نجف زاده: آذربایجان غربی به هاب لجستیک کشور تبدیل شود
کد خبر : ۸۱۶۴۰۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
-
زمان : ۱۲:۵۹
|
دسته بندی: اسلایدر

نجف زاده: آذربایجان غربی به هاب لجستیک کشور تبدیل شود

ارومیه - رییس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی بیان کرد: نظر به ظرفیت های مرزی استان این استان باید به هاب لجستیک در کشور تبدیل شود.

به گزارش شبکه خبر، عادل نجف زاده پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار فعالان اقتصادی استان با رئیس جمهور اظهار کرد: این استان با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد ولی هنوز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده در حالی که استان قابلیت تبدیل به هاب لجستیک را دارد.

وی در ادامه با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: چندین سیاست گذاری ها در منطقه باعث مشکلات زیست محیطی شامل خشک شدن دریاچه ارومیه شده هست که باید این نگاه تغییر کند.

نجف زاده با انتقاد از عدم اتمام کریدور بازرگان تا بندر امام خمینی افزود: جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی باید تکمیل و تجهیز شود و بدون حل ماندن این موضوع در کشور شایسته ایران اسلامی نیست.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکنون زمان ایجاد نسل ششم مناطق آزاد تجاری به صورت مشترک با کشورهای همسایه هست، ادامه داد: این قابلیت بین ایران و ترکیه (خوی - وان) وجود دارد که امکان داردد نقش بسزایی در توسعه منطقه داشته باشد.

شرکت ملی طلای ایران به مرکز آذربایجان غربی تشکیل شود

وی اظهار کرد: در فضای دیپلماسی خوبی که با همسایگان داریم ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک امکان داردد به عاملی برای توسعه در استان‌های مرزی بویژه آذربایجان غربی تبدیل شود و لازم هست هاب لوجستیک به آذربایجان غربی برگردد.

نجف زاده بیان کرد: فاصله مرز سرو و بازرگان خوی تا درسیم حدود یک هزار کیلومتر هست و امکان داردد ایران را به دریایه مدیترانه وصل کند؛ به همین خاطر لازم هست راه آهن مرز بازرگان فراتر رود و به مررزهای آبی در دریاه مدیترانه وصل شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین معدن طلای کشور در زرشوران تکاب واقع شده هست، افزود: هم اکنون آذربایجان غربی قطب معادن طلای کشور به شمار می‌رود، لازم هست که شرکت ملی طلای ایران به مرکزیت آذربایجان غربی تشکل شود.

بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی تعریف شود

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: سرمایه گذاران پول خود را در جایی که امنیت بیشتری دارد، سرمایه گذاری می‌کنند؛ به همین خاطر لازم هست بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی تعریف شود.

قسیم عثمانی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در مناطق مرزی با ریسک بیشتری همراه هست، افزود: با ایجاد خط اعتباری ویژه و تأمین مالی ارزان قیمت برای سرمایه گذارانی که در مناطق مرزی سرمایه گذاری می‌کنند، روند توسعه در این مناطق تسریع خواهد گردید.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری‌هایی که نرخ سود بیشتری دارند به مناطق مرزی و کمتر توسعه سوق داده شوند تا تمایل سرمایه گذاران در این مناطق بیشتر شود و عدالت اجتماعی رعایت شود.

در این نشست جمعی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آذربایجان غربی مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کردند و از دولت خواستند که برای رفع این مشکلات راهکارهای عملی ارائه دهد.

زمین گیر شدن هزار دستگاه کشنده پشت مرزهای آذربایجان غربی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور و قرار گرفتن آذربایجان غربی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی، اظهار کرد: این استان توانایی تبدیل شدن به هاب لجستیک کشور را دارد، اما با وجود ۵۲ مرکز لجستیکی در کشور، تنها دو مرکز بسیار ضعیف در این استان مستقر شده هست.

قاسم کریمی با بیان اینکه توسعه تجارت خارجی استان با چالش‌هایی جدی مواجه هست، افزود: متروکه شدن چهار هزار دستگاه کشنده در پشت مرزها، معطلی کامیون‌ها در مرزهای مشترک با ترکیه و عراق به خاطر ضعف زیرساخت و تجهیزات و نیز مالیات‌های سنگین که موجب زمین‌گیر شدن فعالان تجاری شده، از مهم‌ترین این مشکلات هست.

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: برداشتن تحریم‌های داخلی با شما و دور زدن تحریم‌های خارجی با ما؛ قول می‌دهیم تا تمام تلاش‌ها برای توسعه اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

رئیس اتاق تعاون آذربایجان‌غربی هم در ادامه این نشست، با اشاره به کمبود نقدینگی در تعاونی‌های مرزنشین و نبود حمایت‌های مالی، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی در تجارت منطقه، موضوع کولبری هست؛ اگرچه قانون جدید بخشی از مشکلات را کاهش داده اما سهمیه‌های محدود همچنان مسئله‌ساز هست.

باقر خلیلی اضافه کرد: رفع تعهدات ارزی تعاونی‌های مرزنشین، حذف مالیات‌های سنگین برخلاف قانون و توجه جدی به تعاونی‌هایی که اکنون فقط نامی از آنها باقی مانده، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی نیز کمبود نهاده‌های دامی را عاملی فلج‌کننده برای صنعت دام و طیور کشور دانست و هشدار داد: در صورت بی‌توجهی، بحران عمیقی در بازار گوشت قرمز و سفید ایجاد خواهد گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه