آرش رساایزدی، معاون بهرهبرداری از سیستمها و محدودههای ترافیکی سازمان حملونقل و ترافیک، در گفتگو با خبرنگار به گزارش شبکه خبر، درباره تغییرات احتمالی طرح ترافیک در سال ۱۴۰۵ اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۵ در حال طی مراحل قانونی هستیم و همچنان اخذ مصوبه شورای شهر تهران در مرحله آینده باید انجام شود. طرح ترافیک سال ۱۴۰۵ با حفظ همین محدودهها، چه در محدوده طرح ترافیک و چه در محدوده کنترل آلودگی هوا، اجرا خواهد گردید اما شیوه محاسبه عوارض آن تغییر پیدا انجام میدهد.
وی با اشاره به جزئیات این تغییر بیان کرد: ساعت اجرای طرح ترافیک تغییر نخواهد کرد، اما شیوه محاسبه عوارض از حالت فعلی که بر اساس ورود و خروج ثابت هست، به حالت پیمایشمحور تغییر انجام میدهد. یعنی هرچقدر پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک انجام شود، عوارض بیشتری نیز به تناسب آن محاسبه خواهد گردید. هماکنون ورود به محدوده طرح ترافیک دارای نرخ مصوب ثابتی هست، اما برای رعایت عدالتمحوری و برقراری تناسب میان میزان تردد و آلودگی هوا، مقرر شده هست که عوارض بر مبنای میزان پیمایش محاسبه شود.
رساایزدی درباره اقدامات پیشبینیشده برای کاهش آلودگی هوا در فصل سرد نیز بیان کرد: نظر به نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش تقاضای سفر، پوششدهی حملونقل همگانی در این ایام افزایش مییابد. اعزام ناوگان حملونقل عمومی بیشتر خواهد گردید و سر فاصلهها کاهش پیدا انجام میدهد تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.
وی افزود: در شرایط بحرانی که آلودگی هوا بیش از حد مجاز و برای شهروندان مخاطرهآمیز شود، احتمال اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل نیز وجود دارد. اجرای این طرح بسته به میزان و شدت آلودگی هوا تصمیمگیری خواهد گردید.
معاون بهرهبرداری از سیستمها و محدودههای ترافیکی سازمان حملونقل و ترافیک در پایان تأکید کرد: هماکنون دو موضوع اصلی در برنامهها دنبال خواهد گردید؛ نخست تغییر شیوه محاسبه عوارض طرح ترافیک بهصورت پیمایشمحور و دوم اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا با افزایش بهرهوری ناوگان حملونقل عمومی و آمادگی برای اجرای طرحهای محدودکننده در شرایط بحرانی.
دیدگاهها