به گزارش به گزارش شبکه خبر، اختتامیه همایش ملی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال با حضور وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدتقی کرمی قهی سرپرست مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سعید غیاثی ندوشن عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار گردید.
اهمیت بومی کردن ابعاد اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی دیجیتال
محمدتقی کرمی قهی سرپرست مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، آموزش عالی دیجیتال را صرفاً مساله تکنیکال و فنی ندانست و بیان کرد: ابعاد اجتماعی و فرهنگی این فضای جدید، مهمترین رسالت موسسه مطاعات فرهنگی و اجتماعی برای گفتگو هست.
وی با طرح چالشهایی موجود در حوزه آموزش عالی دیجیتال بیان کرد: من چندین نگرانی درباره آموزش عالی دیجیتال دارم شامل اینکه تحولات تکنیکال با مقاومت نسلی مواجه خواهد گردید. این تاخر نسلی به لحاظ مدیریت در کشور که متعلق به نسلهای میانسال و حتی سالمند هست، منجر به ایجاد شکاف حکمرانی خواهد گردید. در بسیاری از اوقات بدنه جامعه در مواجهه با امر جدید از بسیاری از مدیران جلوتر هست و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی باید به طور جدی به این شکاف بپردازد. این امر چالش حکمرانی ایجاد انجام میدهد و برای اینکه به حداقل برسد مطالعاتی درباره آن باید انجام شود زیرا چنانچه این مساله به طور کل رها شود حکمرانی دیجیتال ضربه خواهد دید.
کرمی با اشاره به اینکه پدیده هوش مصنوعی امکان داردد مناسبات قدرت را به هم بزند، بیان کرد: نگرانی من این هست که مناسبات قدرت در این فضایی که ما مصرف کننده آن هستیم به تشدید و تقویت ساختارهای موجود قدرت دامن بزند مگراینکه ما هوشمندی و تکنیک در مواجهه با فضاهای جدید داشته باشیم.
سرپرست مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، بومی کردن ابعاد اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی دیجیتال را مهم عنوان کرد و افزود: این اقدامی هست که چین در عرصه هوش مصنوعی و اینترانت و … در حال انجام آن هست. اگر ما تدبیری برای تعدیل مناسبات قدرت در این فضا نداشته باشیم به تشدید وضعیتهای سابق میانجامد.
وی در پایان اعلام آمادگی کرد که سوالات و پرسشهایی که در این همایش مطرح خواهد گردید به دستور کارهای پژوهشی موسسه با حمایت وزارتخانه تبدیل شود.
دیجیتالی شدن یک دگرگونی فرهنگی و اجتماعی است
سعید غیاثی ندوشن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این مراسم بیان کرد: ایده برگزاری این رویداد بواسطه تحولاتی که در عرصه دیجیتال در کشور و دنیا در حال رخ دادن هست، شکل گرفت تا بتوانیم درک درستی از مقوله دیجیتالی شدن را در ساختار حکمرانی آموزش عالی کشور تبیین کنیم.
وی با اشاره به اینکه دیجیتالی شدن صرفاً تغییر فناورانه نیست بلکه یک دگرگونی فرهنگی و اجتماعی هست، افزود: شاید دیجیتالی شدن کلاس مجازی و کلاس هیبرید پیش نیازی برای این مساله باشد اما همه آنچه که در تحول در عرصه دیجیتال باید صورت بگیرد، نیست و باید این موضوع به صورت جدی در دستور کار آموزش عالی کشور قرار بگیرد.
وی افزود: تحول دیجیتال بازنگری در مأموریت دانشگاهها، بازآفرینی ارزشهای اجتماعی در فضای مجازی و بازتعریف روابط قدرت محسوب خواهد گردید. طبیعتاً حکمرانی سنتی ما متمرکز بر سلسله مراتب و روابط عمودی در ساختار سازمانی و در نظام آموزش عالی تمرکز دارای بود اما رویکرد دیجیتال همه این موارد را تغییر داده هست و تمرکز بر سلسله مراتب به معنای واقعی کنار رفته هست و مساله شبکهها خود را نمایان انجام میدهد.
غیاثی اضافه کرد: در عصر دیجیتال ارتباطات افقی به صورت جدی حضور پیدا میکنند و مشارکتی و شبکه ای شدن خود را نشان میدهد. در این مرحله چابکی و داده محوری نمایان خواهد گردید و دیگر مانند ساختارهای سنتی معطل فرم و فرآیندهای دیگر نمیشوید بلکه حکمرانی مبتنی بر دادهها و شواهد خواهد گردید.
وی با اشاره به محورهای درنظر گرفته شده برای همایش حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال بیان کرد: اهتمام ما در این همایش بر این بوده هست که اعلام کنیم تحولات و تغییرات در ساختار نظام آموزش عالی متأثر از تحولات دیجیتالی که در سطح دنیا در حال رخ دادن هست، نیازمند پیش دستی و اقدام آینده پژوهانه هست. این همایش به دنبال توجه و تمرکز ویژه بر ابعاد تحول دیجیتال هست. در این میان فرهنگ ایرانی و اسلامی ما که قائل به ارزشهای اجتماعی اعتماد، حسن نیت و تفاهم بوده هست خود را نشان میدهد. در این بستر ما باید دیجیتال شدن را در اختیار داشته باشیم اما انسانیت را فدای دیجیتالی شدن نکنیم.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال تمرکز بر الگوریتمها و دادهها و سامانهها نیست بلکه تغییر در تفکر و در بسیاری از ارکان زندگی روزمره ماست، بیان کرد: در این تحول فرهنگ، پایه و بستری هست که تحول در دیجیتال باید بر اساس آن قرار بگیرد. ضمن اینکه یکی از مؤلفههای حائز اهمیت در این زمینه عدالت آموزشی و زیرساختها هست. باید اجازه دهیم فرهنگ آزمون و خطا شکل بگیرد و استاد مبتنی بر فناوری امکان داشته باشد تغییر و تحولات را اداره کند و در این مسیر حرکت کند.
غیاثی درباره تعداد مقالات رسیده به این همایش بیان کرد: ما از ابتدای اعلام برگزاری همایش تا روزهای پایانی در مجموع ۶۷ مقاله دریافت کردیم که از این تعداد ۱۴ عدد چکیده مقاله، ۳۰ مقاله به طور کامل و ۲۰ مقاله پذیرش قطعی گردید و ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد گردید. این اتفاق اولین قدم و گام هست و این رویداد در سالهای بعد هم تکرار شود.
دیدگاهها