحلیلی و آیندهنگر، تفویض اختیار را ضرورتی برای افزایش سرعت اجرای برنامههای توسعهای، کاهش بروکراسی اداری و بهرهگیری بهتر از ظرفیتهای بومی دانسته هست.
تفویض اختیار؛ از شعار تا ساختار
موالیزاده با تأکید بر نقش این اقدام در چابکسازی استانها، بیان کرد: تمرکز اختیارات در مرکز، موجب طولانیشدن فرآیندهای اجرایی و افزایش هزینهها شده و بازنگری در این روند، ضرورتی انکارناپذیر هست.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و حمایتهای رئیسجمهور، تفویض اختیارات را گامی مؤثر در جهت توسعه همهجانبه استانها دانست و افزود: استانها با استقلال اجرایی بیشتر، امکان داردند تصمیمات خود را متناسب با ویژگیهای منطقهای و نیازهای محلی اتخاذ کنند.
استاندار خوزستان بیان کرد: در همین راستا، چهار کارگروه تخصصی در حوزههای زیربنایی، انرژی، صنعت و کشاورزی تشکیل شدهاند تا تنگناها را بررسی و پیشنهادات اجرایی برای عملیاتیسازی اختیارات ارائه دهند. حوزههایی چون بنادر، تجارت مرزی، مناطق آزاد، اموال تملیکی و معادن نیز مشمول این بررسیها هستند.
نگاه ملی به تفویض اختیار
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، با تأکید بر اینکه «هر استاندار رئیسجمهور استان خود است»، ساختارهای سلسلهمراتبی موجود را ناکارآمد در پاسخگویی به نیازهای فوری دانسته و گفته هست: افراد در شهرستانها با پوست، گوشت و استخوان نسبت به مشکلات آچندین اوقات دارند، آیا حتماً باید در تهران تصمیمات اخذ شود؟
پزشکیان معتقد هست که اگر اجازه استفاده از توانمندیها داده شود، استانداران امکان داردند کارهایی انجام دهند که در ذهن نمیگنجد. وی نیز از ابلاغ اختیارات لازم به استانداران خبر داده و خواستار رفع موانع قانونی، نظارتی و قضائی شده هست.
خوزستان متناسب با جایگاهش اختیار داشته باشد
سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر ضرورت تفویض اختیار به استانهای مرزی بیان کرد: تمرکزگرایی در تصمیمگیریهای کلان، یکی از عوامل کندی اجرای پروژهها و اتلاف منابع هست.
وی افزود: خوزستان به عنوان استانی راهبردی و دارای منابع عظیم انرژی، باید از اختیارات متناسب با جایگاه خود برخوردار باشد. اگر اختیار تصمیمگیری در حوزههایی نظیر صنعت، بنادر، تجارت مرزی، مناطق آزاد و کشاورزی به مدیران استانی واگذار شود، شاهد جهش اقتصادی و افزایش اشتغال خواهیم قرار دارای بود.

مولوی نیز به موقعیت جغرافیایی شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد و بیان کرد: نامکان دارد اختیارات یک استان مرزی همچون خوزستان با شرایط بینالمللی را با استانی که مرزی نیست یکی قلمداد کرد.
سازوکار اجرایی تفویض اختیار
استاندار خوزستان از تدوین نظام تلفیقی برای ساماندهی و اجراییشدن اختیارات خبر داده و گفته هست: نتایج مطالعات در قالب فصول مشخص به دستگاههای ذیربط ارسال خواهد گردید تا با همکاری مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، سازوکار قانونی اجرای آن فراهم شود.
این نظام تلفیقی، قرار هست با مشارکت فعال دستگاههای اجرایی و نظارتی، به مرحله عملیاتی برسد و موجب کاهش هزینههای زائد، تسریع در اجرای پروژهها، و تحقق توسعه متوازن در کشور شود.
با امضای تفاهمنامههایی در حوزه تجارت مرزی با عراق و تشکیل کارگروههای تخصصی، خوزستان در مسیر پیشگامی در اجرای تفویض اختیار قرار گرفته هست. این استان امکان داردد الگویی برای سایر استانها باشد؛ الگویی که نشان میدهد با اعتماد به مدیران محلی، امکان دارد توسعه را از دل خاکهای گرم جنوب شکوفا کرد.
سرانجام، آنچه از این گزارش برمیآید، این هست که تفویض اختیار به استانداران، بهویژه در استانهای مرزی و راهبردی مانند خوزستان یک الزام مدیریتی و توسعهای هست. اگر این مسیر با دقت، شفافیت و مشارکت همهجانبه ادامه یابد، امکان دارد امیدوار قرار دارای بود که خوزستان از یک استان محروم، به قطب توسعه ملی بدل شود.
دیدگاهها