حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند
کد خبر : ۸۱۵۱۶۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۳:۳۱
|
دسته بندی: اسلایدر

حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل می‌کند

معاون فرهنگی وزارت علوم بیان کرد: حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل انجام می‌دهد و موقعی امکان دارد با مخاطرات آن مقابله کرد که اخلاق و فرهنگ و اجتماع هم در آن دخیل شود.

به گزارش به گزارش شبکه خبر، اختتامیه همایش ملی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال با حضور وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدتقی کرمی قهی سرپرست مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سعید غیاثی ندوشن عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار گردید.

وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم با اشاره به انقلاب چهارمی که به لحاظ فناوری درگیر آن شده‌ایم، بیان کرد: این انقلاب دارای ویژگی‌هایی هست که آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز انجام می‌دهد چراکه دارای سرعت و معنای عجیبی هست و شتاب گسترده‌ای در جهان برای انطباق با این وضعیت شکل گرفته هست.

شالچی اضافه کرد: ما در حوزه آموزش عالی در عصر حاضر با سرعت تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم به طوری که امکان دارد در سال آینده دانشگاه متفاوتی تأسیس شود. ضمن اینکه دو سال اخیر هم در این زمینه متفاوت از همه ادوار گذشته بوده هست، شامل در فرم معلم و کلاس تفاوت به‌طور کامل محسوس قرار دارای بود.

وی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال صرفاً یک ابزار نیست، بیان کرد: دیجیتالی شدن ابزارهای متفاوتی برای پژوهش و تدریس در اختیار ما گذاشته که منطق جدیدی برای حکمرانی را ایجاد کرده و فرهنگ سازمانی جدیدی را شکل می‌دهد و نظام دانایی متفاوتی را برای ما در عرصه دانشگاه ایجاد انجام می‌دهد. ما در حال گذر از دانشگاه به محلی برای تولید علم به میدانی برای شکل گیری تصمیماتی مبتنی بر داده، یادگیری و شبکه‌های هوشمند که تبعات زیادی را به همراه دارد، هستیم.

شالچی تصریح کرد: وقتی پلتفرم‌ها قدرت پیدا می‌کنند این پرسش ایجاد خواهد گردید که این قدرت چه کسانی را برنده و چه کسانی را بازنده انجام می‌دهد. در این شرایط استقلال دانشگاه دچار مشکل خواهد گردید و حریم خصوصی استاد و دانشجو با مخاطرات روبرو می‌گردد و حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی بیش از آنکه یک مساله فنی باشد، امکان داردد مسائل اخلاقی و انسانی را هم به وجود بیاورد.

وی با طرح این سوال که در شرایط فعلی آیا ما به سمت آزادسازی آموزش حرکت می‌کنیم یا دیجیتالی سازی کنترل اتفاق خواهد افتاد؟ بیان کرد: این مساله کنترل سخت‌تری از کنترل‌های قبلی خواهد قرار دارای بود. اینکه در عصر دیجیتالی شدن فناوری در خدمت حکمرانی انسانی قرار دریافت می‌کند و یا حکمرانی انسانی در خدمت فناوری، اقتصاد و سرمایه قرار دریافت می‌کند. در این شرایط ساختار تصمیم گیری تغییر خواهد کرد چراکه در پسا دیجیتال ما به صورت سلسه مراتبی و متمرکز عمل می‌کردیم و تصور می‌شد دارای سرعت عمل هستیم، اما اکنون که انقلاب چهارم را تجربه کرده‌ایم، در حین عمل داده‌ها منتقل می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در تشریح حکمرانی دیجیتال در فضای آموزشی بیان کرد: جریان اطلاعات بالا به پایین نیست بلکه شفاف و دو سویه هست و دانشگاه‌ها هم به جای اجرای سیاست‌ها به سمت کنشگری حرکت می‌کنند. در پسا دیجیتال سیاست گذاری در دانشگاه‌ها مبتنی بر ورودی‌ها و منابع در اختیار قرار دارای بود اما اکنون امکان داردد بر اساس پیامدها که اثرات اجتماعی در آن دیده خواهد گردید، شکل بگیرد. در نظام نظارت و ارزیابی تحول زیادی رخ می‌دهد و به صورت لحظه‌ای اطلاعات وارد خواهد گردید و ماشین روندها را پیش بینی انجام می‌دهد و به این ترتیب نقش دولت هم کاهش پیدا انجام می‌دهد.

شالچی اضافه کرد: رابطه دانشگاه و جامعه تغییر انجام می‌دهد و از حالت منفل و پاسخگو به سیاست‌های بیرون، تعاملی تر عمل انجام می‌دهد و بازخوردهای اجتماعی، برخط و لحظه‌ای دریافت می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط مجموعه‌ای از چالش‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را خواهیم دارای بود، بیان کرد: در ملاحظات فرهنگی اول مساله حریم خصوصی مطرح هست. نیز داده‌ها در نقطه‌ای تجمیع می‌شوند و یادگیری بر آن اساس صورت دریافت می‌کند بنابراین دارای اهمیت زیادی هست زیرا هم باید آگاهانه عمل کنند و از جهات دیگر باید به صورت آزاد در دسترس باشند. نکته بعدی اینکه داده‌ها بر خلاف تصور بی طرف نیستند بلکه سوگیری پنهانی دارند. ضمن اینکه آزادی علمی و استقلال دانشگاه‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند. مرز گذاشتن میان استقلال دانشگاه‌ها و دولت یکی دیگر از چالش‌های ما خواهد قرار دارای بود. نیز این مساله مطرح خواهد گردید که در برابر خطاهای دیجیتال چه کسانی باید پاسخگو باشند.

وی درباره بروز مسائل فرهنگی در عصر دیجیتالی شدن بیان کرد: در ملاحظات فرهنگی تغییر مساله مفهوم یادگیری و نقش استاد مطرح هست زیرا حرمت استاد و شاگردی با تغییر روبرو خواهد گردید. از جهات دیگر غلبه محتوای انگلیسی یک امر مهم هست. در چنین بستری تنوع فرهنگی چگونه حفظ خواهد گردید؟ وقتی دانشگاه بر مهارت دیجیتال تمرکز کند تربیت فرهنگی و اخلاقی شاید به حاشیه می‌رود.

شالچی ادامه داد: در حوزه ملاحظات اجتماعی، مهمترین مساله شکاف دیجیتال نابرابر هست که شامل دسترسی و مهارت خواهد گردید. در این شرایط شکاف‌های جنسیتی، طبقاتی و ملی شکل دریافت می‌کند. نیز این سوال مطرح خواهد گردید که چگونه کماکان از پیوندهای انسانی در حوزه آموزش بهره گرفته خواهد گردید. نیز مهاجرت داده در شرایطی که ما از فیلترشکن استفاده می‌کنیم، مخاطرات جدی ایجاد انجام می‌دهد.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: به هر حال حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی خود را به ما تحمیل انجام می‌دهد و موقعی امکان دارد با مخاطرات آن مقابله کرد که اخلاق و فرهنگ و اجتماع هم در آن دخیل شود زیرا در غیر این صورت داده به سلطه تبدیل خواهد گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه