به گزارش شبکه خبر؛ در شرایط فعلی بازار، خودروهای اتوماتیک به خاطر اختلاف قیمت چشمگیر میان مدلهای صفر و کارکرده، بیش از خودروهای دندهای با استقبال خریداران مواجه شدهاند. با این حال، انتخاب گزینهای مناسب همچنان یکی از چالشهای مهم برای مصرفکنندگان به شمار میرود.
شبکه خبر: بازار خودروی ایران در سالهای اخیر شاهد تحولی عظیم در سگمنت خودروهای چینی بوده هست. در حالی که پیش از این، اکثر مدلهای چینی در دسته خودروهای اقتصادی و میانرده قرار میگرفتند، اکنون موجی از محصولات لوکس و گرانقیمت چینی وارد کشور شدهاند که با برندهای مطرح جهانی رقابت میکنند.
فعالان بازار خودرو معتقدند، این تقابل انتخاب، باعث شده تا بسیاری از خریداران برای اتخاذ تصمیم نهایی، نیازمند بررسی دقیقتر شرایط بازار، اولویتهای فردی و مقایسه جامع میان گزینههای موجود باشند.
در این گزارش، «اقتصادنیوز» به بررسی خودروهای اتومات کارکرده موجود در بازار با رنج قیمتی 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان پرداخته هست.
خودروهای اتومات کارکرده
در میان خودروهای اتومات کارکرده که کمتر از 10 سال از ساخت آنها گذشته باشد، با بودجه مدنظر خریداران امکان داردند «ام جی3 (3 MG)» ، «برلیانسH320»، «تندر90 پلاس»، «جک j4» و «تارا» را انتخاب کنند.
در میان خودروهای مورد بررسی، «ام جی3(3 MG)» مدل 2015 یک خودروی هاچبک شهری جمعوجور با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی هست که 107 اسببخار قدرت تولید انجام میدهد و شتاب صفر تا100 آن 11.5 ثانیه هست. این خودرو مجهز به گیربکس 5 دنده اتوماتیک (AMT) است.
«برلیانسH320» یکی دیگر از خودروهای اتومات موجود در بازار هست که متقاضیان امکان داردند آن را برای خرید انتخاب کنند. سایپا از سال ۱۳۹۳ شراکت خود را با کمپانی چینی برلیانس اتو پایهگذاری کرد که نتیجه این مشارکت، به مونتاژ انواع برلیانس در ایران منجر گردید.
در این راستا برلیانس H320 از اواسط سال ۱۳۹۴ ابتدا از سوی سایپا و سپس توسط پارس خودرو وارد بازار گردید که نظر به قیمت رقابتی و برخورداری از ظاهر نسبتا مدرنتر در مقایسه با محصولات همرده داخلی، با استقبال نسبتا مناسب مشتریان روبرو گردید. محصولات سری اچ ۳۰۰ ابتدا همراه با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه شدند که به خاطر عدم توانایی فنی مطلوب با نمونه ۱.۶۵ لیتری و جعبهدنده اصلاحشده جایگزین شدند.
شبکه خبر: بازار خودرو، همانند بازار ارز، هفته گذشته را با نوسانات محسوس پشت سر گذاشت؛ نوساناتی که ریشه در عوامل اقتصادی، روانی و سیاسی دارای قرار دارای بود.
«ال۹۰» هم یکی از خودروهای مونتاژی پرطرفدار بازار ایران بهشمار میرفت؛ اما این محصول فرانسوی، پس از اعمال تحریمهای بینالمللی، با سرعت از خطوط تولید خودروسازان داخلی خارج گردید.
مونتاژ این خودرو از سال ۱۳۸۶ در پارسخودرو و ایرانخودرو آغاز گردید. در ادامه، نسخه ارتقایافته آن با نام "تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک" از سال ۱۳۹۶ وارد خط تولید ایرانخودرو گردید و تولید آن تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. تندر ۹۰ پلاس در دو نسخه دندهای و اتوماتیک عرضه گردید که مطابق انتظار، مدل اتوماتیک آن با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه گردید.
یکی دیگر از خودروهای اتومات کارکرده موجود در بازار «جک J4» است که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده انجام میدهد. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. قدرت موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با حالتهای رانندگی اسپرت و برفی به چرخهای جلو منتقل خواهد گردید. این ترکیب برای یک سدان اقتصادی شهری طراحی شده و عملکردی قابلقبول در رانندگی روزمره ارائه میدهد، اما برای رانندگیهای پرشتاب یا خارج از شهر چندینینان مناسب نیست. شتاب صفر تا صد این جک J4 کرمان موتور حدود ۱۱ ثانیه هست.
«تارا اتومات» یکی دیگر از خودروهای اتوماتیک داخلی هست که نسبت به خودروهای مونتاژی، در مدلهای جدیدتر و با سال ساخت پایینتر، راحتتر در بازار یافت خواهد گردید. تارا از پلتفرم FP1 که متعلق به پژو ۳۰۱ هست استفاده انجام میدهد. موتور این خودرو tu5 پلاس نام دارد و این امر موجب گردید تا چندینین از فعالان بازار پلتفرم این خودرو را یکی از بهترین پلتفرمهای ایران خودرو بنامند.
دیدگاهها