زیرساخت‌های جاده ای ناقص در مرکزی؛ تبدیل شریان‌های ترانزیتی به تهدید
کد خبر : ۸۱۴۷۱۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۰:۱۶
|
دسته بندی: استان ها

زیرساخت‌های جاده ای ناقص در مرکزی؛ تبدیل شریان‌های ترانزیتی به تهدید

اراک – با وجود قرارگیری استان مرکزی در قلب شبکه ترانزیتی کشور، ضعف زیرساخت‌ها در محورهای پرتردد، همچنان جان مسافران را تهدید انجام می‌دهد و به جای تسهیل سفر، به نقطه‌ای پرحادثه تبدیل شده هست.

به گزارش شبکه خبر، گروه استان‌ها؛ استان مرکزی با موقعیت استراتژیک خود در قلب شبکه ترانزیتی کشور، روزانه میزبان هزاران خودرو و مسافر هست؛ اما این شریان‌های حیاتی، چندین اوقات به مسیرهای پرخطر و تهدیدکننده زندگی بدل می‌شوند.

محورهای ازنا شازند، ساوه همدان، خنداب، خنداب کمیجان، قره‌کهریز، تفرش و دوربرگردان خانه میران، شامل نقاط حادثه‌خیز استان هستند که سالانه جان شمار قابل توجهی از مسافران را دریافت می‌کند و ضرورت بازنگری فوری در ایمن‌سازی آنها را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین، پیچ‌های ناایمن، کمبود علائم هشداردهنده و زیرساخت‌های ناکافی، این مسیرها را به معابر خطرناک تبدیل کرده هست، چنانچه
آمار تصادفات در این محورها، هشداری جدی برای مسئولان ذی‌ربط هست و نشان می‌دهد که بدون اقدام فوری در زمینه ایمن‌سازی، تجهیز جاده‌ها و مدیریت ترافیک، شمار تلفات جاده‌ای کاهش نخواهد یافت.

۳۵۰ کیلومتر راه در مرکزی در قالب طرح‌های ملی و استانی احداث خواهد شد

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو باخبرنگار مهر اظهار کرد: ۳۵۰ کیلومتر از پروژه‌های راهسازی در محورهای مختلف این استان در مرحله احداث، تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

جواد لنجابی افزود: عملیات احداث باند دوم در محورهای دلیجان–خمین–الیگودرز، اراک–فرمهین، ساوه–تهران، دلیجان–نراق، خمین–شازند و جاده دسترسی فرودگاه اراک به طول ۱۵۰ کیلومتر در حال اجرا هست.

لنجابی بیان کرد: نیز ۱۰۰ کیلومتر از محورهای فرمهین–کمیجان–قهاوند و راهجرد–آشتیان–فرمهین با هدف ارتقا به راه اصلی و با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال در حال اجرا هست.

لنجابی افزود: در بخش آزادراه، پروژه کنارگذر شمالی اراک با پیشرفت ۴۰ درصد و آزادراه اراک–خرم‌آباد به طول ۱۰۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد، از مهم‌ترین طرح‌های این اداره‌کل هست.

وی تصریح کرد: برای تکمیل آزادراه‌های استان، تأمین ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار سهم دولت ضروری هست و با اختصاص این منابع، اجرای پروژه‌ها با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: این استان دارای شبکه‌ای گسترده از راه‌ها به طول مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ و نیم کیلومتر هست که شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی است.

وی افزود: در این مدت ۲۳ کیلومتر آزادراه جدید در استان مرکزی احداث شده و طول کل آزادراه‌ها به ۲۴۹ کیلومتر رسیده هست.

لنجابی تصریح کرد: ۱۳ کیلومتر بزرگراه جدید نیز در استان ساخته شده و طول بزرگراه‌ها به ۵۴۰.۲ کیلومتر افزایش یافته هست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: در راستای کاهش نقاط پرحادثه، یک تقاطع غیرهمسطح در محور اراک-خمین و مقابل پارک علم و فناوری احداث شده که نقش مؤثری در کاهش تصادفات ایفا خواهد کرد.

افزایش ۱۴ درصدی تصادفات جاده‌ای و ۶ درصدی میزان فوتی‌ها استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری، تصادفات جاده‌ای استان ۱۴ درصد و شمار فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی ۶ درصد افزایش یافته هست.

سرهنگ روح‌الله آشوری با اشاره به حجم بالای تردد در محورهای مواصلاتی استان بیان کرد: میزان تردد در جاده‌های استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری هست و این استان پس از تهران و البرز، در رتبه سوم بیشترین حجم ترافیک جاده‌ای کشور قرار دارد.

وی افزود: در پنج ماه نخست سال جاری بیش از ۱۳۱ میلیون تردد در جاده‌های استان مرکزی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سرهنگ آشوری تصریح کرد: مجموع مسیرهای جاده‌ای استان ۶ هزار و ۴۳۱ کیلومتر هست که از این میزان، حدود ۵ هزار و ۶۸۰ کیلومتر دوطرفه و بدون جداکننده و ۴ هزار و ۴۵۶ کیلومتر جاده روستایی هست.

سرهنگ آشوری افزود: هم‌اکنون به ازای هر ۲۳ کیلومتر یک دوربین کنترل سرعت فعال هست، در حالی که میانگین کشوری نصب دوربین‌ها یک دستگاه به ازای هر ۲۹ کیلومتر هست.

وی بیان کرد: در جاده‌های استان مرکزی ۸۹ دوربین ثبت سرعت و ۴۶ دوربین نظارتی نصب شده و جانمایی‌های جدیدی برای گسترش پوشش هوشمند مسیرها انجام گرفته هست.

سرهنگ آشوری تاکید کرد: بر اساس آمارهای ثبت‌شده، ۳۳ درصد تصادفات پنج ماه اخیر در بزرگراه‌ها، ۲۵ درصد در جاده‌های فرعی رخ داده و ۶۹ درصد از این تصادفات مربوط به خودروهای سواری بوده هست.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان کرد: تکمیل تنها ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر از محور زالیان امکان داردد از وقوع تصادفات خطرناک جلوگیری کند و نصب جداکننده‌ها در محورهای پرخطر امری ضروری هست.

وی افزود: چندین نقاط حادثه‌خیز شامل تقاطع خانه میران نیازمند اجرای فوری طرح‌های اصلاحی هستند و تکمیل آزادراه شمال–جنوب و رفع مشکلات معارضین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست.

سرهنگ آشوری بیان کرد: در شهرستان‌های اراک، خنداب، محلات، آشتیان و دلیجان، حوادث رانندگی منجر به فوت کاهش یافته، در حالی که شهرستان‌های کمیجان، خمین، تفرش، زرندیه و شازند با افزایش فوتی‌ها مواجه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: با وجود کاهش تصادفات در چندین مناطق، استان مرکزی همچنان با چالش‌های جدی ایمنی جاده‌ای مواجه هست و نیازمند اقدامات فوری در اصلاح نقاط پرخطر و توسعه زیرساخت‌های هوشمند کنترل ترافیک هست.

ایمن‌سازی ۹۴ نقطه حادثه‌خیز در محورهای استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با اجرای طرح‌های ایمنی در محورهای مواصلاتی، ۹۴ نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی و ایمن‌سازی شده و اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای در دست اجرا هست.

روح الله محسن زاده افزود: در هفت‌ماهه اخیر نیز ۷۰ نقطه مستعد حادثه در سطح استان ایمن‌سازی شده که شامل ۲۵ نقطه با احداث روشنایی نقطه‌ای و ۴۵ نقطه با اصلاح هندسی، تعریض پل‌ها، رفع نقاط پرتچندین اوقات و سایر اقدامات ایمنی بوده هست.

وی با اشاره به نصب تجهیزات هوشمند نظارتی بیان کرد: تاکنون ۴۹ سامانه دوربین نظارتی، ۸۹ سامانه ثبت تخلفات و ۸۴ سامانه ترددشمار در محورهای استان نصب شده که نقش مهمی در پایش ترافیک، مدیریت عبور و مرور و کاهش تصادفات دارند. تا پایان سال نیز ۴۳ سامانه جدید به این شبکه افزوده خواهد گردید.

مدیرکل راهداری استان مرکزی بیان کرد: برای رفع کامل نقاط حادثه‌خیز استان، ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز هست که تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال آن تأمین و در صورت تخصیص کامل، هشت نقطه باقیمانده نیز ایمن‌سازی خواهد گردید.

محسن‌زاده تصریح کرد: از ۳۲ نقطه حادثه‌خیز مصوب سال ۱۳۹۵ نیز ۳۰ نقطه به‌طور کامل ایمن‌سازی شده و دو نقطه باقی‌مانده شامل تقاطع غیرهم‌سطح دوراهی خنداب و باند جدید اراک–رباط‌میل در محدوده خانه‌میران، در حال اجراست.

مدیرکل راهداری استان مرکزی در پایان بیان کرد: میانگین تردد روزانه در محورهای استان به ۸۷۶ هزار وسیله نقلیه می‌رسد و استان مرکزی پس از تهران و البرز، رتبه سوم پرترددترین محورهای کشور را دارد. نیز ۱۸.۵ درصد این ترددها مربوط به ناوگان سنگین هست که اهمیت ویژه‌ای در حمل‌ونقل بار کشور دارد.

هر حادثه رانندگی، افزون بر خسارات مالی و جانی، تبعات اجتماعی و روانی قابل‌توجهی برای خانواده‌ها و جامعه به دنبال دارد و بر لزوم بازنگری جامع در سیاست‌ها و اقدامات ایمنی راه‌ها تأکید انجام می‌دهد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه