مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپ‌موشن
کد خبر : ۸۱۶۰۴۸
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
-
زمان : ۰۸:۲۷
|
دسته بندی: اسلایدر

مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپ‌موشن

کارگردان انیمیشن «قفس» با اشاره به نمادپردازی‌ها و مضامین فردی و اجتماعی این اثر، از ظرفیت‌ها و دشواری‌های استفاده از تکنیک استاپ‌موشن بیان کرد.

حمیده متولی‌زاده کارگردان انیمیشن «قفس» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران به رقابت می‌پردازد در گفتگو باخبرنگار مهر درباره موضوع انیمیشن خود توضیح داد: انیمیشن من درباره شهری هست که همه مردم آن یک قفس روی سرشان قرار گرفته هست. قفس‌ها نمادی از محدودیت‌های ذهنی‌ای هستند که آدم‌ها خود را به آن دچار کرده‌اند و حالا مانع حرکتشان شده هست. تلاش کردم تا نمایش در پایان به یک امید ختم شود. قفس‌ها شکسته بشوند و مردم شهر متوجه ظرفیت خود بشوند.

مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپ‌موشن

قفس‌هایی که خودمان برای خودمان ساخته‌ایم

وی ادامه داد: همواره به روانشناسی علاقه‌مند بودم و دوست داشتم تا عملکرد انسان‌ها را در سطح فردی و اجتماعی بررسی کنم. وقتی به اطرافیانم توجه کردم و کارها، تصمیمات و احساسات آنها را زیر نظر گرفتم، متوجه شدم که آنها چندین اوقات امکان داردند تا دست به اقدامی مثبت بزنند اما محدودیت‌هایی که خودشان برای خودشان ساخته‌اند مانع از این اقدامشان خواهد گردید. این محدودیت‌ها را در این انیمیشن به شکل قفس نشان داده‌ایم.

کارگردان انیمیشن «قفس» در رابطه با فرایند ساخت این اثر عنوان کرد: از نوشتن سیناپس‌های انیمیشن تا مراحل پس از تولید آن بیش از یک سال زمان برد. مدام متن را بازنویسی می‌کردم و سیناپس‌ها را تغییر می‌دادم. سرمایه‌گذاری نداشتم و در تولید این اثر از سرمایه شخصی استفاده کردم که همین کار را برایم دشوارتر می‌کرد چراکه گروه استاپ موشن هم هزینه‌های بسیاری برای من دارای بود.

مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ استفاده از ظرفیت بزرگ استاپ‌موشن

ماکت‌های دست‌ساز حس واقعی‌تری به مخاطب می‌دهد

متولی‌زاده درباره تکنیک انیمیشن «قفس» بیان کرد: تکنیک این انیمیشن استاپ موشن هست چراکه این تکنیک در ساخت فضاسازی معماری گوتیک، استفاده از واقع‌گرایی و رئال بودن کار و نشان دادن چندین عناصر به شکل اگزجره بسیار مؤثر هست؛ همانطور که در آثار جهانی هم این اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم زمانی که ماکت‌ها به شکل دستی ساخته خواهد گردید و جلوی دوربین می‌رود حس واقعی‌تری به تماشاگر دست می‌دهد. البته این کار زحمت خیلی بیشتری دارد چراکه ساخت ماکت و عروسک و عکاسی فریم به فریم آن هم با تجهیزات محدود، زمان و هزینه زیادی می‌طلبد.

وی در پایان با اشاره به جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: در ایران هنوز آنقدر که به کارهای داستانی توجه خواهد گردید به انیمیشن‌ها توجه نخواهد گردید و این هنوز جا نیفتاده هست. البته نسبت به سال‌های قبل استقبال خیلی بیشتر شده و با پتانسیلی که در انیمیشن‌سازی تجربی ایران وجود دارد، این وضع امکان داردد بهتر شود. مشغول تولید کار دومم هستم و امیدوارم که بتوانم با تجربیاتی که به دست آوردم اثر بهتری خلق کنم.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه