نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید
کد خبر : ۸۱۶۲۸۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
-
زمان : ۱۱:۲۸
|
دسته بندی: اسلایدر

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

در رونمایی کارت نمایش «آش ترب» سخنرانان بر ضرورت مدرن‌شدن نظام آموزش و نقش کانون در دعوت نویسندگان کودک و نوجوان برای مشارکت در برنامه‌ریزی نظام آموزشی و تدوین کتاب‌های درسی تاکید کردند.

به گزارش به گزارش شبکه خبر، آیین رونمایی از کارت نمایش «آش ترب» به نویسندگی فائزه فیض شیخ‌الاسلام روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴ با حضور نویسنده و تصویرگر اثر، حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید، عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون و جمعی از نویسندگان و تصویرگران در سالن احمدرضا احمدی کتابخانه مرجع کانون برگزار گردید.

«آش ترب» نشانه‌ای از وحدت خرده فرهنگ‌هاست

عباس محمددینی در این برنامه با بیان این‌که مراحل چاپ کارت نمایش «آش ترب» طولانی گردید، بیان کرد: این اثر تلفیق فرهنگی بین داستان ژاپنی و داستان ایرانی هست. «آش ترب» روایتی دارد که در هیچ یک از داستان‌های ژاپنی آن را ندیدم.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

او کارت نمایش «آش ترب» را تلاقی فرهنگی دانست و افزود: اتصال جاده ابریشم یعنی این اثر؛ یک ژاپنی در یک سر جاده ابریشم و یک ایرانی در سوی دیگر آن هست. بدین ترتیب خرده فرهنگ‌ها به هم می‌رسند و این نشان‌دهنده وحدت در خرده فرهنگ‌هاست. دوست دارم چهار جلد دیگر این اثر منتشر شود و شاهد یک مجموعه پنج جلدی باشیم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون از معاون تولید کانون، نویسنده و تصویرگر کارت نمایش «آش ترب» و نیز همکاران خود برای تلاش به منظور چاپ اثر با کیفیت بالا تشکر کرد و اظهار دارای بود: نظر به هجمه‌ای که با آن مواجه هستیم، تولید آثاری مانند «آش ترب» که والدین و مربیان را به کودکان وصل می‌کنند، ضروریست و این کارها جز اولویت انتشارات کانون هست.

آثاری مانند «آش ترب» نشانه زنده بودن کانون است

در ادامه، کریمی‌صارمی معاون تولید کانون بیان کرد: ۳۵ سال پیش در این سالن آیینی در مورد کتاب‌ها و کتابخانه برپا شده قرار دارای بود که بنده فیلم‌بردار و مربی کانون بودم. به بچه‌ها گفته بودند یک جمله در مورد کتاب بسازید. زهرا ۹ ساله از قم چنین نوشته قرار دارای بود: «کتاب تنها دوستی هست که هیچ وقت با آدم قهر نانجام می‌دهد.» جمله او را هم‌چنان به یاد دارم.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

وی افزود: هر وقت اتفاقی جدید در کانون می‌افتد، خوشحال می‌شوم، زیرا ما عمرمان را در کانون صرف کردیم. اولین کتاب کانون «مهمان ناخوانده» قرار دارای بود. کتاب «آش ترب» تولد دیگری هست و نشان می‌دهد کانون زنده هست و زنده می‌ماند و اعتماد خانواده‌ها به کانون بیشتر و بیشتر خواهد گردید.

معاون تولید کانون با بیان این‌که خوشبختانه هیچ کدام از فعالیت‌های کانون تعطیل نشده هست، ادامه داد: ضمن این‌که کانون پرورش فکری، کانون علوم و فناوری‌های نوین را نیز تاسیس کرده هست.

تولید محصول برای بچه‌ها را جدی بگیریم

در ادامه، نویسنده کتاب‌نمایش آش ترب ضمن تشکر ویژه از زینب عبدالوهابی، تصویرگر اثر خود بیان کرد: احساس می‌کنم با چاپ این کتاب فصل تازه‌ای در ادبیات باز خواهد گردید. باید بچه‌های کشورمان و تولید محصول برای آن‌ها را جدی بگیریم، زیرا آن‌ها آینده‌سازان ایران هستند.

فائزه فیض شیخ‌الاسلام با اشاره به این‌که کارت نمایش از سال ۹۲ شکل گرفت، افزود: این کار پروژه‌ای براتی مخابرات به منظور آموزش شماره‌های ضروری به بچه‌ها قرار دارای بود. سال‌ها معجزه ابزار نمایشی را دیدم و به سراغ آن رفتم. کار تصویرگری گردید و به مدارس ارائه گردید و بازخورد خوبی گرفتیم.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

او ادامه داد: بعد از آن با رویکرد جدید به سراغ ادبیات کهن رفتم، به نوعی خواستم به صورت کارت باشد. هر کارت درون خودش فعالیت نمایشی، تجسمی و قصه دارد. والد و مربی که ابزارهای نمایشی را خیلی نمی‌شناسند، امکان داردند با استفاده از نقشه راه ارائه شده، کار با کودک را پیش ببرند.

این نویسنده بیان کرد: کارت نمایش «آتش ترب»، فریم آخر ندارد و قرار هست بچه‌ها تصمیم بگیرند و حل مسئله کنند. این پروژه ۳ سال با مربیان در چندین مهد کودک کار گردید. دوست داشتم در آخر این فریم، نقاشی و راهکارهای بچه‌ها را به نمایش می‌گذاشتم.

نقش کانون در مدرن کردن نظام آموزش

عباس جهانگیریان، از نویسندگان کشورمان با بیان این‌که ۴۷ سال هست با کانون همکاری دارم، بیان کرد: وقتی به کانون می‌آیم، حالم خوب خواهد گردید، زیرا کانون، خانه دوم من هست. با خانم فیض شیخ‌الاسلام سال‌ها در بنیاد نمایش کودک کار می‌کنم. ایشان و همسرش از وقتی به ایران برگشتند در خدمت ادبیات و تئاتر کودک هستند.

جهانگیریان در مورد ضرورت مدرن‌شدن نظام آموزش و نقش کانون در آن افزود: امروز نیاز به انسان مدرن داریم که این انسان در آموزش و پرورش رشد می‌یابد.

او با بیان این‌که بچه‌ها ارتباط عاطفی با کتاب‌های درسی برقرار نکردند، ادامه داد: کتاب‌های درسی خشک و خسته کننده هست زیرا نویسندگان کودک و نوجوان برای برنامه‌ریزی و تدوین کتاب‌های درسی و نظام آموزشی دعوت به مشارکت نشدند.

این نویسنده بیان کرد: سال‌ها قبل به ارمنستان رفتم. نویسنده‌ای با من به مدرسه آمد که اسم مدرسه به نام او قرار دارای بود و تندیس او سر در مدرسه قرار دارای بود. روی اسکناس‌ها تصاویر هنرمندان و نویسندگان هست و در مترو عکس نویسندگان به چشم می‌خورد.

ضرورت دعوت نویسندگان کودک و نوجوان برای تدوین کتاب‌های درسی

جهانگیریان با اشاره به طرح «کودکی نامداران» که از سوی کانون اجرا خواهد گردید، بیان کرد: در این طرح زندگی مشاهیر به صورت داستان برای بچه‌ها نوشته خواهد گردید. احساس کردم جای نویسندگان کودک و نوجوان شامل باغچه‌بان، صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی‌کرمانی و مهدی آذریزدی در این مجموعه خالی هست.

وی افزود: در حوزه‌های پرورشی سایه کانون باید بر سر آموزش و پرورش باشد. کانون باید تعامل تنگاتنگی با آموزش و پرورش داشته باشد. نویسندگان ما در زنگ قصه‌گویی و برای تدوین کتاب‌ها باید در کنار آموزش و پرورش باشند.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

این پژوهش‌گر با بیان این‌که قصه نمایش باید به مدارس راه پیدا کند، بیان کرد: آموزش مستقیم از یاد بچه‌ها می‌رود در صورتی که آموزش با موسیقی و نمایش به ضمیر ناخودآگاه می‌رود و پاک نخواهد گردید. کتاب باید رنگ، بو، روح و عاطفه داشته باشد تا بتواند در مخاطب تغییر و تحول ایجاد کند.

نویسنده کتاب‌هایی همچون «سایه هیولا» و «پسر، نان و نمک» با اشاره به این‌که یک تا دو درصد کتابخانه‌های مدارس ایران پاسخ‌گوی نیاز بچه‌هاست، بیان کرد: از مدرسه‌ای بازدید کردم که کتابخانه‌اش تنها شامل یک قفسه قرار دارای بود که در آن، مجموعه تفسیر المیزان قرار دارای بود. بنده ارادت زیادی به علامه طباطبایی دارم و حتی به دیدارشان می‌رفتم، اما این مجموعه برای دانش‌آموزان ابتدایی مناسب و قابل فهم نیست.

