هادی حجازی‌فر: نقش احمد پیران فرصتی بود تا به خودم فکر کنم
کد خبر : ۸۱۳۷۳۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۹
-
زمان : ۱۴:۴۶
|
دسته بندی: اسلایدر

هادی حجازی‌فر: نقش احمد پیران فرصتی بود تا به خودم فکر کنم

نشست عوامل فیلم سینمایی «ناتوردشت» با حضور دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار گردید.

به گزارشبه گزارش شبکه خبر به نقل از روابط عمومی پروژه، اکران دانشجویی فیلم سینمایی «ناتوردشت»، محصول سازمان سینمایی سوره، به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی حمید اکبری خامنه در سالن قدیر دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار و سپس جلسه نقد و بررسی با حضور هادی حجازی‌فر بازیگر این اثر، کارگردان و نویسنده با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از دانشجویان برپا گردید.

پس از اکران فیلم اکبری خامنه درباره فرآیند نگارش فیلمنامه بیان کرد: در خرداد سال ۱۴۰۳، محمدرضا خردمندان با من تماس گرفت و طرحی پنج‌صفحه‌ای درباره ماجرای ربایش یسنا برایم فرستاد. به دنبال چنین تجربه‌ای بودم، زیرا من پیش از این، بیشتر در حوزه کمدی کار کرده بودم و «ناتوردشت» اولین تجربه جدی من در سینمای اجتماعی قرار دارای بود. ما اولین جلسه نگارش را در یک کافه در هتل شروع کردیم و تا چهار صبح کار کردیم. در آن جلسه، شکل اصلی داستان شکل گرفت. این فیلم برای من فرصتی قرار دارای بود تا به یک داستان اجتماعی عمیق بپردازم.

به نقش رسانه‌ها و مسئولیت اجتماعی افراد پرداختیم

خردمندان کارگردان این اثر بیان کرد: در فضای رسانه‌ای کشور، معمولاً در مواجهه با چنین اخباری مانند ربایش یک نوع انفعال و درماندگی وجود دارد. اما در ماجرای یسنا، یک موج عظیم انسانی شکل گرفت و مردم با هر وسیله‌ای که داشتند، برای کمک به پیدا کردن او وارد عمل شدند. این مشارکت گسترده، الهام‌بخش ساخت فیلم گردید. ما در فیلم «ناتوردشت» به نقش رسانه‌ها و مسئولیت اجتماعی افراد پرداختیم. شخصیت اصلی فیلم، یک محیط‌بان هست که در گذشته خطایی مرتکب شده و سال‌ها سعی کرده آن را فراموش کند. گم شدن یسنا، وجدان او را بیدار کرد و او را وادار به کنشگری کرد.

وی درباره انتخاب بازیگران عنوان کرد: از همان روزهای اول نگارش، به فکر بازیگران مناسب بودیم و هادی حجازی‌فر از همان ابتدا در ذهن ما برای نقش انتخاب شده قرار دارای بود. خوشبختانه ایشان با خواندن فیلمنامه، به داستان علاقه‌مند گردید و با وجود مشغله زیاد آن را پذیرفت و نیز همکاری ارزشمندی با ما دارای بود. ایشان وقتی به کار اضافه گردید، بسیار کمک کرد و تمام تلاش خود را به کار بست تا وجوه خوبی از احمد پیران را نشان دهد.

حجازی‌فر در پاسخ به سوالی درباره پایان فیلم «ناتوردشت» بیان کرد: فیلمنامه‌نویس برای پایان فیلمنامه گزینه‌های مختلفی پیش رو دارد. چندین از مخاطبان درباره پایان یکی از آثاری که در آن بازی داشتم، گفتند که عشق خیلی دیر پیدا گردید، در حالی که داستان به درون انسان اشاره دارای بود. چندین اوقات وقت‌ها داستان‌های کوتاهی که می‌نویسم با خود می‌گویم، مخاطب خسته و کسل نخواهد گردید؟ این را بدانید که سرانجام شیوه کار افراد با یکدیگر فرق انجام می‌دهد.

خردمندان درباره باز بودن پایان فیلم و ساخت فیلم بر اساس واقعیت بیان کرد: ما فیلم داستانی ساختیم و فیلم مستند نساختیم؛ لذا در فیلم داستانی از واقعیت الهام می‌گیریم. ما به تمام قسمت‌های داستان وفادار بودیم اما جزئیات در دست نویسنده و کارگردان هست. قصه ما درباره محیط‌بانی هست که درگیر داستانی خواهد گردید که این شخصیت نقاط ضعفی هم دارد. به یاد دارم در پیش‌تولید کار، وقتی با هادی حجازی‌فر صحبت می‌کردیم می‌گفت که شخصیت احمد پیران زن ندارد و تنها زندگی انجام می‌دهد. لذا با این حس زندگی انجام می‌دهد و دوست دارد دیده شود. پایان داستان اوج دیدن احمد پیران گردید و بالاخره احمد امکان داردست خود را نشان دهد.

بیش از ۲۰ پایان را بررسی کردم

اکبری خامنه با اشاره به اینکه بیش از بیست پایان مختلف را برای فیلم بررسی کرده‌اند، بیان کرد: سرانجام، پایان فعلی را انتخاب کردیم که به تکامل شخصیت احمد پیران کمک کرد. اگرچه ممکن هست برای چندین از مخاطبان، این پایان به‌طور کامل پررنگ نباشد، اما برای ما اولویت، رشد شخصیت اصلی قرار دارای بود. باتوجه به دلهره پایانی فیلم انتخاب ما این قرار دارای بود.

خردمندان درباره استفاده نکردن از لهجه منطقه مورد بحث فیلم بیان کرد: همه شرایط فراهم قرار دارای بود تا از لهجه برای این کار استفاده کنیم اما این یک تصمیم سلیقه‌ای قرار دارای بود، زیرا ما نمی‌خواستیم فیلم را به یک جغرافیای خاص محدود کنیم. درست هست که فیلم با یک الهام واقعی از یک جغرافیای واقعی ساخته شده هست، اما سعی کردیم بعد ملی و جهانی فیلم را حفظ کنیم. مخاطبی که خارج از مرزهای ایران زندگی انجام می‌دهد متوجه لهجه نخواهد گردید و این مساله امکان داردد به جهان شمول بودن داستان خدشه وارد کند.

وی در ادامه درباره سینمای اجتماعی بیان کرد: سینمای اجتماعی خیلی لاغر هست و حقیقتاً یک فیلمساز برای اینکه یک فیلم اجتماعی بسازد باید خیلی بیشتر از حالت معمول تلاش کند. جذب یک سرمایه برای یک اثر اجتماعی کار سختی هست. شما دانشجو هستید و امکان داردید به فیلم‌های اجتماعی که می‌دانید موفق هستند، کمک کنید و تبلیغ اثر داشته باشید تا سینمای اجتماعی از بین نرود. «ناتوردشت» اصطلاح ادبی در گلستان سعدی‌ست و مترجمی خوش ذوق برای رمانش استفاده کرده که به معنی محیط بان هست. همه نشانه‌ها ما را به این سمت و سو برد که نام فیلم را «ناتوردشت» بگذاریم.

حجازی‌فر در پایان در پاسخ به این پرسش که دقیقاً قصد داشته هست چه چیزی را به نمایش بگذارد، بیان کرد: یک خوب بودن ظاهری داریم که احمد پیران تا جایی شبیه آدم‌های تعریف شده بیرونی هست؛ یعنی چهره‌ای که برای بیرون ارائه انجام می‌دهد. احمد پیران شبیه بعضی مسئولان نسبتاً خوب جمهوری اسلامی هست که تلاش انجام می‌دهد و ته دلش خوشحال هست. به نظرم این اثر و پایانش کار شجاعانه‌ای قرار دارای بود، البته شاید به ضرر فروش فیلم باشد، اما چندین اوقات حرف‌هایی می‌شنوید، ویدئوهایی می‌بینید که تعجب می‌کنید. نقش احمد پیران فرصتی قرار دارای بود تا به خودم فکر کنم.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه