فرزانه شریفی عضو هیئتمدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در خصوص گزارش دوسالانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران که بر اساس پیمایش ملی تهیه خواهد گردید و با نام گزارش نمای باز یا همان Landscape شناخته خواهد گردید، باید بیان کرد که این گزارش نزدیک به ۷ یا ۸ دوره حدود ۱۴ تا ۱۵ سال به صورت زنجیرهوار توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای منتشر شده هست.
وی یادآور گردید: آخرین نسخه در سال ۱۴۰۰ تهیه شده قرار دارای بود و در بهمن ۱۴۰۱ رونمایی گردید. طبق برنامه، دوره بعدی این گزارش میبایست در سال ۱۴۰۳ منتشر میشد و دادههای مربوط به سال ۱۴۰۲ را پوشش میداد. معمولاً این گزارش با اتمام هر سال زوج تهیه شده و در آغازی سال فرد منتشر خواهد گردید؛ به این ترتیب آمار مصرف یک سال گذشته تحلیل و ارائه خواهد گردید.
عضو هیئتمدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیان کرد: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ علیرغم اهمیت حیاتی این گزارش برای صنعت بازی، اکوسیستم بازیهای دیجیتال و حتی سیاستگذاریهای دولتی، تهیه آن به موقع صورت نگرفته هست.
وی افزود: طبق برنامهریزی، جمعآوری اطلاعات باید از فروردین یا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ آغاز میشد اما این روند به نیمه دوم سال موکول گردید. با وقوع تغییرات مدیریتی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسئولیت انجام این فرایند به مدیریت جدید واگذار گردید و این امر موجب وقفهای قابل توجه در انتشار گزارش نمای باز گردید.
شریفی بیان کرد: در جریان تحلیل دادهها و بررسی صحت آنها، مشخص گردید بخشی از اطلاعات اولیه که به حوزه پژوهش بنیاد تحویل شده قرار دارای بود، معتبر نبودند. صحتسنجی، پالایش و ارزیابی دقیق این دادهها زمان قابل توجهی گرفت اما خوشبختانه طی یکی دو ماه اخیر موفق شدیم دادهها را جمعآوری و تحلیل کرده و آماده انتشار کنیم. به زودی این گزارش منتشر خواهد گردید و امیدواریم از این پس انتشار آن به مسیر منظم و بدون وقفه بازگردد.
دیدگاهها