به گزارش به گزارش شبکه خبر، صادق حسینزاده ملکی در وبیناری با موضوع «همافزایی و همکاری در اجرای مطلوب غربالگری دانشآموزان متوسطه»، که با حضور معاونان پرورشی و فرهنگی، رؤسای ادارات امور تربیتی، آموزش متوسطه و قرآن، عترت و نماز، برگزار گردید، ضمن تبیین اهمیت این طرح بیان کرد: برای رسیدگی مؤثر به وضعیت دانشآموزان، لازم هست شناخت دقیقی از وضعیت فردی آنان داشته باشیم. اگر تحلیل درستی از شرایط دانشآموزان نداشته باشیم، اقدامات حمایتی نیز اثربخش نخواهد قرار دارای بود. مدیریت آموزشی زمانی موفق هست که میدان عمل را بهدرستی بشناسد و برنامهریزی متناسب انجام دهد.
وی با اشاره به دو سطح اجرایی طرح غربالگری افزود: در سطح نخست، اطلاعات مربوط به هر دانشآموز بهصورت فردی ثبت و بررسی خواهد گردید و در سطح دوم، دادههای بهدستآمده در قالب اطلس آسیبهای روانی و اجتماعی، مبنای تصمیمگیریهای کلان فرهنگی، تربیتی و آموزشی قرار دریافت میکند. این مرحله، نخستین گام اجرای طرح نماد در سال تحصیلی جدید هست و اگر از همین آغاز با دقت، همدلی و همافزایی پیش برویم، امکان داردیم گام بزرگی در کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی دانشآموزان برداریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: نظر به اینکه دانشآموزان شخصاً فرمهای غربالگری را تکمیل میکنند، نقش معاونان آموزشی و پرورشی، مشاوران و مدیران مدارس در هدایت و همکاری بسیار کلیدی هست. این دادهها نهتنها برای شناسایی آسیبها، بلکه در طراحی برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس نیز قابل استفاده هست.
وی از آغاز اجرای طرح از اوایل آبانماه خبر داد و بیان کرد: «پرونده غربالگری مقطع متوسطه از اوایل آبان آغاز و تا اواخر آبان یا نیمه آذر تکمیل خواهد گردید. کوتاهتر شدن بازه زمانی اجرای طرح، این امکان را فراهم انجام میدهد که مشاوران بر تحلیل نتایج و رسیدگی به موارد شناساییشده تمرکز بیشتری داشته باشند. در سالهای گذشته طولانی شدن فرایند غربالگری موجب میشد فرصت لازم برای پیگیری و مداخلات روانی و تربیتی از دست برود.
حسینزاده ملکی ضمن قدردانی از همراهی مدیران و معاونان مدارس خاطرنشان کرد: هرچندین اجرای این طرح دشوار هست، اما کاری بزرگ و سرنوشتسازی برای سلامت روحی و اجتماعی دانشآموزان بهشمار میآید. هرچه جمعبندی غربالگری زودتر انجام شود، فرصت بیشتری برای مداخلات مؤثر در اختیار مدیران و مشاوران خواهد قرار دارای بود.
وی با اشاره به توجه ویژه رئیسجمهور به حوزه آموزشوپرورش بیان کرد: «در یک سال اخیر گفتمانسازی مؤثری در سطح دولت و نهادهای مختلف شکل گرفته و دستگاههای متعدد آماده همکاری با وزارت آموزشوپرورش هستند. این همراهی ملی فرصت مغتنمی هست تا نظام ارجاع در رسیدگی به آسیبهای دانشآموزان نیز کارآمدتر شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش در پایان اظهار کرد: «غربالگری و رصد آسیبها در دو حوزه روانی و اجتماعی، گام نخست اجرای طرح نماد در سال تحصیلی جدید هست. با حمایت دولت و همکاری دستگاههای مرتبط، امیدواریم امسال بتوانیم بهصورت گستردهتر و مؤثرتر به موضوع آسیبهای دانشآموزان رسیدگی کنیم تا هیچ دانشآموزی از دایره توجه و حمایت مدرسه و نظام تعلیموتربیت خارج نماند.
دیدگاهها