راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا
کد خبر : ۸۱۴۸۸۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۱:۱۶
|
دسته بندی: اسلایدر

راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده پیوند تجاری ایران و اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: «راه‌آهن رشت_آستارا کلید تقویت پیوند اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیاست و تکمیل آن مسیر تجارت آزاد را هموارتر انجام می‌دهد.

به گزارش شبکه خبر، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، امروز در چهارمین اجلاس راهبردی ایران و اوراسیا اظهار دارای بود: تأسیس شرکت مدیریت صادرات توسط اتاق بازرگانی تهران اقدامی ارزشمند هست، زیرا این شرکت امکان داردد توانمندی شرکت‌های کوچک و متوسط را تجمیع کرده و آنها را در سطحی قرار دهد که بتوانند با شرکت‌های بزرگ کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همکاری کنند.

وی با اشاره به روند گسترش روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ «موافقت‌نامه تجارت ترجیحی» میان ایران و اوراسیا به تصویب رسید و اجرایی گردید. بنابراین، طی چهار سال حجم تجارت دو طرف دو برابر گردید. در همان سال‌های ابتدایی نیز مذاکرات برای برقراری تجارت آزاد آغاز گردید و بیش از ۳۰ نشست آنلاین و ۶ نشست حضوری برگزار گردید که سرانجام به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد انجامید.

دهقان دهنوی افزود: این موافقت‌نامه از اردیبهشت‌ماه امسال اجرایی شده هست و بر اساس آن، تعرفه‌های ۸۷ درصد از کالاها حذف شده هست؛ به این معنا که بخش عمده موانع تعرفه‌ای در تجارت میان ایران و اتحادیه اوراسیا از میان رفته هست. وی تصریح کرد: با همکاری گمرک و اتاق‌های بازرگانی، سازوکار بهره‌مندی از این تعرفه‌های صفر ایجاد شده و تجار هم‌اکنون در حال استفاده از آن هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به چالش‌های موجود بیان کرد: هم‌اکنون تمرکز ما بر رفع موانع غیرتعرفه‌ای هست. طبق موافقت‌نامه تجارت آزاد، کشورهای عضو موظف به حذف این موانع هستند، اما هنوز در این زمینه نیاز به کار و هماهنگی بیشتری وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی ما تفاوت نظام استانداردهاست؛ استانداردهای ایران با کشورهای عضو اتحادیه متفاوت هست و هر کالایی که صادر یا وارد خواهد گردید باید مطابق با استاندارد طرف مقابل باشد. برای تسهیل تجارت، باید در حوزه استانداردها به همگرایی برسیم و معیارهای مشترکی را بپذیریم.

دهقان دهنوی ادامه داد: در حوزه گمرک نیز، بحث تبادل الکترونیکی داده‌ها مطرح هست که هنوز میان ایران و اتحادیه اوراسیا به‌طور کامل برقرار نشده هست.

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل بیان کرد: در حوزه لجستیک، اقدامات خوبی در وزارت راه در حال انجام هست. راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده‌ای هست که تکمیل آن امکان داردد پیوند ما را با اتحادیه اوراسیا تقویت کند. نیز در سمت قزاقستان این ارتباط ریلی وجود دارد و نیازمند تقویت هست. در مسیرهای جاده‌ای، مرزها و مبادی ورودی و خروجی نیز باید تسهیل صورت گیرد تا کالاها بدون توقف جابه‌جا شوند. ارتباط دریایی از طریق دریای خزر با روسیه و قزاقستان نیز برقرار هست و در مجموع، چهار مسیر ریلی، زمینی، دریایی و هوایی در خدمت لجستیک بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه قرار دارد.

وی در پایان تأکید کرد: حلقه بعدی در مسیر توسعه همکاری‌ها، تقویت ارتباطات و همگرایی بخش خصوصی هست. موافقت‌نامه تجارت آزاد نقطه آغاز توسعه روابط تجاری هست، اما اوج این همکاری در سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد زنجیره‌های ارزش و تأمین مشترک میان کشورهای طرفین شکل دریافت می‌کند؛ به‌ویژه در شرایط کنونی که جنگ‌های تجاری در جهان جریان دارد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع غیرتعرفه‌ای، دولت امکان داردد ادعا کند بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرده هست و از این پس، وظیفه بخش خصوصی هست که ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری را گسترش دهد. ارتباط فعال‌تر میان بخش خصوصی ایران و اتحادیه اوراسیا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه