صنعت بازی ایرانی در چنگال مهاجرت و اسباب‌بازی در محاصره قاچاق
کد خبر : ۸۱۷۴۱۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۲
-
زمان : ۱۱:۴۷
|
دسته بندی: فرهنگی

صنعت بازی ایرانی در چنگال مهاجرت و اسباب‌بازی در محاصره قاچاق

صنایع فرهنگی ایران با چالش‌هایی چون مهاجرت بازی‌سازان، قاچاق اسباب‌بازی و هجوم محصولات خارجی مواجه هست.

به گزارش شبکه خبر، در دو هفته پایانی مهرماه، صفحه صنایع فرهنگی با انتشار مطالبی، به رصد تحولات حوزه‌های کلیدی همچون مد و لباس، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و نوشت‌افزار پرداخت.

شامل محورهای مهم مورد بحث، معضل مهاجرت بازی‌سازان ایرانی، طرح‌های پاییزه تولیدکنندگان ایرانی، وضعیت نوشت افزار و اسباب بازی ایران قرار دارای بود.

طراحی مجدد تندیس رویداد جایزه بازی‌های جدی

فرزانه شریفی عضو هیئت‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از طراحی مجدد تندیس رویداد جایزه بازی‌های جدی، مطابق نماد والای همیشگی‌اش خبر داد و بیان کرد که تندیس جایزه بازی‌های جدی در سال ۱۴۰۲ تغییراتی برخلاف هویت واقعی در طراحی آن اعمال گردید. هرچندین فرصت کافی برای توضیح دلایل این تغییرات در رسانه‌ها فراهم نشد، اما تصمیم مربوط به تغییرات ظاهری تندیس یکی از اقداماتی قرار دارای بود که در خلال آن دوره اتفاق افتاد. البته این تغییرات تأثیراتی روی هویت جشنواره گذاشت و با واکنش‌های منفی روبه‌رو گردید. با این حال امسال قرار هست تندیس مطابق نماد والای همیشگی‌اش مجدداً طراحی شود و به برگزیدگان اهدا شود.

بازی «وعده صادق ۳» در بازار نشر عرضه شد

نیزبازی «وعده صادق ۳» از سوی سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، برای مخاطبان عرضه گردید. بازیکن در این بازی استراتژیک - عملیاتی، در نقش فرمانده میدان نبرد حاضر شده و باید اهداف استراتژیک دشمن را در نقشه‌ای پویا و مبتنی بر واقعیت شناسایی و منهدم کند.

این تجربه بازی بر اساس رویداد تاریخی حماسه ۱۲ روزه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی طراحی شده که به شکست این رژیم متجاوز منجر گردید. در هر مرحله، بازیکن با نشانه‌گیری دقیق اهدافی شامل تجهیزات نظامی، ساختمان‌های جاسوسی، مراکز جنگ بیولوژیک و الکترونیک، امتیاز و سکه کسب انجام می‌دهد.

کشورهای فاقد تخصص، با پیشنهاد هنگفت دنبال بازی‌سازان ما هستند

احسان راستی رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس مطرح کرد که بسیاری از کشورهای همسایه در منطقه ما که فاقد نیروهای فنی متخصص هستند پرداخت هزینه‌های هنگفت، جذابیتی برای جامعه بازی‌ساز ما ایجاد می‌کنند.

او یادآور گردید که مسئله اصلی این هست که زیست‌بوم بازی باید تحت مدیریت و حکمرانی اصولی باشد. اگر این نظام درست شکل نگیرد، حتی با تولید بهترین بازی‌ها یا داشتن پیشرفته‌ترین سخت‌افزارها و زیرساخت‌های فنی، نامکان داردیم در سطح جهانی رقابت کنیم. به نظرم کلید اصلی حل چالش‌های این حوزه همین ایجاد بستر زیست‌بوم و مدیریت جامع آن هست.

خروج نخبگان از کشور فرصتی برای بهره‌برداری دشمنان است

فرهود فرمند اولین بازی‌ساز اصیل تاریخ ایران معتقد هست که نخبگان علمی و فرهنگی بخشی از قدرت ملی کشور هستند و خروج آن‌ها فرصتی برای بهره‌برداری دشمنان ایجاد انجام می‌دهد.

او مطرح کرد که در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت بسیاری از هنرمندان و نخبگان کشور بوده‌ایم؛ افرادی که توانمندی و استعدادشان باعث درخشش آنها شده، اما چندین اوقات به منابعی برای بهره‌برداری دیگران تبدیل می‌شوند. این افراد به حمایت نیاز دارند، اما متأسفانه مدیریتی که بتواند از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کند، وجود ندارد.

بازی‌های رومیزی با «یوز»، «با بابام» و «آتشبار» رونق می‌گیرند

صابر نوری محب مدیر مرکز صنایع فرهنگی خانواده امید از رونمایی سه بازی رومیزی ایرانی با نام‌های «یوز»، «با بابام» و «آتشبار» در مجموعه فرهنگی کارستان بهارستان تهران خبر داد و مطرح کرد که صنعت بازی بخشی از اقتصاد خلاق ایران هست. ما می‌خواهیم نشان دهیم که بازی امکان داردد هم ابزار سرگرمی باشد و هم رسانه‌ای برای انتقال ارزش‌های ملی و فرهنگی.

دولت سکوت انجام می‌دهد؛ اسباب‌بازی قاچاق کودکان را محاصره کرد

در دنیای رنگارنگ اسباب‌بازی‌ها، آن سوی شادی‌های کودکانه، چالش‌های پیچیده‌ای نهفته هست. از هجوم محصولات بی‌کیفیت و تقلبی گرفته تا غلبه سرگرمی‌های دیجیتال بر بازی‌های خلاقانه، صنعت اسباب‌بازی ایران در مسیری پرپیچ‌وخم گام برمی‌دارد. برای واکاوی این فرازونشیب‌ها، گفت‌وگویی باکوروش اسلامی دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی انجام گردید. او معتقد هست بازار اسباب‌بازی ایران زیر فشار قاچاق و بی‌توجهی دولت هست. کودکان در معرض محصولات بی‌کیفیت و تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

در ادامه او مطرح کرد که هم‌اکنون وضعیت صنعت اسباب‌بازی در کشور بیشتر در حد تلاش برای بقا هست؛ یعنی همه فعالان این عرصه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند ادامه دهند و فعالیت خود را حفظ کنند. واقعیت این هست که مشخص نیست دقیقاً چه باید کرد. تمرکز ما در این حوزه بر تعویض و بهبود جایگاه محصولات هست، شامل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای معرفی بهتر محصولات و افزایش آچندین اوقات عمومی. به‌ویژه در بحث اسباب‌بازی‌های فکری یا آموزشی، تلاش بر این هست که این محصولات بیشتر به خانواده‌ها معرفی شوند و آن‌ها با مزایای استفاده از این کالاها در گروه‌های سنی مختلف آشنا شوند. با این روش، امید داریم بازار این صنعت کمی رشد کند و گسترده‌تر شود.

زنگ خطر برای یک صنعت؛ وقتی اسباب‌بازی از سبد خانوار حذف خواهد شد

امیر بهادری تولیدکننده اسباب بازی مطرح کرد که وضعیت بازار صنعت اسباب‌بازی تحت تأثیر مسائل جنگ آسیب دیده هست و علی‌رغم اینکه در چندین هفته گذشته وضعیتش اندکی بهتر شده اما نگرانی درباره آینده وجود دارد.

او در ادامه خاطرنشان کرد که در حوزه اسباب‌بازی، ظاهراً تولیدکنندگان داخلی باوجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات، همچنان برای باقی ماندن در بازار تلاش می‌کنند. این‌گونه نیست که به‌سادگی دست از کار بکشند و بگویند دیگر توان ادامه و رقابت ندارند. با هوشمندی و ابتکار، راه‌هایی برای ادامه مسیر پیدا می‌کنند تا بقای خود را حفظ کنند. البته مسئله اصلی در اینجا تنها بقا نیست؛ موضوع، توسعه هست. بقای صنعت هرچندین مهم هست، اما تولیدکنندگان ما توانسته‌اند در سطحی ایستاده باقی بمانند و منتظر روزهای بهتر باشند.

اکثر مدهای رایج از طریق تبلیغات جهانی جریان‌ساز می‌شوند

آزاده آریایی طراح و تولیدکننده لباس مطرح کرد فضای تبلیغات جهانی تأثیر مستقیمی بر ترندها دارد و اکثر مدهای رایج از طریق این تبلیغات به جریان افتاده و صادر می‌شوند.

و او در ادامه یادآور گردید: در ایران نفوذ تبلیغات بین‌المللی بسیار پایین هست و همین موضوع کار را برای تولیدکنندگان دشوارتر انجام می‌دهد. فضای تبلیغات جهانی تأثیر مستقیمی بر ترندها دارد و اکثر مدهای رایج از طریق این تبلیغات به جریان افتاده و صادر می‌شوند. چندین اوقات اوقات حتی ترندهایی از شرق آسیا یا ژاپن به مدهای روز دنیا تبدیل می‌شوند؛ بنابراین ما نامکان داردیم این روندها را به‌طور کامل نادیده بگیریم. اگر بخواهیم از آنها به‌طور کامل دوری کنیم، اجرای تولید برای ما بسیار چالش‌برانگیز خواهد گردید. به همین خاطر همواره نگاه ما باید به ترندهای جهانی باشد ولی تلاش کنیم آنها را با فرهنگ و شرایط جامعه خودمان تطبیق دهیم.

محبوبیت پوشش بلند و پوشیده در جهان؛ انتخاب خانم‌های غیرمحجبه چیست؟

فاطمه بشیری، تولیدکننده لباس مطرح کرد که بر اساس ارزیابی‌ها مانتوهای بلند به آرامی در حال تبدیل شدن به مد جدید هستند حتی خانم‌هایی که چندینان تمایل به پوشیدگی ندارند نیز این مدل لباس‌ها را انتخاب می‌کنند.

او معتقد هست که متأسفانه بسیاری از کارگاه‌ها و تولیدی‌ها هم‌اکنون به جای خلق طرح‌های نوآورانه، معمولاً الگوهای آماده موجود در بازار را کپی می‌کنند و اهمیت چندینانی به طراحی نمی‌دهند. اما در حوزه پوشش اسلامی و برندهایی که در این زمینه فعالیت دارند، توجه بیشتری به طراحی صورت دریافت می‌کند. از نظر او و همکارانش، طراحی در این زمینه بسیار مهم تلقی خواهد گردید و معمولاً با ایده‌های خلاقانه کار می‌کنند.

آیا صنعت نوشت‌افزار ظرفیت صادرات دارد؟

در خصوص بحث نوشت‌افزار گفت‌وگویی باحمیدرضا صفاری تولیدکننده صنعت نوشت‌افزار انجام داده‌ایم که او در خصوص موضوع صادرات مطرح کرد که برنامه‌شان این هست که صادرات را به کشورهای حوزه خلیج فارس گسترش دهند و این امر نیازمند تسهیل امور گمرکی کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل هست.

البته او در ادامه یادآور گردید که هم‌اکنون صادرات دفاتر از سوی چندین برندها به کشورهایی مانند عراق انجام خواهد گردید. اما همچنان این حوزه جای پیشرفت دارد. برنامه ما این هست که صادرات را به کشورهای حوزه خلیج فارس گسترش دهیم. البته این امر مستلزم فراهم کردن چندین زیرساخت‌هاست؛ شامل تسهیل امور گمرکی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مثل ارسال تریلی بار بدون واسطه اضافی و ارائه قیمت‌های رقابتی. اگر این شرایط مهیا شود، امکان دارد از این راه سودآوری و ارزآوری خیلی خوبی دارای بود که قطعاً ارزشمند هست.

وقتی قهرمانان انیمیشنی از صفحه تلویزیون به صنایع فرهنگی تبدیل خواهد شد

نیز در خصوص وضعیت شخصیت‌های بومی انیمیشن‌ها و تأثیر آنها بر هویت سازی کودکان گزارشی با عنوانشخصیت‌های بومی کلید پیوند عاطفی کودکان با فرهنگ ایرانی که در این گزارش مطرح گردید که وقتی قهرمانان انیمیشنی از صفحه تلویزیون به عروسک، لوازم‌تحریر و اسباب‌بازی تبدیل می‌شوند، تأثیرشان بر هویت‌سازی کودکان عمیق‌تر خواهد گردید.

در بخش دیگری از این گزارش نوشته گردید که در سال‌های اخیر با دگرگونی‌های گسترده در سبک زندگی و تربیت نسل جدید، رسانه‌ها جای خانواده، محله و حتی مدرسه را در شکل‌دهی به هویت کودکان گرفته‌اند. در چنین شرایطی «شخصیت‌های انیمیشنی» بیش از هر زمان دیگری به ابزار تربیتی و هویت‌ساز تبدیل شده‌اند؛ شخصیت‌هایی که اگر صرفاً بر صفحه تلویزیون یا پلتفرم‌ها باقی بمانند، اثرگذاری محدودی خواهند دارای بود. اما زمانی که این شخصیت‌ها در قالب محصولات فرهنگی و جانبی همچون کتاب، اسباب‌بازی، عروسک، لوازم‌التحریر و حتی پوشاک و دکور اتاق کودک عرضه می‌شوند، امکان پیوند عاطفی و ماندگار با کودک فراهم خواهد گردید.

برای تولید ملی بجنگیم، نه برای لبخند کرومی!

سجاد داعی تولیدکننده صنعت نوشت‌افزار مطرح کرد که تبلیغات گسترده برای شخصیت‌های کارتونی خارجی بازار را اشباع انجام می‌دهد، اما همین موضوع فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان داخلی وارد انجام می‌دهد.

او در ادامه اظهار کرد که دغدغه دیگری که برای تولیدکننده ایرانی اسلامی مهم بوده بحث فرهنگ‌سازی هست. وقتی فرهنگ‌سازی به‌درستی انجام نگیرد و دولت در پشت این ماجرا نباشد یا نظارت خوبی روی بازار صورت نگیرد، شرایطی ایجاد خواهد گردید که بازار پر از شخصیت‌های کارتونی خارجی با پشتوانه‌های مشخص خواهد گردید.

کتاب صوتی «کاهن معبد جینجا» با صدای نویسنده کتاب

نیزمحسن نادری مدیر سماوا از تهیه و تولید کتاب صوتی برگرفته از کتاب «کاهن معبد جینجا» با صدای نویسنده آن وحید یامین‌پور خبر داد. این کتاب صوتی از شامگاه سه‌شنبه ۲۹ مهرماه روی پلتفرم طاقچه قرار گرفته هست.

کتاب صوتی باعث سطحی شدن مطالعه نخواهد شد

در سال‌های اخیر بازار کتاب صوتی در ایران با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده هست. این پدیده که روزی تنها برای قشری خاص کاربرد دارای بود، امروز به بخشی از سبک زندگی بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب تبدیل شده هست. به همین بهانه درباره وضعیت کتاب صوتی گفت‌وگویی بافردوس سلیمانی مدیر تولید کتاب صوتی انتشارات مهرسا انجام گردید که او معتقد قرار دارای بود که تفاوت خاصی بین کتاب صوتی و کتاب متنی وجود ندارد؛ یکی روی کاغذ قرار دارد و دیگری را می‌شنویم.

او در ادامه مطرح کرد هر چیزی که باعث شود افراد بیشتر کتاب بخوانند، مفید هست. باید تلاش کنیم بچه‌ها را از کودکی با کتاب آشنا کنیم تا از آن نترسند، بتوانند بخوانند و با این دنیا ارتباط برقرار کنند. بسیاری از افراد وقتی به کتاب صوتی گوش می‌دهند، علاقه‌مند می‌شوند نسخه کاغذی آن را تهیه کنند و همین نکته بسیار ارزشمند و قابل‌توجهی هست.

از خط بریل تا میکروفون؛ کودکان نابینا روایتگران جدید کتاب صوتی

به رسم سنت هر ساله و به مناسبت گرامیداشت روز عصای سفید، استودیو میزبان پروژه‌ای ویژه قرار دارای بود؛ تولید یک کتاب صوتی در حوزه کودک با اجرای سه هنرمند کوچک و نابینا. حضورشان صحنه‌ای خیره‌کننده از غلبه بر محدودیت‌ها را به تصویر می‌کشید؛ کودکانی که با تکیه بر حافظه شنیداری قوی و قدرت تخیل سرشارشان، واژگان را در ذهن خود زنده می‌کردند و با اجرای دلنشین خود، داستانی را برای همسالان خود به ارمغان می‌آوردند. به همین بهانه گزارشی از این رویداد با عنواناز خط بریل تا میکروفون؛ کودکان نابینا روایتگران جدید کتاب صوت ی تهیه و منتشر گردید.

فردوس سلیمانی مدیر کتاب صوتی نشر مهرسا در این رویداد بیان کرد که کتابی که برای ضبط انتخاب کرده‌ایم، «تفاوت‌ها ما را قوی‌تر می‌کنند» نام دارد. این اثر مجموعه‌ای از اشعار ترجمه‌شده توسط خانم تینا غراب و سروده خانم رودابه حمزه‌ای هست و موضوع آن تفاوت‌هایی که ممکن هست بچه‌ها داشته باشند، مثل استفاده از عینک، نشستن بر روی ویلچر یا هر شرایط خاص دیگری. ما قصد داریم این کتاب را با صدای این کودکان ضبط کنیم.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه