به گزارش شبکه خبر، سلام ستوده بعد از ظهر پنجشنبه در نشست توسعه و عدالت آموزشی با مشارکت مردم که با حضور رئیس جمهوری کشورمان برگزار گردید؛ افزود: آذربایجان غربی در زمینه عدالت آموزشی با کاستیهای زیادی مواجه هست و این استان در بخش سرانه فضاهای آموزشی در رتبه ۳۰ کشوری قرار دارد.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مدارس استان فرسوده هستند، ادامه داد: سه هزار کلاس تخریبی در استان داریم و چندین از مدارس استان فاقد سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند. نبود تجهیزات و وسایل کمکآموزشی نیز یکی از مشکلات اساسی این مدارس هست.
وی نهضت توسعه و عدالت آموزشی با مشارکت مردم، با انتقاد از نابرابری امکانات آموزشی در مناطق محروم آذربایجانغربی، بیان کرد: عدالت آموزشی بهعنوان یکی از آرمانهای بلند نظام اسلامی، در دیار ما با کاستیها و چالشهای متعددی روبهروست و دانشآموزان مستعد این مناطق از ابتداییترین زیرساختهای آموزشی محرومند.
ستوده با تأکید بر اینکه محرومیت آموزشی تنها به نبود ساختمانهای نوساز محدود نخواهد گردید، افزود: مدارس مناطق کمتر برخوردار نیازمند کتابخانههای مجهز، اینترنت پایدار، آزمایشگاه و کارگاههای آموزشی، کلاسهای هوشمند و فضاهای ورزشی استاندارد هستند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی در استان اظهار کرد: در حالی که آذربایجانغربی از نظر سرانه فضای آموزشی در رتبه سیام کشور قرار دارد، تراکم دانشآموزان در کلاسها از ۳۵ نفر فراتر رفته و این مسئله کیفیت آموزش را به شدت پایین آورده هست.
ستوده اضافه کرد: در جشنواره خیرین مدرسهساز استان که بهتازگی در ارومیه برگزار گردید، خیرین متعهد به اجرای ۱۰۰ پروژه با ۸۰۰ کلاس درس شدند و در مجموع ۲۷۸ پروژه با ۱۶۰۰ کلاس درس در نهضت مدرسهسازی استان تعریف شده که امید میرود تا پایان سال بخشی از آنها به بهرهبرداری برسند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی خواستار طراحی و اجرای برنامه ملی الگوی یکپارچه هوشمند با محوریت مناطق کم برخوردار گردید و بیان کرد: این برنامه باید با محوریت استانهای مرزی و محروم در کشور اجرایی شود.
ستوده نبود تجهیزات آموزشی در مدارس و هنرستانهای آذربایجان غربی، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان به خاطر نبود فضای آموزشی و مدارس شبانه روزی در مناطق محروم استان، احداث ارودگاه فرهنگی، بومی گزینی را از مطالبات این حوزه عنوان کرد.
دیدگاهها