دوست داشتم «خارپشت» از فضای واقعی دور باشد؛ ماجرای جدایی یک بازیگر
کد خبر : ۸۱۷۶۵۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۲
-
زمان : ۱۴:۲۰
|
دسته بندی: اسلایدر

دوست داشتم «خارپشت» از فضای واقعی دور باشد؛ ماجرای جدایی یک بازیگر

محمدعلی حسینی کارگردان«خارپشت» با تاکید بر دوری از فضای واقع گرایانه در فیلمش، بیان کرد فیلم‌های فانتزی و خیال‌پردازانه کمتر دیده می‌شوند به همین دلیل، شاید دوباره به فضای اجتماعی برگردد.

محمدعلی حسینی کارگردان فیلم کوتاه «خارپشت» که در بخش اقتباسی چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نام فیلم توضیح داد: نام فیلم ارتباط تماتیک عمیقی با فیلمنامه دارد؛ خارپشت حیوانی هست که به راحتی امکان داردد از خود دفاع کند، با آن خارهایی که روی پشتش دارد و عمدتاً محل زندگی‌اش در صحرا، بیابان و کویر هست. این ویژگی‌ها ارتباط تماتیکی غریبی با پس‌زمینه داستان برقرار می‌کنند. شاید این نام خیلی آشکار نباشد اما بیشتر به معنای زیرپوستی فیلم اشاره دارد؛ در واقع، در عمق آن، امکان دارد معنای اصلی فیلم را جستجو کرد.

دوست داشتم «خارپشت» از فضای رئال دور باشد

وی در مورد فضاسازی فیلم بیان کرد: دوست داشتم فیلم به‌طور کامل از فضای رئال دور باشد؛ یکی از سختی‌های کار همین قرار دارای بود. فیلم ما ۵ یا ۶ لوکیشن دارد، مثل زیر شیروانی، پشت‌بام و داخل خانه. می‌خواستم تجربه‌ای داشته باشم که فیلم از رئال به‌طور کامل جدا باشد، چون اتفاق انتهای فیلم اصلاً رئالیستی نیست و به‌طور کامل فرا واقع‌گرایانه هست. برای همین، لحظه اول فیلم که پسر را می‌بینیم و نریشن هم بیان می‌کند، برایم مهم قرار دارای بود تا مخاطب را به جهان پیرامونش قیاس نکند و به‌طور کامل یک داستان خیالی تصور کند. این مهم، کار را سخت کرد و کامل شدن فیلم با جلوه‌های ویژه حدود ۲ سال کار را عقب انداخت.

فیلم‌های فانتزی و خیال‌پردازانه کمتر دیده می‌شوند

حسینی عنوان کرد: متأسفانه فیلم‌های فانتزی و خیال‌پردازانه کمتر دیده می‌شوند و به همین دلیل، شاید دوباره به فضای اجتماعی برگردم و این آخرین کارم در این فضا باشد. فیلم من همزمان گردید با فیلم «مامور خرید» علی توکلی که دوستم هست اما او پس از آن فیلمش، ۲ فیلم دیگر ساخت اما من همان فیلم را تازه به اکران رساندم. به همین دلیل می‌گویم سراغ کارهای رئال خواهم رفت، چون در کارهای رئال دست بازتری دارید؛ تیم جمع می‌کنید، می‌سازید، تدوین خواهد گردید و تمام. اما کارهای با جلوه ویژه زمان‌بر هست.

دوست داشتم «خارپشت» از فضای واقعی دور باشد؛ ماجرای جدایی یک بازیگر

ضعیف‌ترین دوره جشنواره فیلم کودک اصفهان را شاهد بودم!

این فیلمساز جوان، مخاطب اصلی «خارپشت» را کودک و نوجوان دانست و درباره حضورش در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز بیان کرد: فیلمم پیش از جشنواره فیلم کوتاه تهران، در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان حضور دارای بود که به نظر من، ضعیف‌ترین دوره جشنواره فیلم کودک قرار دارای بود. ما نه پکیجینگ جشنواره‌ای داشتیم، نه بولتن روزانه، نه حتی با بچه‌های کوتاه، مستند و پویانمایی کودک نشستی برگزار گردید. در بولتن روزانه جایی نداشتیم تا ستون درستی داشته باشیم و صحبت کنیم. به نظرم فارابی از سال آینده بهتر هست بخش فیلم کوتاه را در این جشنواره حذف کند. تعداد جوایز هم امسال کم شده قرار دارای بود؛ فقط یک دیپلم افتخار و یک جایزه برای بهترین کارگردان اعطا کردند.

وی درباره لوکیشن فیلمش نیز توضیح داد: لوکیشن خانه، واقعی هست و در مهرشهر کرج واقع شده هست. هر از چندین اوقات نیوجرسی می‌آورند و بلوار بسته خواهد گردید اما بعد از مدتی ۲ خانه دیگر اضافه خواهد گردید. واقعیت این هست که پیگیری کردم و گفتند زمین‌ها تحت تملک فضای فرودگاه هست اما هنوز توسعه نیافته هست. ایده اصلی ساخت این فیلم از همین جا آمد؛ قبل از اینکه فرودگاه آن زمین را بگیرد، چندین نفر آن را خریده بودند و بلند نشده قرار دارای بود. این لوکیشن، فضایی هست که یک سمت بلوار به‌طور کامل شهری هست و سمت دیگر کویر کامل، بدون هیچ چیز، اما دو سه خانه آنجا هست.

چالش بازی گرفتن از کودکان/ ماجرای رفتن نورا هاشمی از «خارپشت»

کارگردان فیلم کوتاه «خارپشت» بیان کرد: با یکی از بچه‌ها صحبت کردیم و به این رسیدیم که فضایی به‌طور کامل کودکانه داشته باشیم و ژانرش را انیمیشنی کنیم. با نچندین اوقات به انیمیشن «آپ»، ایده اصلی و گره داستان از این انیمیشن گرفته گردید. پروسه ساخت حدود هشت مرحله بازنویسی فیلمنامه دارای بود و یکی دو مشورت کوتاه از مازیار میری و همایون اسعدیان گرفتم و در واقع پیش‌تولید در موسسه هنری کاژه انجام گردید.

وی در مورد کار با کودکان عنوان کرد: از آنجایی که خودم بچه دارم، کار با کودکان برایم لذت‌بخش هست و قلق‌هایی دارد که باید با آنها ارتباط برقرار کنید. حقیقتاً چیزی نبود که بگویم دیگر با کودکان کار نمی‌کنم اتفاقاً در خیلی جاها هوش‌شان از بازیگران حرفه‌ای بالاتر هست. چیزی که منظورم قرار دارای بود، سریع می‌گرفتند و هیچ مشکلی نداشتم. ما حدود یک ماه تا یک ماه و نیم در همان مجموعه با بچه‌ها تمرین داشتیم؛ البته فیلمنامه موقعیت‌های مشابه دارای بود. بعد هم یاسمن نصیری و بابک بهشاد اضافه شدند که در تمرین‌ها فضای پدر و دختری و مادر و فرزند شکل گرفت.

حسینی در پایان درباره بازیگر مادر فیلمش بیان کرد: یک نکته اینکه شروع فیلمبرداری کار در بحبوحه اتفاقات مهر و آبان ۱۴۰۱ قرار دارای بود که خیابان‌ها شلوغ بودند. ما با نورا هاشمی برای بازیگر زن صحبت کرده بودیم که به خاطر تغییر لوکیشن از تهران به کرج، کمی حضور او سخت گردید اما از قبل یاسمن نصیری را می‌شناختم که در فیلم کوتاه «عزیز» بازی خوبی دارای بود و او را برای این نقش در نظر گرفتم.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه