ازدحام در بنادر چین پس از وضع تعرفه بر کشتی‌های آمریکایی
کد خبر : ۸۱۵۱۰۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۲:۵۸
|
دسته بندی: بین الملل

ازدحام در بنادر چین پس از وضع تعرفه بر کشتی‌های آمریکایی

با بروز جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا که تجارت جهانی را مختل کرده هست، زمان انتظار کشتی‌ها برای پهلوگیری در بنادر چین به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده هست.

بین الملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، داده‌های پلتفرم رهگیری کشتی Kpler نشان می‌دهد که تا پایان هفته گذشته میلادی، به‌طور متوسط کشتی‌های به مقصد چین، پس از رسیدن به بنادر چین، 2.66 روز طول می‌کگردید تا به اسکله برسند. این مدت 17٪ بیشتر از هفته قبل هست و طولانی‌ترین زمان در سال جاری محسوب خواهد گردید.

با بروز منازعات ژئوپلیتیکی به خصوص جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا که تجارت جهانی را مختل کرده هست، زمان انتظار کشتی‌ها برای پهلوگیری در بنادر چین به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده هست.

آمریکا در آوریل سال گذشته با هستناد به «ماده 301» قانون تجارت خود، تحقیقات درباره صنایع دریایی، لجستیک و کشتی‌سازی چین را آغاز کرد؛ در آوریل امسال اعلام گردید که تمام کشتی‌های مرتبط با چین از 22 مهر برای پهلوگیری در بنادر آمریکا باید بر اساس تناژ عوارض بپردازند.

در همان زمان مقامات آمریکایی اعلام کردند که این اقدام با هدف تقویت صنعت کشتی‌سازی آمریکا و مهار موقعیت پیشرو چین در این صنعت انجام گردید.

چین برای مقابله با اقدامات تحقیقاتی آمریکا، از 22 مهر ماه شروع به دریافت عوارض ویژه بندری از کشتی‌های آمریکایی پهلو گرفته در بنادر خود کرد. طبق مقررات، هر کشتی‌ای که حداقل 25٪ سهام آن متعلق به آمریکهست موظف به پرداخت این عوارض هست، به این معنا که مالک یا اپراتور کشتی، صرف‌نظر از محل هستقرار دفتر مرکزی، ممکن هست تحت تأثیر قرار گیرد.

پس از این تقابل رفت و برگشتی، تنش‌های دریایی میان چین و آمریکا بخشی از منازعات گسترده تجاری میان دو کشور گردیده و باعث گردیده فعالان حمل‌ونقل دریایی در آماده‌سازی مدارک یا یافتن راه‌های فرار از این قوانین با چالش های غیرقابل حل روبرو شوند.

با مختل گردیدن بازار حمل‌ونقل، اجاره‌کنندگان و مالکان کشتی‌ها برای نهایی کردن معاملات و رزرو کشتی‌های مطمئن اقدام کردند. تا روز سه‌شنبه (21 اکتبر)، قیمت اجاره سوپر تانکرهای نفتی مسیر خاورمیانه به چین به حدود 84000 دلار رسید که 48٪ بالاتر از روز قبل از اعلام عوارض قرار دارای بود.

چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای عمده جهان هست و در صورت ادامه وضعیت «ازدحام کشتی‌ها»، این موضوع امکان داردد زنجیره تأمین جهانی را تحت تأثیر قرار دهد و بر حمل‌ونقل کالاهایی مانند نفت و مواد معدنی همچون سنگ‌آهن اثر بگذارد.

با این وجود بر اساس گزارشات بندری، هر روز به طور میانگین حدود 1 میلیارد دلار کالا از چین به آمریکا صادر خواهد گردید و صادرات چین به آمریکا در سپتامبر نسبت به آگوست کمی افزایش یافته هست. 

چین از امروز دریافت هزینه ویژه بندری از کشتی‌های آمریکایی را آغاز کرد
رسانه چینی: اقدامات متقابل پکن علیه واشنگتن برای حفظ عدالت در بازار حمل‌ونقل دریایی هست

انتهای پیام/

 
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه