حجم کتب درسی زیاد است؛ گلایه دانش آموزان از کیف و کوله‌های سنگین
کد خبر : ۸۱۶۱۵۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
-
زمان : ۰۹:۴۲
|
دسته بندی: اسلایدر

حجم کتب درسی زیاد است؛ گلایه دانش آموزان از کیف و کوله‌های سنگین

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص علل چاپ کتاب‌های درسی با حجم و چگالی بالا توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش به گزارش شبکه خبر، با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی، برنامه هفتگی کلاس‌های درس حدوداً مشخص شده و دانش آموزان می‌دانند که در برای هر روز هفته چه کتاب‌هایی را با خود به مدرسه ببرند.

در سال‌های گذشته دانش اموزان همواره از حجم بالای کتب درسی انتقاد داشتند؛ این انتقاد امسال هم از سوی دانش آموزان و خانواده‌ها مطرح خواهد گردید.

تعداد زیاد کتاب‌های درسی که بسیاری از آن‌ها کتاب‌های حجیمی هستند؛ به همراه کتاب‌های کار و تمرین، کتاب‌های کمک آموزشی، دفاتر مشق و لوازم التحریر حسابی کیف دانش آموزان را سنگین کرده هست.

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه باید کانون همه خدمات آموزشی بوده و به عنوان محلی برای تدریس و تمرین جایی برای درس خواندن و تمرین دانش آموزان باشد تا دیگر دانش اموزان ناچار نباشند کتاب‌های خود را هر روز به مدرسه حمل کنند و آن‌ها را دوباره به خانه بیاورند و بدتر از آن، چندین ساعتی هم در خانه مشغول مشق نوشتن باشند.

با وجود تاکید بسیار زیاد مسئولان نظام آموزشی بر تغییر روندهای گذشته هنوز هم دانش آموزان همچون گذشته انرژی و توان خود را صرف حمل کیف‌های سنگین می‌کنند و هنوز هم خانواده‌ها باید شاهد مشق نوشتن‌های طولانی فرزندانشان در خانه باشند.

از حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پرسیدیم که چرا حجم کتاب‌های درسی همچنان زیاد هست.

حجت الاسلام لطیفی با اذعان به اینکه چندین از کتاب‌های درسی حقیقتاً حجم زیادی دارند؛ بیان کرد: اهداف و انتظاراتی که همواره هم از سوی سازمان پژوهش مشخص نخواهد گردید و از سوی چندین دستگاه‌های مسئول برای سازمان تعیین خواهد گردید شامل دلایلی هست که کتابی حجمش افزایش پیدا انجام می‌دهد.

وی از کتاب مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه اول به عنوان یکی از این کتاب‌های حجیم یاد انجام می‌دهد و بیان می‌کند: کتاب مطالعات اجتماعی متوسطه اول در دهه ۹۰ طراحی و تدوین گردید و قرار قرار دارای بود تلفیقی از دروس تاریخ، اجتماعی و جغرافیا باشد.

لازمه طراحی و انتشار یک کتاب، داشتن یک چهارچوب منسجم هست. اصل این مسئله افزایش حجم کتاب، مسئله درستی هست اما برای درسی مثل مطالعات اجتماعی یک سری سرفصل تعیرف شده که باید در این واحد درسی آورده شود.

حجم کتب درسی زیاد است؛ گلایه دانش آموزان از کیف و کوله‌های سنگین

وی در پاسخ به این شائبه که چرا یک درس با کتاب حجیم به دو درس تقسیم نخواهد گردید؛ بیان کرد: نامکان دارد حجم یک کتاب را به راحتی در دو درس تقسیم کرد زیرا تعداد واحدهای آموزشی مشخص هست و نامکان دارد در دو درس به صورت مجزا تدریس کرد؛ این مسئله هم توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تعیین نخواهد گردید و از شورای عالی آموزش و پرورش تعداد واحدها مشخص خواهد گردید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی با اشاره به اینکه بسیاری از دروس سنگین و حجیم مربطو به دوره اول متوسطه هستند؛ بیان کرد: جنس دوره اول متوسطه و شرایط سنی دانش آموزان در این سنین، باعث خواهد گردید آموزش‌های چندین جانبه‌ای اعم از آموزش‌های هویتی، آموزش‌های ادراکی و آموزش‌های تخصصی را به این دانش آموزان ارائه شود.

حجت الاسلام لطیفی افزود: در اول متوسطه هویت نوجوان تکامل می‌یابد و دانش آموز به سمت هدایت تحصیلی می‌رود لذا لازم هست که نوجوان دروس مختلفی را با چگالی و حجم بالا فرا بگیرد. مثلاً درس سبک زندگی یا درس مطالعات اجتماعی هم مأموریت‌ها و تکالیف مختلف دارند و هم ممکن هست با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

وی با اشاره به به اینکه چندین از ملاحظات در تعیین حجم کتب درسی به ملاحظات ملی باز می‌گردد؛ بیان کرد: شاید اغراق نباشد که حداقل هر سه هفته یک بار یک نامه از مؤسسه یا نهاد و وزارتخانه‌ای داریم که چرا در کتب درسی به فلان مسئله ملی اشاره‌ای نشده هست. چندین اوقات به ما اصلاً ابلاغ خواهد گردید و دستور داده خواهد گردید که در خصوص فلان مسئله باید در کتب درسی مطالبی اضافه شود.

معاون وزیر اموزش و پرورش با اشاره به اینکه چندین از محتواهای موجود در کتب درسی محتوای علمی پیوسته به دروس دانشچندین اوقات هست و دانش آموز به کمک این مطالب انتخاب رشته انجام می‌دهد؛ اظهار کرد: بسیاری از اساتید دانشگاه این انتقاد را می‌کنند که در کتب مدارس درسی مقدمه‌ای برای چندین رشته‌های دانشچندین اوقات ندارد؛ برای مثال ما در کتب درسی متوسطه اول که زمان انتخاب رشته هست؛ مقدمه‌ای برای رشته حقوق یا بسیاری از دروس علوم انسانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حجم زیاد کتب درسی، یک چالش جهانی هست؛ بیان کرد: در عمده نظام‌های آموزشی در اکثر کشورهای دنیا، برنامه‌های درسی دارای اضافات علمی هست. انتظارات جامعه و نهادهای حکمرانی این هست که در کتاب‌های درسی به مسائل مختلفی پرداخته شود در حالی که معلم، خانواده و دانش آموز از این موضوع ناراحت هستند که چرا مطالب درسی اینقدر زیاد هست.

حجت‌الاسلام لطیفی خاطر نشان کرد: کشورهای OECD که عمدتاً کشورهای اروپایی هستند با همین چالش حجم زیاد کتب درسی مواجه‌اند که بسیار شبیه چالش‌های ماست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه