لذت گرفتن جایزه مردمی؛ چرا فقط بخش داستانی فیلم کوتاه آرای مردمی دارد؟
کد خبر : ۸۱۵۴۰۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
-
زمان : ۱۵:۴۰
|
دسته بندی: اسلایدر

لذت گرفتن جایزه مردمی؛ چرا فقط بخش داستانی فیلم کوتاه آرای مردمی دارد؟

سعید نجاتی مدیر بخش آرای مردمی چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره شائبه اختصاص آرای بیشتر به فیلم‌هایی که همزمان در ۲ بخش حضور دارند و جذابیت های جایزه مردمی توضیحاتی ارائه داد.

سعید نجاتی فیلمساز و مدیر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران که در چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران مدیریت بخش آرای مردمی جشنواره را برعهده دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره روال شمارش آرای مردمی این دوره توضیح داد: طبق سنوات گذشته، کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان مسئولیت برگزاری و صیانت از آرای مردمی را بر عهده دارد. ما چهار نفر از دوستان‌مان را که از قدیمی‌ها و دانش‌آموخته انجمن هستند، برای نظارت بر آرا انتخاب کردیم که متشکل از محمدرضا عرب، سعید کشاورز، وحید موساییان و نادره ترکمانی هستند. نیز ۱۸ نفر از دانشجویان داوطلب از دانشگاه‌های مختلف و همین‌طور انجمن سینمایی جوانان تهران را انتخاب کردیم تا جعبه‌های آرای تماشاگران را توزیع و تعرفه‌ها را مدیریت کنند. در این مدت حدودا ۱۲ هزار تعرفه داریم. یعنی طبق چیزی که وجود دارد و ضریب هم داریم؛ از ضریب ۴، ۳، ۲، ۱ تا صفر شروع خواهد گردید که صفر را که به معنی «خیلی نپسندیدم» هست، در واقع نمی‌شماریم.

وی بیان کرد: اتفاق جالبی که افتاد این قرار دارای بود که برای روز اول ۱۱ فیلم در آرای مردمی انتخاب گردید؛ به خاطر اینکه ۲ فیلم دقیقاً آرای‌شان یک اندازه قرار دارای بود به همین دلیل مجبور شدیم یک فیلم اضافه اعلام کنیم.

نجاتی درباره اینکه آیا تاکنون پیشنهاد یا اعتراضی نسبت به آرا از سوی فیلمسازان شده هست یا خیر، بیان کرد: در این چندین سال که آرای مردمی را کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان سامان داده هست، خدا را شکر اعتراضی نداشتیم اما امسال یک تذکر از فیلمسازان به من رسید که به نظرم خیلی پیشنهاد درستی قرار دارای بود و خیلی زود ما آن را عملیاتی کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا آرای مردمی، بخش‌های اقتباسی، پویانمایی، مستند و تجربی را شامل نخواهد گردید، توضیح داد: ما می‌دانیم جشنواره فیلم کوتاه تهران، به صورت عمده بر پایه فیلم‌های داستانی بر اساس تعریف مخاطبان شکل گرفته هست. فیلم‌های تجربی، فیلم‌های مستند و پویانمایی مخاطبان‌شان حتی نزدیک به آخرین فیلمی که در لیست فیلم‌های داستانی قرار دارند هم نیستند. این مسأله به خاطر نداشتن مخاطب در این حوزه هست.

لذت گرفتن جایزه مردمی؛ چرا فقط بخش داستانی فیلم کوتاه آرای مردمی دارد؟

مدیر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان تصریح کرد: البته این موضوع در مورد فیلم‌های اقتباسی جای بحث دارد؛ یعنی این مورد حقیقتاً به تصمیم دبیر جشنواره بستگی دارد.

نجاتی جایزه تماشاگران جشنواره فیلم کوتاه تهران را یکی از جذابیت‌های این رویداد خواند و بیان کرد: سلیقه خودم درباره جایزه تماشاگران بیان می‌کند که این جایزه برای فیلمسازان یعنی لذت بردن از اینکه فیلم‌شان دیده شود. از طرف دیگر وقتی جایزه تماشاگران در هیاهوی جشنواره وجود داشته باشد، برای این هست که بدانیم رای داوران چقدر به رای تماشاگران نزدیک هست. در بعضی از سال‌ها دیده‌ایم که جایزه تماشاگران مغایر با جایزه‌های داوران بوده که باز هم یکی از جذابیت‌های جشنواره محسوب خواهد گردید.

وی نیز بیان کرد: ما آرای فیلم‌های تجربی، مستند و پویانمایی را نیز شمارش و اعلام می‌کنیم که چقدر رای آورده‌اند؛ به خودشان هم می‌گوییم که مثلاً شما بهترین فیلم تجربی بودید، بهترین فیلم مستند و بهترین فیلم پویانمایی بودید اما سطح آرای آنها آن‌قدری نیست که بتوانند به فیلم‌های داستانی برسند؛ یعنی اگر برای یک فیلم داستانی ۵۰۰۰ امتیاز داریم، سطح یک فیلم تجربی ممکن هست به هزار امتیاز هم نرسد.

نجاتی در پایان در توضیح شائبه بیشتر دیده شدن فیلم‌هایی که همزمان در ۲ بخش اکران دارند و همین موضوع سبب اختصاص رای بیشتر به فیلم خواهد گردید، بیان کرد: نکته این هست که ما در بخش اقتباسی تعرفه نداریم؛ پس می‌بینید که تعرفه زیادتری به یک فیلم تعلق ندریافت می‌کند. حتی به مخاطبان سرریز سالن اصلی (اصطلاحی برای مخاطبان یک فیلم که پس از پر شدن سالن اصلی، در سالنی دیگر برای تماشای فیلم می‌روند) که در سالن دیگری جا داده می‌شوند نیز تعرفه‌ای تعلق ندریافت می‌کند تا اجحافی به دیگر فیلم‌ها نشود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه