به گزارش به گزارش شبکه خبر، صادق حسینزاده ملکی در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای سراسر کشور، در گزارش عملکرد و برنامههای تحولی این معاونت بیان کرد: در زمینه الگوی تحول و منطقی که در مرحله اول تحقق الگوی نوین پرورشی در مدرسه میخواهیم دنبال کنیم، جلسات متعددی برگزار شده هست. در این نشست دو روزه درباره چندین وجوه کاری تحولی که اکنون وارد مرحله اجرایی شده و اجرای آن در مدرسه نیاز به اهتمام مضاعف دارد، گفتوگو گردید.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش افزود: در اجراییسازی برنامه تحولی پرورشی، امسال که سال مقدماتی تحقق پرورشی نوین هست، در این سال بر موضوعات راهبردی کلیدی که بتواند تغییر جهت در برنامهها ایجاد کند، متمرکز خواهیم قرار دارای بود که همه این اقدامات بر محور مدرسه و درون مدرسه خواهد قرار دارای بود.
وی با بیان اینکه الگوی تحولی پرورشی نوین ذیل پنج عنصر پیشران کلیدی عملیاتی خواهد شد، بیان کرد: این پنج عنصر شامل همکاران پرورشی، مهندسی پیام و محتوا در مدرسه و محصولات مربوطه، مشارکت و نقشآفرینی دانشآموزان در درون مدرسه مبنی بر شعار «هر دانشآموز یک نقش و هر دانشآموز یک تشکل»، فناوریهای نوین و برنامه رسمی درسی هست که درباره آن گفتوگوهایی صورت گرفته هست.
حسینزاده ملکی تصریح کرد: اکنون در رابطه با سه عنصر پیشران کلیدی، بسته عملیات مدرسه تکمیل شده و در اختیار مدارس قرار دریافت میکند. بهعنوان مثال، در بسته مهندسی پیام که با محوریت هویت ملی و جنگ ۱۲ روزه طراحی و در حضور معاون اول رئیسجمهور رونمایی گردید برای انتقال آن به درون مدرسه اقدام گردید تا همافزایی مؤثری شکل بگیرد و موازیکاریها حذف شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: به علاوه یکی از اقدامات در این ایام این قرار دارای بود که از مربیان پرورشی درخواست گردید تا از میان ۲۰ بسته محصول «ایرانمون»، هر مربی بتواند حداکثر دو بسته را با اولویت اول و دوم درخواست دهد و ظرف یک هفته، بدون اطلاعرسانی گسترده، بیش از ۱۲ هزار نفر از مربیان درخواست دادند و اولویت خود را مشخص کردند. ارسال بستهها به مدارس بر همین اساس صورت دریافت میکند و در مجموع تا ۲۰ هزار بسته قابل توزیع خواهد قرار دارای بود. هر مدرسه امکان داردد از دو بسته محصول استفاده کند که سازوکار اکران آن در مدرسه طراحی شده و با بیشترین بهره برای دانشآموزان همراه هست.
عملیاتی شدن بستههای «ایرانمون» در آبان ماه
وی اضافه کرد: بستههای «ایرانمون» با مدلهای متنوع و با هماهنگی سازمان پژوهش در آبانماه در مدارس عملیاتی خواهد گردید و فعالیتهای مدرسه و محصولات آن نیز به مرور توسط مربیان اکران خواهد گردید. همزمان، اجرای الگوی شبکهسازی مربیان نیز دنبال خواهد گردید. براساس این طرح باید در هر منطقه حداقل ۵ تا ۱۵ مربی پیشران فعال بهعنوان راهبران پرورشی حضور داشته باشند تا توزیع مربیان عادلانه باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: الگوی دوم مربوط به آموزش، همافزایی و شبکهسازی هست که با برنامهریزی بهزودی آغاز خواهد گردید. محور سوم نیز در حوزه عملیاتی ذیل برنامه «ایرانمون» و مهندسی پیام تعریف خواهد گردید که با عنصر همکاران رسمی و افتخاری و نقشآفرینی دانشآموزان پیوند دارد.
حسینزاده ملکی با بیان اینکه جشنواره ملی «نقشینه» نیز امسال در سطح مدارس متوسطه اول بهصورت مسابقه اجرا خواهد گردید، بیان کرد: در این جشنواره از همه مدارس خواسته شده تا تشکلهای رسمی، غیر رسمی، نهادی و گروهی خود را فعال کنند. دستورالعمل مربوطه آماده و ابلاغ شده هست ضمن اینکه فعالسازی تشکلها نیز در حال انجام هست. پس از آن، نقشهای فراتشکلی تعریف خواهد گردید، زیرا چندین تشکلها نامکان داردند همه نیازهای نقشآفرینی دانشآموزان را پوشش دهند. سپس در مرحله سوم، در قالب المپیادها و مسابقات پرورشی درون مدرسه، درصد بیشتری از دانشآموزان درگیر نقشآفرینی خواهند گردید.
سامانه «نورینو» در حال بهروزرسانی است
وی نیز به سامانه «نورینو» اشاره کرد و بیان کرد: سامانه «نورینو» در حال بهروزرسانی هست و امکان پیگیری و رصد دانشآموزان دارای نقش در هر مدرسه و منطقه فراهم خواهد گردید تا مشخص شود چندین درصد از دانشآموزان مسئولیت اجرایی دارند. این امر از تأکیدات وزیر آموزش و پرورش هست که برای آن سازوکار مناسبی طراحی شده هست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: بنابراین نسبت به سه عنصر پیشران، سه برنامه راهبردی برای امسال اجرایی خواهد گردید تا مقدمات عملیات تحولی در برنامههای پرورشی فراهم شود. «نقشینه» با هدف فعالسازی نقش دانشآموزان، تشکلها و نقشهای دانشآموزی در مدرسه تدوین شده هست.
حسینزاده ملکی افزود: «ایرانمون» برای این هست که دست مربیان و مشاوران مدارس از محتواهای مناسب ملی و تربیتی پُر باشد و سرانجام برنامههای همافزا و شبکهسازی مربیان هست که در جهت تحقق همین رویکردها در حال اجرا هست. این سه برنامه راهبردی چندین برنامه کلیدی درون مدرسهای شامل برنامه صبحگاه و نماز جماعت مدرسه که دو برنامه محوری و مورد اهتمام وزیر آموزش و پرورش هست را پشتیبانی انجام میدهد.
وی اضافه کرد: در بخش برون مدرسهای نیز اردوهای سالم، امن، مؤثر و مفید مورد توجه هستند که هم در برنامه هفتم توسعه تاکید شده هست و هم از نظر فرهنگی بیشترین تأثیر را دارد؛ چرا که تحولات فرهنگی عمده در کوتاهترین زمان در اردوها اتفاق میافتد.
حسینزاده ملکی نیز درباره سامانه اردویی نیز بیان کرد: سامانه اردویی آماده رونمایی هست و بهزودی عملیاتی خواهد گردید تا بر اساس دستورالعملها، اجرای برنامههای اردویی به بهترین شکل دنبال شود.
دیدگاهها