کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد
کد خبر : ۸۱۴۷۱۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۰:۱۶
|
دسته بندی: اسلایدر

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

دهدشت- زیرگذر سوق-دهدشت به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ دو بار کلنگ زنی گردید اما بعد از گذشت ۷ سال هیچ اقدامی انجام نشد.

به گزارش شبکه خبر، گروه استان‌ها-طیبه سادات سعادتی نیک: فروردین سال ۱۳۹۷ قرار دارای بود که طرح تقاطع غیرهمسطح جاده دهدشت-سوق-پاتاوه کلنگ زنی گردید، در این طرح قرار قرار دارای بود دو زیرگذر و روگذر بر روی جاده دهدشت-سوق و جاده دهدشت-پاتاوه با رمپ‌های مجاور ایجاد شود و از میزان بار ترافیک در این تقاطع خطرناک کاسته و این تقاطع روان‌تر شود.

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

برای احداث این تقاطع باید بسیاری از زیرساخت‌های شهری شامل خط لوله آب و گاز و نیز مسیر عبور برقی با صرف هزینه‌های جانبی جابجا می‌شدند اما پس از مدتی به خاطر توافق نکردن مالکان اراضی موجود در این تقاطع، این طرح عمرانی مهم تعطیل گردید و پیگیری‌های شهرستانی و استانی برای حل مشکل معارض محلی مؤثر نبود و این طرح کلنگ زنی شده بلافاصله تعطیل گردید.

دومین کلنگ زنی تقاطع غیر هم سطح دهدشت-سوق-پاتاوه

دو سال بعد، در سال ۱۳۹۹، بار دیگراین طرح بعد از رفع معارضات محلی با حضور کیومرث حاجی زاده معاون عمرانی وقت استاندار مجدد کلنگ‌زنی و قرار گردید در مدت زمان ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

حاجی زاده با اشاره به معارضات محلی و نیز تملک اراضی موردنیاز پروژه بیان کرد: این پروژه بازنگری شده و مورد کارشناسی قرار گرفته و بر این اساس بخشی از زمین مردم آزادسازی شده هست.

طرح هفت ساله که هنوز مقدمات آن هم آغاز نشده است

طرحی که با هدف کاهش بار ترافیکی و حذف نقاط پرخطر و گره‌گشای ترافیک و ایمنی باشد، اکنون پس از گذشت هفت سال از کلنگ زنی اول و پنج سال از کلنگ زنی دوم، هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده هست.

این موضوع باعث سردرگمی و بی‌برنامگی در اجرای طرح‌های عمرانی شهرستان شده هست، تا جایی که وعده‌ها بیشتر از اقدامات واقعی شنیده می‌شوند و مردم همچنان در انتظار تحقق وعده‌هایی هستند که هر روز تحقق آن‌ها از شعارها فاصله بیشتری دارد.

۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تقاطع غیر هم سطع دهدشت-سوق-پاتاوه

موسوی، فرماندار وقت کهگیلویه نیز عنوان کرده قرار دارای بود که ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در برای ساخت این طرح عمرانی در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا قرار دارد و مشکل مالی وجود ندارد. با این حال، آزادسازی ۱۶ هزار متر مربع زمین نیازمند رضایت ۶۶ مالک قرار دارای بود؛ موضوعی که راه و شهرسازی موظف گردید با همکاری قرارگاه خاتم ظرف یک ماه تعیین تکلیف کند.

در دی‌ماه ۱۴۰۳ هم، کارزاری مردمی با هشتگ «#اقدام_سریع-برای- ایجاد -زیرگذر» شکل گرفت تا مردم با مطالبه‌گری سهمی در تسریع طرح داشته باشند و با این پویش اعتراض خود نسبت به بلاتکلیفی پروژه را اعلام کردند.

با وجود تعریف زمانبندی‌های مختلف برای آغاز عملیات هیچکدام عملی نشد و در هر بازدید و نشستی صحبت از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار تکرار خواهد گردید.

وعده معاون وزیر راه و شهرسازی هم کارساز نبود

در فروردین ۱۴۰۴، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در بازدید از پروژه اعلام کرد که مطالعات انجام شده و مناقصه تا پایان همان ماه برگزار خواهد گردید.

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

با این حال، با گذشت ماه‌ها از آن وعده، پروژه همچنان در مرحله کلنگ‌زنی باقی مانده و عملیات اجرایی آغاز نشده هست. این در حالی‌ست که تقاطع مورد نظر در مسیر پرتردد دهدشت-پاتاوه واقع شده و تأخیر در اجرای آن، علاوه بر نارضایتی عمومی، مخاطرات ترافیکی و ایمنی را نیز افزایش داده هست.

وقوع تصادف‌های زیاد در چهار راه سوق-دهدشت-پاتاوه

«این تقاطع حقیقتاً خطرناک هست. هر روز که از این مسیر رد می‌شوم، باید با ترس و لرز از عرض جاده عبور کنم. عبور ماشین‌های سنگین، سرعت بالا، دید کم باعث وقوع چندینین تصادف در این مکان شده هست. اینجا محل تردد مسافران زیادی هست، مخصوصاً در ایام تعطیل. اگر زیرگذر ساخته شود، خیلی از مشکلات رفع خواهد شد» این در و دل راننده برون شهری هست که در بیان کرد و گو با خبرنگار مهر مطرح انجام می‌دهد که هر روز برای جابه جایی مسافر بین شهر دهدشت و سوق تردد دارد.

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

رضایی، دیگر راننده تاکسی بین‌شهری در بیان کرد وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: تقاطع جاده سوق-دهدشت مثل یک تله برای راننده‌ها هست، از زمان راه‌اندازی محور پاتاوه-دهدشت این جاده شلوغ و خطرناک‌تر شده هست، بارها دیدم مسافرها وسط جاده سرگردان می‌مانند. این نقطه باید هرچه زودتر ساماندهی شود.

هم‌چنین راننده دیگری که در خط یاسوج فعالیت دارد احداث زیرگذر را نه‌تنها باعث بالا بردن امنیت ضروری برای روان‌سازی ترافیک می‌داند بلکه تعلل در اجرای طرح و طولانی شدن آن را باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان عنوان انجام می‌دهد.

هشدار رئیس پلیس راه کهگیلویه در رابطه با خطرساز بودن تقاطع سوق-دهدشت

رئیس پلیس راه کهگیلویه در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: بارها در نشست‌های شورای ترافیک نسبت به خطرساز بودن تقاطع سوق و ضرورت احداث زیرگذر هشدار دادیم و نظر دیگر اعضا هم بر همین قرار دارای بود.

سرهنگ سید منصور حسینی اظهار کرد: در هر جلسه نظرم این قرار دارای بود که هرچه سریع‌تر موانع اجرای پروژه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه احداث زیرگذر علاوه بر ایمن سازی تقاطع باعث حذف دکه‌ها و عوامل مزاحم در این مسیر خواهد گردید، افزود: به علت نبود آشکارسازی و رانندگان موقع ورود به تقاطع سردرگم هستند، عابر پیاده نیز به سختی عبور انجام می‌دهد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه هم‌چنین تقاطع راک را از دیگر محورهای پرخطر و حساس در شهرستان برشمرد و اجرای زیرگذر برای این محور را لازم دانست.

مصدومیت ۱۶ نفر بر اثر تصادف در تقاطع غیر هم سطح دهدشت-سوق

رئیس فوریت‌های پزشکی کهگیلویه هم در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت خطرساز تقاطع غیر هم سطح سوق به دهدشت، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ نفر مصدوم ناشی از تصادفات این مسیر به اورژانس اعزام شده هست.

سید علی خاوران افزود: احداث زیرگذر باعث کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی خواهد گردید بنابراین می‌طلبد مسئولین برای این پروژه اراده و جدیت بیشتری به خرج دهند.

مردم رد رفع معارضات طرح‌های عمرانی همکاری کنند

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم در بیان کرد و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرکت توسعه ساخت و راه‌های کشور کارفرمای پروژه احداث زیرگذر هست، بیان کرد: که به واسطه اینکه راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورای هماهنگی حمل و نقل استان هست طبیعتاً جز شهر وظایف ما هست که پیگیر موضوع باشیم.

علی پارسایی بیان کرد: چندینین جلسه با حضور استاندار تشکیل دادیم در تهران نیز با معاون وزیر و معاون شرکت ساخت توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و نمایندگان استان در مجلس تشکیل دادیم و نهایتاً منجر به این گردید که به مناقصه برود.

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

وی اصلاح تونل کوه پات را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام برشمرد و افزود: مناقصه تعیین پیمانکار این پروژه برگزار و تعیین تکلیف شده هست.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارت مالی و جانی در تصادفات این محور، اضافه کرد: امیدواریم که مردم در رفع معارض همکاری کنند چون بزرگترین مشکل این پروژه معارض شخصی هست.

اولویت ساخت تقاطع دهدشت-سوق نیازمند رفع قطعات تکمیل نشده محور پاتاوه-دهدشت

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد در بیان کرد و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح راه‌سازی شهرضا بهبهان، سال‌ها پیش تعریف شده قرار دارای بود که محور پاتاوه-دهدشت به عنوان قطعه‌ای از این طرح حیاتی در سال ۱۴۰۲ افتتاح گردید.

صمصام آقایی با اشاره به اینکه این محور همچنان با نواقصی مواجه هست، ادامه داد: این نواقص مانع بهره‌برداری کامل نیستند، اما نیازمند تکمیل و اصلاحات اساسی‌اند.

وی ابراز کرد: افزایش ترافیک در مسیر، ضرورت احداث تقاطع‌های جدید شامل تقاطع مارگون، لنده، راک و سوق و دهدشت-بهبهان را دوچندینان کرده هست.

به خاطر معارضات محلی یک بار ساخت تقاطع متوقف شد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در فاصله یک و نیم کیلومتری از خروجی دهدشت به سمت بهبهان، تقاطعی از سال‌های گذشته با تأکید مسئولان شهرستان، نماینده استان و شرکت ساخت طراحی شده قرار دارای بود، افزود: عملیات اجرایی آن با انتخاب پیمانکار جدید آغاز گردید، اما به خاطر معارضات محلی، روند اجرا متوقف گردید.

وی بیان کرد: تلاش‌ها برای حل این معارضات با همکاری استان به نتیجه نرسید و پروژه وارد فرآیند ماده ۴۸ گردید و خاتمه یافت.

آقایی تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر، طرح مجدداً در قالب قرارداد تکمیلی قطعه ۳ پاتاوه با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء وارد فاز اجرایی گردید، ادامه داد: در آن زمان، هزینه‌های سنگین در مناطق کوهستانی، به‌ویژه در حفاری تونل‌ها، موجب افزایش سقف مطالبات قرارگاه تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده قرار دارای بود اما اولویت مسئولان استانی و ملی، تکمیل حفاری تونل‌ها قرار دارای بود زیرا که ناتمام‌ماندن آن‌ها خطر ریزش و افزایش هزینه‌ها را در پی دارای بود.

وی افزود: در قطعه شماره ۴، برخلاف پیش‌بینی سه‌ماهه، عملیات بیش از یک سال به طول انجامید و بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان هزینه اضافی به خاطر ریزش‌های متعدد به پروژه تحمیل گردید.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با حضور رئیس‌جمهور وقت، مسیر شماره ۴ به‌صورت رسمی افتتاح گردید، افزود: اما نواقصی مانند دیواره‌ها، کف تونل کوپاد و تقاطع‌ها همچنان باقی مانده‌اند.

پیمانکار جدید تقاطع دهدشت-سوق مشخص شده است

وی در خصوص تقاطع سوق-دهدشت بیان کرد: هم‌اکنون، شرکت پیکان یاسوج به‌عنوان پیمانکار جدید انتخاب شده و قرارداد آن ابلاغ شده هست.

آقایی با بیان اینکه معارضات محلی برای آغاز عملیات اجرایی این تقاطع همچنان پابرجا هست، از ادامه تلاش‌ها برای حل این معارضات با همکاری فرماندار و دادستان خبر داد.

تملک ۷۰ میلیارد تومانی برای اراضی اطراف تقاطع دهدشت

وی برآورد اولیه برای تملک اراضی مورد نیاز در اطراف تقاطع دهدشت-سوق را بر ۷۰ میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد که تأمین منابع نقدی آن در اولویت قرار دارد اما این میزان به صورت نقدی فعلاً در دسترس ما نیست.

کلنگ زنی های بی ثمر تقاطع دهدشت-سوق؛طرحی که در مراسم آغاز متوقف شد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حق و حقوق تعدادی از مالکان که حق آنها هست ملزم به پرداخت آنها هستیم، تاکید کرد: تعدادی که نیز حق و حقوقی ندارند نیازمند همکاری دادستان و فرماندار برای رفع این مشکلات هستیم.

۲۰۰ میلیارد تومان برای محور پاتاوه-دهدشت در بودجه سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است

وی بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در جدول پیوست یک لحاظ شده هست. نظر به کوهستانی بودن منطقه و عقب‌ماندگی پروژه، درخواست تأمین زودهنگام منابع از سازمان برنامه و بودجه مطرح شده هست.

به گفته آقایی سقف اعتبار مورد نیاز برای تکمیل دو تقاطع دهدشت-سوق- و دهدشت-بهبهان و مسیر بین آن‌ها بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد شده هست.

وی رفع نواقصات محور پاتاوه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نظر به مطالبات پیمانکاران، روشنایی تونل‌ها و ضرورت تکمیل مسیر، تأمین منابع مالی بیشتر برای ادامه پروژه ضروری هست. امید می‌رود با همکاری همه دستگاه‌های مسئول، این طرح مهم زیرساختی به سرانجام برسد و گامی مؤثر در توسعه منطقه برداشته شود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه