رئیس مجلس بیان کرد: در افق ۱۴۱۴ ایران باید سهم واقعی خود را در اقتصاد و فرهنگ منطقه بازیابد. باید برنامههای مسئلهمحور و آیندهنگر داشته باشیم و اگر این برنامه با نگاه مردمی اجرا شود، ایران ۱۴۱۴ یک تصویر واقعی از تابآوری، پیشرفت و منزلت ملی خواهد قرار دارای بود.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف چهارشنبه، ۳۰ مهرماه در دومین نشست دیپلماسی منطقهای، دیپلماسی استانی که در سالن همایشهای آستان قدس برگزار گردید، اظهار کرد: امروز در شهری گرد آمدهایم که قلب تپنده معنویت ایران و دروازه شرق و محور پیوند ملتهاست. حضور ما در مشهد تداوم اندیشهای هست که از شیراز برای بیرون آوردن سیاست خارجی از حصار پایتخت شکل گرفت. مجلس شورای اسلامی تحولات نشست شیراز را با دقت دنبال کرد و تاکید دارای بود که استانها باید از حاشیه تصمیمسازی به متن سیاستگذاری بیایند. در مباحث طرحشده در نشست شیراز، مشخص گردید استانداران و بخش خصوصی امکان داردند دیپلماسی کشور به پویایی برسانند. مشهد آغاز مرحله تازه گذار از گفتوگو به اقدام و از ایده به سازوکار هست.
وی اضافه کرد: حکمرانی موفق، منابع خود را به ارزش تبدیل انجام میدهد و با تکیه بر عقلانیت و مشارکت مدنی، ثبات درونی و نقطه اثر بیرونی میسازد، یعنی همان چیزی که بهعنوان حکمرانی مولد از آن یاد میکنیم. حکمرانی مولد چهار ویژگی دارد؛ هوشمندسازی، شفافسازی، مردمیسازی و کارآمدی. هوشمندسازی یعنی تصمیم و فرآیند اجرایی بر پایه داده، فناوری و علم. شفافسازی نیز یعنی جلب اعتماد عمومی که باید در همه سطوح تقویت شود. مردمیسازی نیز یعنی مردم از تماشاگران سیاست به بازیگران تحول تبدیل شوند و کارآمدی یعنی خروجی سیاست به بهبود زندگی مردم منتج شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این ویژگی در کنار هم سبب حصول چهار دستاورد بنیادی قدرت، ثروت، معنویت و منزلت خواهد گردید و این چهارگانه ضامن استقلال کشور هست. هرگاه این چهار محور در تعادل باشد، جامعه نهتنها اداره خواهد گردید بلکه به خود میبالد. در این میان دیپلماسی اقتصادی شاخصهای هست که حکمرانی مولد با استفاده از آن، چهره خود را در صحنه بینالمللی نشان میدهد. دیپلماسی استانی یکی از چهرههای بیرونی حکمرانی مولد هست، یعنی ورود هدفمند استان به عرصه تعاملات خارجی در چارچوب سیاست ملی.
قالیباف عنوان کرد: طراحی کلان در مرکز انجام خواهد گردید، اما استانداران با شناخت نزدیک، قطعات منافع ملی را در جای درست خود قرار میدهند. دیپلماسی استانی چالشهای مرزی را به فرصت تبدیل انجام میدهد و از مسیر دیپلماسی استانی، پیوندهای ملی تقویت خواهد گردید. کشوری مانند ایران نامکان داردد سیاست خارجی خود را به روابط رسمی محدود کند. سیاست خارجی ما باید در دو سطح عمل کند؛ سطح ملی و فروملی.
وی با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان داده هست کشورهایی مانند چین و هند با فعالسازی شهرهای غیرپایتخت و ایالتهای خود توانستهاند قدرت ملیشان را چندین برابر کنند، بیان کرد: ایران نیز با پیشینه تاریخی، ظرفیت عمل زیادی دارد و امکان داردد در همراستایی با چین و روسیه، محور همکاریهای چندینجانبه باشد. این همکاری در تقابل با یکجانبهگرایی معنا پیدا انجام میدهد. بازی تعرفه و سیاست تجاری تبعیضآمیز آمریکا با هدف تحمیل اراده خود بر اقتصاد جهانی آغاز شده هست، اما ملت زیر بار انحصار نمیرود. مقابله رسمی دو عضو شورای امنیت سازمان ملل با تحریمهای ایران، نشانه جهانی نوینی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کنار سیاست خارجی، بخش مهمی از قدرت منطقهای ایران در استانها و مرزها نهفته هست، بیان کرد: آمایش سرزمینی، بعدی از دیپلماسی ملی هست. سیاست خارجی باید بر پایه نقشه ظرفیت استانی طراحی شود تا هر منطقه بخشی از راهبرد منطقهای ایران را پیش ببرد. شناساندن ظرفیت هر استان باید به دست مردم خود استان انجام شود. آنان با شناخت میدانی، چهره واقعی توان محلی را به سفارتخانهها و افکار عمومی معرفی و مسیر همکاری را هموار میکنند. در این چارچوب هر استان دارای نقش تخصصی و مزیتی برجسته هست و در کنار دیگر استانها، نقشه کار ملی و فروملی شکل دهند.
قالیباف ادامه داد: تعاملات باید در چارچوب سیاست کلان کشور باشد تا ظرفیتهای بومی بالفعل شود. دیپلماسی استانی یعنی عبور از تمرکز و با حضور فعال در شبکه منطقهای امکان داردد پنجره گسترده از ایران به روی جهان باشد و فرهنگ عمومی و همکاری به جهانیان را نشان دهد و با عنایت به مرزهای گسترده ایران، یک سفارت زنده هست. امروز مرزها دیگر خطوط محدودکننده نیستند بلکه پلهای تعامل و همکاری اند. مرز باید نقطه آغاز باشد نه توقف.
وی افزود: استانهای مرزی باید دروازه ورود به بازار منطقه باشد و مرزها امکان داردند به کریدور روان و کمهزینه تجارت و گردشگری تبدیل شوند. نگاه امنیتی به مرز جای خود را به نگاه توسعهمحور میدهد. روابط پایدار در بستر اعتماد و اشتراک فرهنگی شکل دریافت میکند و پیوندهای تاریخی با ملتهای پیرامونی، چهرهای اخلاقی و قابل اعتماد از ایران ارائه میدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیوند پایدار زمانی شکل دریافت میکند که همکاریها چندین بعدی باشد، اظهار کرد: بر همین اساس امکان دارد دیپلماسی را در تمام حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطزیستی به طور همافزا به پیش برد. همسایگان درک مشترکی از ترورسیم و تغییرات اقلیمی دارند. منطقه ما عرصهای برای استفاده از فرصتهای بالفعل هست.
قالیباف اظهار کرد: وزارت امور خارجه و نمایندگی آن محور اجرا و هماهنگی هست. ماموریت آنان خلق فرصت برای ملت ایران هست. باید در ساختار هر سفارتخانه، کارگروه ویژه همکاری استانی ایجاد شود تا به طور مستمر با استانداران و فعالان در تماس باشند و گزارش پیشرفت پروژهها بیان شود. سیاست خارجی برای استان بعد سیاسی ندارد و برای ارتقای منزلت ملی هست. هرگاه استانی با کشور همسایه تبادل کند، عملا بخشی از منابع ملی محقق شده هست.
وی با بیان اینکه ایجاد هلدینگ لجستیکی میان ایران و کشورهای همسایه امکان داردد ارتباطات تجاری و ملی را در بستری شفاف رقم زند، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی نقش پشتیبانی تسهیلگر و نظارت کلان را برعهده دارد. در حوزه دیپلماسی اقتصادی، مجلس امکان داردد حلقه پیوند میان دولت و قوه قضائیه باشد. مجلس آماده هست بروکراسی اقتصادی را کاهش دهد.
رئیس مجلسی شورای اسلامی بیان کرد: حمایت از شرکتهای دانش بنیان در دستور کار مجلس هست. همزمان مجلس بر نظارت و شفافیت تاکید دارد، زیرا حکمرانی مولد بدون پاسخگویی پایدار نمیماند. مجلس امکان داردد در همکاری با دولت، سازوکارهای منظم تهیه کند. بنده قریب به ربع قرن بر تمرکززدایی در کشور تاکید دارم و از تصمیم دولت برای واگذاری اختیارات به استانداران در برنامه هفتم حمایت میکنیم، اما باید در چارچوب مشخص انجام و اصل ۱۲۷ رعایت شود. واگذاری به معنای هرج و مرج نیست، هر میزان اختیار واگذار شود، مسولیت بیشتری هم متوجه افراد خواد قرار دارای بود.
قالیباف تصریح کرد: تولید خدمات در بخش دولتی تصرف غیرقانونی در بیتالمال هست و دولت باید خرید خدمات کند. کار تصدیگری باید در دست مردم باشد و نقش مردم در این فرایند بنیادی هست. هر بازار مرزی و جشنواره فرهنگی، بخشی از قدرت نرم ایران را میسازد. همانگونه که امنیت مردمی هست، دیپلماسی نیز باید مردمی و نشاندهنده پیوند میان دولت و ملت در عرصه جهانی و بازتاب صدای مردم در سیاست خارجی باشد. ما میخواهیم هر ایرانی خود را شریک در اعتبار و قدرت ملی ایران بداند. استان که ما آن را بهعنوان خراسان بزرگ میشناسیم محور تبادلات شرقی ایران هست و ظرفیت دارد به الگو در شرق کشور تبدیل شود.
وی افزود: مشهد جایگاه ممتاز دارد؛ شهری که مرکز زیارت و قطب علمی و اقتصادی شرق کشور هست. طبق آمار، سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۳ میلیون خارجی به مشهد سفر میکنند و این حجم عظیم نیرو انسانی سرمایه فرهنگی بیبدیلی هست. مشهد امکان داردد به همکاری اقتصادی منطقهای تبدیل شود اگر مدیریت گردد، اقتصاد زیارت و گردشگری فعال خواهد گردید. زائران غیرایرانی امکان داردند پس از زیارت، از مسیرهای طراحیشده به دیگر استانهای کشور سفر کنند و این پیوند زنجیره گردشگری فرهنگی ایجاد انجام میدهد. مشهد به خاطر جایگاه مذهبی خود، فرصت ویژه برای تعامل بین ملتهای مسلمان هست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر ظرفیتهای مشهد در چارچوب دیپلماسی به درستی مدیریت شود، این شهر به الگوی همکاری در شرق ایران تبدیل شده و نماد پیوند میان ایران و عقلانیت میگردد. حکمرانی مولد دو جزء یک کل هست؛ یکی در داخل قدرت میسازد و دیگری در خارج آن را به فرصت تبدیل انجام میدهد. همان عقلانیتی که در سیاست داخلی به مردمیسازی تاکید دارد، باید در سیاست خارجی جاری باشد و این مسیر را در برنامهریزی دقیق ملی ببینیم.
قالیباف ادامه داد: در افق ۱۴۱۴ ایران باید سهم واقعی خود را در اقتصاد و فرهنگ منطقه بازیابد. باید برنامههای مسئلهمحور و آیندهنگر داشته باشیم و اگر این برنامه با نگاه مردمی اجرا شود، ایران ۱۴۱۴ یک تصویر واقعی از تابآوری، پیشرفت و منزلت ملی خواهد قرار دارای بود. تحقق این هدف، نیازمند تدوین نقشه راه 10 ساله برای حکمرانی مولد و دیپلماسی کارآمد هست، نقشهای که توان ملی را در داخل افزایش میدهد و جایگاه ایران در نظام ملی را تثبیت انجام میدهد. این همان راهی هست که امکان داردد ایران را از مرزهای جغرافیایی به مرز تمدن برساند.
دیدگاهها