به گزارش شبکه خبر، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در آئین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه تربیت معلم، بیان کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی قرار دارای بود و به طور طبیعی اولین و مهمترین مسئله و رسالت انقلاب تربیت نیروهای انسانی در تراز ارزشها و نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دارای بود.
وی افزود: به طور طبیعی در ارتباط با این راهبرد به چالش اصلی و اساسی میرسیدیم که چه کسانی باید این افراد را تربیت کنند.
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: بحثهای مفصلی را در اول انقلاب داشتیم و امکان دارد بیان کرد از دلایل وقوع انقلاب فرهنگی در سالهای ابتدایی انقلاب پاسخ به این سوال قرار دارای بود که آیا شرایطی که ما در آن قرار داشتیم شامل شرایط آموزش در کشور و وضعیت مدارس و دانشگاههای ما، ما را به به جایی میرساند که بگوییم در این شاخص اصلی نظام موفق بودیم؟
عارف اظهار کرد: در اول انقلاب در همه محافل مطرح میشد که دانشگاه، مدارس، استاد و معلم ما چه ویژگیهایی باید داشته باشند که در شأن عنوانی که امام راحل فرمودند، باشد؟ اینکه افتخاری که معلم دارد این هست که شغل انبیا را دارد برای تربیت نسل انسان و این بزرگترین مسئولیتی قرار دارای بود که در طول دهههای گذشته و بخصوص دو دهه اول انقلاب مطرح قرار دارای بود که چه کار باید بکنیم و لازمه تربیت این نیروها چیست که در پاسخ فوراً به اهمیت معلم میرسیدیم.
عارف تاکید کرد: اگر معلمی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم، امکان داردیم بگوییم دستپرورده او و فردی که از او آموزش میبیند و از او الگو دریافت میکند، به معنای واقعی تربیتیافته انقلاب هست. هیچ فردی به اندازه یک معلم در زندگی نوجوان تأثیرگذار نیست؛ حتی نحوه راه رفتن، سخن گفتن و رفتار یک معلم برای نوجوان الگو خواهد گردید.
وی ادامه داد: بهترین ساعات روز و زندگی هر انسان در مدرسه و آموزش سپری خواهد گردید؛ جایی که معلم بر آن احاطه دارد. نیز جایگاه معنوی علمآموزی آنچنان والاست که امام علی (ع) فرمودند: «کسی که به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خویش کرده هست.» چنین جایچندین اوقات را در هیچ منصب و مقام دیگری نامکان دارد یافت.
عارف اظهار کرد: اگر همان روندی که امروز مدارس و دانشگاهها در پیش گرفتهاند ادامه یابد، باید دید آیا امکان داردیم رسالت آموزش را به درستی تحقق بخشیم یا خیر. در مباحث مفصلِ دوران تدوین میثاق ملی و بهویژه سند چشمانداز، راهبردهای مقام معظم رهبری در قالب یک سند ۲۰ ساله تنظیم و با تصویب معظمله ابلاغ گردید؛ سندی که مسیر کشور را در تمامی زمینهها، بهویژه علم، دانش و فناوری مشخص میکرد. اگر میخواهیم به جایگاه مطلوب خود برسیم، باید توسعه علمی را محور سایر ابعاد توسعه شامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی قرار دهیم.
وی ادامه داد: در سند چشمانداز، دستیابی به رتبه نخست در حوزههای مختلف و تأثیرگذاری در جهان اسلام هدفگذاری شده هست. با وجود روند مطلوب در سالهای نخست، بهویژه در بخش آموزش مدارس و دانشگاهها، نقشآفرینی در مرزهای دانش و گسترش افق علمی کشور همچنان باید تداوم یابد. لازمه تحقق این اهداف، توجه جدی به نقش معلم هست. اگر از دانشگاه آغاز میکردیم، بنایی را بر پایهای سست بنا نهاده بودیم، زیرا اساس آموزش عالی بر مدارس استوار هست و پایه مدارس، معلم هست. بنابراین باید از مقطع ابتدایی آغاز کنیم و معلمانی تربیت نمائیم که از جایگاه و شأن والای معلمی آگاه باشند.
معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در دهههای ۶۰ و ۷۰ این پرسش مطرح قرار دارای بود که چگونه امکان دارد دانشآموزان ممتاز را به انتخاب شغل معلمی ترغیب کرد. من همواره تأکید داشتم که زمانی موفق خواهیم قرار دارای بود که شغل معلمی، انتخاب نخست دانشآموزان برجسته کشور باشد. برای تحقق این هدف، اسناد بالادستی متعددی همچون سند چشمانداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور و بیانیه گام دوم انقلاب در اختیار داریم که توسط مقام معظم رهبری نقشه آینده را مشخص کرده هست، همگی بر محور علم و دانش استوارند. نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان نقشه راه نظام آموزشی تدوین شده هست.
عارف تصریح کرد: اجرای دقیق سند تحول بنیادین ضروری هست تا مدارس ما خروجیهایی داشته باشند که بر مبنای اهداف انقلاب اسلامی شکل گرفتهاند. خوشبختانه نظام آموزش کشور با تشکیل دانشگاه فرهنگیان گامی مهم برداشت تا مرکزی در تراز جمهوری اسلامی برای تربیت معلمان آینده باشد.
در حال تکمیل…
دیدگاهها