به گزارش شبکه خبر - گروه استانها، علی عنبری: قطعاً برای هر جامعهای پرورش دام و به خصوص شتر امکان داردد منبع برکت و نعمت باشد اما در جادههای هرمزگان و به خصوص نیمه شرقی استان، این نعمت به نِقمَتی خسارت بار تبدیل شده هست و رفته رفته، آمار زیان دیدگان و خانوادههای داغدار شده توسط شترهای سرگردان رو به فزونی گذاشته هست.
در همین دو هفته گذشته چندینین تصادف در محورهای شرق هرمزگان به وقوع پیوست که عامل اصلی آن حضور یکباره شتر در جاده قرار دارای بود و همین تصادفات تلخ موجب گردید که دادستانهای جاسک، بشاگرد، قشم و بستک برای جمع آوری این شترها ضرب العجلهایی تعیین کنند.
مشکل شترهای سرگردان فقط مربوط به شرق هرمزگان نیست بلکه این مسئله در جای جای استان وجود دارد اما اوج آن در شرق و در شهرستان جاسک هست.
شترها چرا سرگردان هستند؟
همانطور که میدانید؛ شتر نسبت به دیگر چهارپایان از مقاومت بیشتری در مواجهه با کم آبی و کمبود علوفه روبرو هست از این رو شترداران آنها را در صحرا و بیابان رها میکنند و شترها نیز در پیمایشهایی که دارند وارد جادهها میشوند یا حتی در جاده استراحت میکنند و نهایتاً با خودروهای عبوری برخورد میکنند؛ با وجود اینکه تلاش زیادی شده هست تا شترها پلاکگذاری شوند اما همکاری مناسبی با این طرح انجام نخواهد گردید و هنوز شترانِ بدون پلاک زیادی وجود دارد.
پلاک گذاری شترها، مسئولیت حقوقی را متوجه شترداران انجام میدهد چرا که بعد از تصادف چه شتر جان سالم از مهلکه به در ببرد و چه جان خود را از دست دهد هیچکس مالکیت آن را بر عهده ندریافت میکند.
علیای حال با وجود برگزاری نشستهای متعدد در فرمانداریها، نهادهای اداری، قضائی و امنیتی شرق هرمزگان حوادث دلخراش ناشی از برخورد خودروها با شترهای سرگردان همچنان جان هماستانیها را دریافت میکند و سایه مرگ بر جادههای شرقی استان سنگینی انجام میدهد.
موضوع مرگ و میرهای جادهای ناشی از ورود ناگهانی شتر به مسیر خودروهای در حال حرکت سالهاست که مورد توجه مردم مناطق شرق هرمزگان قرار گرفته و هر حادثه تازه بار دیگر این مسئله را به صدر گفتوگوهای محلی و اداری بازمیگرداند اما به گفته اهالی منطقه جلسات و مصوبات موجود تاکنون نتیجه ملموسی در کاهش این حوادث نداشته هست.
با اقدامات مقطعی نامکان دارد مسئله شترهای سرگردان را حل کرد

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم شرق هرمزگان (میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از موضوعات چالشبرانگیز شرق هرمزگان مسئله شترهای سرگردان هست؛ این موضوع نیازمند مدیریت مستمر هست و نه یک اقدام مقطعی و با تصمیمات هیجانی و اقدامات مقطعی نامکان دارد این مشکل را حل کرد.
وی افزود: دستگاههایی مانند جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و فرمانداریها با همکاری مردم باید این معضل را مدیریت کنند.
تأمین امکانات نگهداری شترها به کاهش تصادفات کمک انجام میدهد
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامهریزی برای ایمنسازی راهها، نصب علائم هشداردهنده و تأمین امکانات نگهداری شترها، امکان داردد به کاهش تصادفات کمک کند.
وی ناامنی را سم توسعه در شرق هرمزگان دانست و ادامه داد: نیز برخورد قانونی با شترهای بیصاحب از دیگر اقدامات ضروری هست.
در شرایط کمآبی و گرمای شدید کنترل حیوانات تشنه و گرسنه دشوار است

محمد میسوری از شترداران و دامداران حوزه کوه مبارک و شیراهن، در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقتی حادثهای رخ میدهد معمولاً از برخورد شتر با خودرو سخن گفته خواهد گردید و مقصر اصلی شترهای رها شده معرفی میشوند در حالیکه دلایل اصلی بروز این اتفاقات کمتر مورد بررسی قرار دریافت میکند.
وی با اشاره به تأثیر خشکسالی در افزایش این حوادث بیان کرد: در شرایط کمآبی و گرمای شدید، کنترل حیوانات تشنه و گرسنه دشوار هست؛ منابع آب و غذای طبیعی کاهش یافته و بسیاری از شترداران ناچار هستند دامهای خود را برای یافتن آب و علوفه رها کنند. من شخصاً در منطقه سورکی کوه مبارک اقدام به حصارکشی و احداث منبع آب کردهام، اما به خاطر نبود حمایت و تأمین آب، این تأسیسات بلااستفاده مانده هست.
طرحهایی نظیر نصب پلاک و برچسبهای شبنما برای شترها تأثیر نداشته است
میسوری افزود: طرحهایی نظیر نصب پلاک و برچسبهای شبنما برای شترها کارایی چندینانی نداشته و تنها موجب آزار حیوانات شده هست؛ از جهات دیگر، در جلسات مرتبط با این موضوع، معمولاً فقط مالداران عمده دعوت میشوند و نظرات دامداران خرد که درگیر اصلی این مشکل هستند، نادیده گرفته خواهد گردید.
این دامدار با انتقاد از وضعیت نامناسب جادههای شرق هرمزگان اظهار کرد: جادههای شرق با وجود نقش حیاتی در تردد مردم و حمل کالا، از ایمنی لازم برخوردار نیستند و به دالانی از مرگ تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: شتر حریم نمیشناسد و وقتی از گله جدا میافتد، به دنبال آب و غذا به جادهها میرسد.
چندین رانندهها هم مقصر هستند
وی نیز به نقش چندین رفتارهای پرخطر رانندگان اشاره کرد و بیان کرد: سرعت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و چراغهای کورکننده زنون از دیگر عوامل بروز حوادث در این محورهاست.
دولت باید از شترداری حمایت کند
میسوری در پایان تأکید کرد: در کشورهای همجوار مانند عمان، پرورش شتر تحت حمایت دولت و با برنامهریزی دقیق انجام خواهد گردید و با وجود تراکم بالای جمعیت شتر خبری از حوادث مشابه نیست. حل این معضل در شرق هرمزگان نیز بدون حمایت اساسی دولت در زمینه استانداردسازی جادهها و ساماندهی دامداران ممکن نخواهد قرار دارای بود. در کوتاهمدت نیز امکان دارد با مشارکت همه شترداران منطقه و نه صرفاً گروهی خاص، اقدام به کنترل اوضاع کرد.
۵۲ نفر تاکنون جان خود را در جاسک بر اثر تصادف با شتر از دست دادهاند

مهراب افغانزهی مسئول واحد فوریتهای پزشکی شهرستان جاسک، معضل شترهای سرگردان را درد بیدرمان خواند و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون، آمار رسمی اورژانس ۱۱۵ نشان میدهد که ۳۱۸ مورد حادثه ترافیکی ناشی از برخورد با شترهای سرگردان رخ داده، که منجر به ۵۳۵ مورد مصدوم و متأسفانه ۵۲ نفر فوتی شده هست.
وی با تأکید بر اینکه این آمار، آمار واقعی شهرستان نیست و فقط شامل مواردی هست که اورژانس در صحنه حاضر شده، وضعیت را نقطه بحران توصیف کرد و خواستار اجرای کامل حاکمیت و تشکیل مستمر گشت ساربانی و توقیف شترهای سرگردان گردید.
دیدگاهها