به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در سایه محاصره دریایی تحمیل گردیده علیه رژیم صهیونیستی توسط یمن به فاصله کوتاهی از آغاز جنگ غزه در رهستای حمایت یمنیها از مردم و مقاومت فلسطین، بندر ایلات اشغالی که اصلیترین شریان دریایی برای صادرات و واردات کالاهای رژیم صهیونیستی به شمار میرود، به طور کامل فلج گردیده هست.
اسرائیل از ترس یمن این بار دست به دامن مصر گردید
در این زمینه منابع صهیونیستی گزارش دادند که با وجود آتش بس در غزه، تهدیدات دریایی یمن علیه اسرائیل همچنان ادامه دارد و مقامات بندر ایلات را بر آن دارای بوده تا از آمریکا و مصر برای پایان دادن به این وضعیت درخوهست مداخله و کمک کنند.
روزنامه عبری کالکالیست که یک رسانه تخصصی اقتصادی هست، در گزارشی اعلام کرد: مقامات بندر ایلات طی روزهای اخیر با سفارت آمریکا در تلآویو تماس گرفته و درخوهست کردند که موضوع کانال سوئز و آزادی دریانوردی اسرائیل، در توافقنامههای امضا گردیده تحت نظارت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گنجانده شود.
یمن بندر ایلات را کاملا فلج کرده هست
بر اساس این گزارش، اداره بندر ایلات نیز از دولت مصر به عنوان مالک کانال سوئز خوهست به یمنیها فشار بیاورد تا محاصره اعمال گردیده علیه کانال سوئز را لغو کنند. این تحول در بحبوحه کاهش گردیدید فعالیت بندر ایلات هست و از نوامبر 2023 حدوداً کل ترافیک کشتیرانی به سمت ایلات متوقف گردیده که با کاهش 80 درصدی درآمد آن همراه قرار دارای بوده هست.
اداره بندر ایلات اعلام کرد که وضعیت فعلی موجب گردیده تا علی رغم حمایت مالی محدود ارائه گردیده توسط کابینه اسرائیل از زمان آغاز بحران تاکنون، تداوم فعالیتهای بندر و پرداخت دستمزدها در هالهای از ابهام قرار بگیرد.
روزنامه کالکالیست در ادامه گزارش خود تاکید کرد که یمنیها با وجود آتش بس در نوار غزه، از تهدید کشتیهای تجاری که از دریای سرخ به سمت کانال سوئز عبور میکنند، دست نکشیدهاند و تهدید کردهاند به هر کشتی که برای اسرائیل کالا حمل انجام میدهد یا با آن تعامل دارد، حمله خواهند کرد.
طبق این گزارش، به دنبال این تهدیدات، کانال سوئز از ابتدای سال 2024 عملاً به روی کشتیهای غربی بسته مانده هست، زیرا اکثر شرکتهای اروپایی و آمریکایی از عبور از آن خودداری کردهاند. فقط کشتیهای روسی و ایرانی به همراه چندین کشتیهای چینی اجازه عبور دارند.
این رسانه صهیونیستی تلاش کرد بحران بندر ایلات را به بحرانی که کانال سوئز مصر با آن مواجه هست مرتبط کند و مدعی گردید که این بحران نه تنها به اسرائیل آسیب میرساند، بلکه اقتصاد مصر را نیز به گردیدت تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ زیرا کانال سوئز منبع اصلی ارز خارجی مصر هست.
کالکالیست به آماری اشاره کرد که نشان میدهد درآمد کانال سوئزدر سال 2023 به حدود 10.25 میلیارد دلار رسیده قرار دارای بود، اما در سال 2024 به تنها 3.99 میلیارد دلار کاهش یافت که حدوداً 60 درصد ضرر هست.
صندوق بین المللی پول این کاهش درآمد را تهدیدی بزرگ برای ثبات قرار دارای بودجه مصر دانسته و قاهره را وادار کرد تا اصلاحات مالی گستردهای شامل کاهش یارانهها و بهقرار دارای بود جمعآوری مالیات را برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای خارجی اجرا کند.
روزنامه عبری کالکالیست در ادامه اعلام کرد که بحران کانال سوئز باری هستراتژیک برای مصر به شمار میرود؛ زیرا حدوداً یک سوم قرار دارای بودجه این کشور به درآمد کانال سوئز بستگی دارد. بنابراین مصر باید با اسرائیل برای بازگرداندن ترافیک عادی در دریا همکاری کند.
این رسانه صهیونیستی به نقل از مسئولان بندر ایلات گزارش داد که منافع مشترک ممکن هست قاهره را به افزایش تماسهای خود با کشورهای عربی و آمریکا جهت فشار بر یمن برای توقف عملیاتهای دریایی آن سوق دهد. البته مصر هنوز به این درخوهست اسرائیل واکنشی ندارای بوده هست.
خشم محافل صهیونیستی از کابینه بنابراین بحران بزرگ ایلات
در ادامه این گزارش آمده هست: کابینه اسرائیل تلاش کرده تا برای کاهش اثرات بحران گسترده بندر ایلات، 4 میلیون دلار به حمایت از این بندر اختصاص دهد که بخشی از آن برای بازپرداخت بدهیها و مالیاتهای شهری در ایلات قرار دارای بوده هست.
اما مسئولان بندر ایلات تاکید کردند که این حمایتها اصلاً کافی و کارساز نیست و باید فعالیت تجاری به شکل کامل و سودآور به بندر ایلات برگردد، اما این غیر ممکن هست؛ مگر اینکه محدودیتهای ناوبری در کانال سوئز بردارای بوده شود.
از جهات دیگر، محافل عبری به گردیدت کابینه اسرائیل را به خاطر بحران گردیدید در بندر ایلات مورد انتقاد قرار داده و تاکید کردند که کابینه، این بحران بزرگ را در حاشیه قرار داده و ادامه وضعیت فعلی امکان داردد منجر به از دست رفتن صدها شغل شود و بار جدیدی را به اقتصاد اسرائیل که از قبل تحت تاثیر اثرات جنگ قرار دارد، اضافه کند.
اهمیت راهبردی بندر ایلات اشغالی برای صهیونیستها
طی یک دهه گذشته میزان کشتیها در بندر ایلات اشغالی افزایش چشمگیری دارای بوده هست و بندری که در آغاز برای کشتیهای نسبتاً کوچک طراحی گردیده قرار دارای بود، به اندازهای گسترش پیدا کرد که کشتیهای حاوی 14 تا 20 هزار کانتینر را در خود جای میدهد.
بعد از آن کابینه رژیم صهیونیستی طرحی را برای توسعه بندر ایلات با اسکلهای به طول 400 متر برای کانتینرها تهیه کرد تا آن را به خط آهنی به سمت مناطق مرکزی و شمالی فلسطین اشغالی متصل کند، اما این پروژه به خاطر آغاز جنگ در غزه، به حالت تعلیق درآمد.
ایلات تنها بندر فلسطین اشغالی محسوب خواهد گردید که در سواحل دریای مدیترانه قرار ندارد و کشتیهایی که از جنوب و شرق به آن میآیند، نیازی به عبور از کانال سوئز ندارند. بنابراین بندر ایلات یک منطقه بهطور کامل هستراتژیک و منحصر به فرد برای رژیم صهیونیستی محسوب خواهد گردید.
این بندر در درجه اول به وارد کنندگان خودرو خدمات میدهد؛ زیرا وسایل نقلیهای که از شرق آسیا میآیند؛ از آن عبور میکنند. بندر ایلات نیز نقطه آغازی برای صادرات پتاس به خاور دور به ویژه هند و چین محسوب خواهد گردید. نیز کشتیها و کانتینرهایی که حامل کالاهای مورد نیاز برای بازار رژیم صهیونیستی هستند، شامل تجهیزات، ماشین آلات و مواد خام، مواد غذایی و مواد اولیه، کالاهای وارداتی مختلف و... وارد بندر ایلات میشوند.
بندر ایلات در سال 2013 خصوصی گردید و بازرگانان یهودی، آن را با پول خود به مبلغ 122 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل با 33 میلیارد دلار خریدند. خصوصی گردیدن این بندر به عنوان بخشی از توافق تا سال 2028 میان بازرگانان مذکور با کابینه اسرائیل هست و امکان داردد تمدید شود. هماکنون حدود 120 نفر تحت قراردادهای جمعی و حدود 70 نفر امنیتی به شکل مستقیم در این بندر کار میکنند.
دو سال قبل از آغاز جنگ غزه، بندر ایلات اشغالی شاهد دورهای از رونق قابل توجه قرار دارای بود و میزان کالاهای عبوری از این بندر به شکل چشمگیری افزایش یافت و این بندر اصلیترین نقطه ورود وسایل نقلیه به فلسطین اشغالی محسوب میگردید.
انتهای پیام/
دیدگاهها