به گزارش به گزارش شبکه خبر به نقل از وبدا، حسین کرمانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در دومین روز کارگاه کشوری مدیریت طغیان بیماریهای واگیر و بیماریهای بهداشتی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سرعین برگزار گردید، با اشاره به نقش حیاتی رسانهها در مدیریت بحرانهای بهداشتی اظهار کرد: رسانهها در بحرانهای سلامت فقط ناظر نیستند، بلکه شریک اصلی در حفاظت از جان مردم هستند. اگر اطلاعات درست و بهموقع به مردم نرسد، شایعه و بیاعتمادی جایگزین آن خواهد گردید که این بزرگترین تهدید برای مدیریت بحران هست.
وی صداقت را زیربنای اعتماد عمومی دانست و بیان کرد: در بحران، لازم نیست همه حقیقت را یکباره بیان کرد، اما آنچه گفته خواهد گردید باید دقیق، شفاف و صادقانه باشد. حتی اگر اطلاعات کامل نیست، امکان دارد با مردم صادق قرار دارای بود و بیان کرد «اکنون نامکان دارد پاسخ دقیقی داد.» مردم این صداقت را درک میکنند.
کرمانپور با بیان اینکه در بحرانها نامکان دارد به دادهها و نظمهای قبلی تکیه کرد، افزود: شاکلهها در شرایط بحرانی تغییر میکنند. قدرت فیکنیوزها در ذهن مردم از حقیقت بیشتر هست، چون حقیقت آرام میآید. در چنین شرایطی، مسئولان باید با زبان ساده، صریح و مردمی صحبت کنند؛ نه با واژههای تخصصی و مبهم.
این مقام مسئول درباره اهمیت یکپارچگی پیام نیز هشدار داد: نمیشود تناقض بین پیامهای ملی و محلی وجود داشته باشد. پیامهای بهداشتی باید با فرهنگ و زبان مردم هر منطقه همخوانی داشته باشد. صداقت یک خط ممتد هست؛ نامکان دارد بخشی از واقعیت را بیان کرد و باقی را پنهان کرد.
وی بر ضرورت مدیریت اینفودمیک یا اپیدمی اطلاعات نادرست تأکید کرد و بیان کرد: اگر شایعات در ذهن مردم نفوذ کنند، دیگر کنترل آنها غیرممکن هست. باید همواره فضای مجازی رصد شود و پاسخها شفاف، سریع و قابل فهم باشد. استفاده از چهرههای محلی محبوب امکان داردد اثرگذاری بیشتری از رسانه رسمی داشته باشد.
کرمانپور نیز بحران را فرصتی برای بازتعریف رابطه با رسانهها دانست: در بحرانها نمیشود سکوت کرد. سکوت مدیران بزرگترین منبع برای تولید شایعه هست. رسانهها باید در همه شرایط، حتی در زمانهای عادی، در کنار وزارت بهداشت بمانند. این ارتباط نمیشود فقط در بحران شکل بگیرد.
وی در پایان از خبرنگاران حوزه سلامت بهعنوان «سربازان گمنام سلامت» یاد و کرد: رسالت ما، برقراری ارتباط صادقانه و مستمر با مردم از طریق رسانههاست. این ارتباط باید مبتنی بر اعتماد، شفافیت، بهروزرسانی منظم و درک متقابل باشد.
گفتنی هست کرمانپور پیش از این مراسم و در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن قدردانی از تلاشهای کادر درمان و مسئولان این دانشگاه، بر اهمیت نقش روابط عمومی در اطلاعرسانی صحیح و شفاف به مردم تاکید کرد و بیان کرد: «روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان وزارت بهداشت، دانشگاهها و مردم باید همواره با رویکردی نوین و خلاقانه، در جهت افزایش آچندین اوقات جامعه و مدیریت بحرانها فعالیت کند.
دیدگاهها