کانون کتابخانه‌های مدارس را تجهیز کند

این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان خواستار تجهیز کتاب‌خانه‌های آموزش و پرورش از سوی کانون پرورش فکری گردید و عنوان کرد: آموزش و پرورش، انتشارات دیگری مانند مدرسه دارد که امکان داردد با کمک آن‌ها نیز کتاب‌خانه‌های مدارس را مجهز و به‌روز کند.

جهانگیریان با اشاره به چاپ کارت نمایش «آتش ترب» اظهار دارای بود: خوب هست که کانون به سمت چاپ کتاب‌های متفاوت رفته هست. امیدوارم اتفاق‌هایی که در جاهای دیگر نیفتاده هست مانند چاپ کتاب همراه با عروسک در کانون شکل بگیرد.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

او تقویت بیان، افزایش اعتماد به نفس، بدن خوب، تجربه کار گروهی، حس سازگاری، تقویت حس وظیفه‌شناسی، افزایش تخیل و تصور، تقویت حواس پنج‌گانه و حافظه و کاهش فشارهای روحی روانی را از اثرات تئاتر بر روی کودکان و نوجوان برشمرد.

«کتاب‌نمایش» مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش است

نیز مدیرعامل کانون در آیین رونمایی از کارت نمایش «آش ترب» به سخنرانی پرداخت، علامتی با بیان این‌که امروز در دنیا شخصی‌سازی آموزش یکی از سخت‌ترین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین روش‌های آموزش هست، بیان کرد: در این روش، مربی و معلم نظر به اقتضاءهای شخصی، استعداد را پرورش و کودک و نوجوان را در مسیر تربیت قرار دهد. کانون چندین دهه هست که این روش را به کار گرفته هست.

او با اشاره به این‌که در یادگیری فعال، مربی و معلم نقش راهنما را دارند، ادامه داد: در یادگیری فعال کودک با عمل، فکر کردن و صحبت‌کردن پیش می‌رود و ذهنش درگیر خواهد گردید. به عبارتی در خوانش کتاب، فقط خواندن و شنیدن اتفاق نمی‌افتد بلکه ذهن هم درگیر خواهد گردید و مخاطب، کنشگر هم هست.

«کتاب نمایش»؛ مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش

علامتی «کتاب نمایش» را یکی از مصداق‌های یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش بیان کرد و افزود: کتاب نمایش از ابزارهایی هست که مربی و والدین در یادگیری فعال امکان داردند به کار گیرند. خوشبختانه کانون با تلاش نویسنده و تصویرگر اثر کارت نمایش «آش ترب»، به تولید «کتاب‌نمایش» دست پیدا کرد.

مدیرعامل کانون به کتاب‌خانه مرجع و اداره کل انتشارات کانون پیشنهاد کرد همکاری‌های مشترک خود را بیشتر کنند و در این زمینه بیان کرد: اولین درخواستم این هست که مراسم رونمایی بیشتر و در کنارش مراسم نقد و بررسی هم داشته باشید. تولیدات ما زیاد هست و هر ۸ ساعت یک کتاب تولید می‌کنیم، بر این اساس باید نشست‌های رونمایی افزایش یابد.

علامتی افزود: پیشنهاد دومم این هست که کتاب‌خانه مرجع، دانشجویان دکتری که پایان‌نامه‌شان در حوزه ادبیات کودک ایران هست را بورسیه کند و یک دوره ۴۵ روزه برای آن‌ها بگذارد. امکان داردید ابتدا از کشورهای اسلامی شروع کنید و بعد به پنج قاره برسید و در سال، ۱۰ تا ۳۰ نفر را بورسیه کنید.

نویسندگان کودک و نوجوان را در تدوین کتاب‌های درسی مشارکت دهید

«آش ترب» پیام‌های آموزشی را ماندگارانجام می‌دهد

در پایان این آیین از کارت‌نمایش «آش ترب» به نویسندگی فائزه فیض شیخ‌الاسلام و تصویرگری زینب عبدالوهابی که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری برای گروه سنی بالای ۴ سال (نوباوه) تولید شده هست، رونمایی گردید و نویسنده توضیح‌هایی را در مورد چگونگی استفاده از اثر خود ارائه کرد.

در مجموعه «آش ترب» با کمک فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، نقاشی، حجم‌سازی و نمایش بازی، پیام‌های آموزشی از شکل شعارگونه خارج و همراه با بازی و سرگرمی به یک آموزش ماندگار و هنرمندانه تبدیل خواهد گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه