صادق جبلی مدیر یک شرکت دانشبنیان در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در راستای تحقق اهداف توسعه اقتصاد دیجیتال و تقویت مهارتهای تخصصی جوانان در حوزههای بازیسازی و هوش مصنوعی، طرح ملی آموزش بازیسازی، صنایع خلاق و هوش مصنوعی توسط شرکت دانشبنیان طراحان سفید روز آتی ایرانیان آغاز گردید. این طرح، یکی از جامعترین برنامههای آموزشی کشور در حوزه فناوریهای فرهنگی و خلاق هست که با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد زنجیرهی آموزش، کارآموزی و اشتغال طراحی شده هست.
وی ادامه داد: بهمنظور اجرای فاز نخست این طرح، نخستین رویداد ملی آن با عنوان «آخر هفته بازیسازی» در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ۱۴۰۴ در پردیس رضوی پارک فاوا مشهد برگزار خواهد گردید. این رویداد، آغازگر سلسلهبرنامههایی هست که قرار هست بهصورت مرحلهای در دیگر استانهای کشور نیز برگزار شود.
این کارآفرین با اشاره به اهداف طرح ملی بیان کرد: این طرح با هدف توسعه مهارتهای تخصصی و ایجاد زیرساختی پایدار برای آموزش و اشتغال در حوزه صنایع خلاق تدوین شده هست. در چارچوب این برنامه، سه محور اصلی دنبال خواهد گردید که امکان دارد به آموزش تخصصی بازیسازی و فناوریهای نوین شامل طراحی بازی، برنامهنویسی، گرافیک و هنر دیجیتال، بهکارگیری فناوریهای هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در فرآیند یادگیری و اتصال آموزش به اشتغال از طریق همکاری با بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سازمان فنی و حرفهای، دانشگاهها و ناشران داخلی و بینالمللی اشاره کرد.
وی افزود: در این طرح، آکادمی گیمدوجو (GameDojo.ir) بهعنوان درگاه آموزشی مرکزی عمل انجام میدهد که زیر نظر شرکت طراحان سفید راهاندازی شده و تاکنون بیش از هشت سال تجربه آموزشی در زمینه بازیسازی و هنر دیجیتال دارد.
عملکرد هنرجویان توسط سامانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی تحلیل خواهد شد
جبلی بیان کرد: آموزش در سه سطح مقدماتی، تخصصی و پیشرفته طراحی شده و برای هر سطح، دورههای آنلاین و حضوری در نظر گرفته شده هست. در این سیستم، هنرجویان با استفاده از پنل اختصاصی یادگیری، تمرینها و پروژههای عملی را در محیط تعاملی انجام میدهند و عملکرد آنها توسط سامانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی تحلیل خواهد گردید.
وی یادآور گردید: این طرح حاصل چندین سال پژوهش، طراحی و توسعه زیرساخت آموزشی هست که بر پایه فناوریهای روز دنیا بنا شده تا بتواند آموزش در حوزه بازیسازی را از سطح علاقهمندی به سطح اشتغال واقعی ارتقای دهد. در شرایطی که بخش قابلتوجهی از جوانان کشور با دنیای بازیهای دیجیتال در ارتباط هستند، هدف ما این هست که این علاقه را به مهارت و فرصت شغلی تبدیل کنیم. این طرح ملی، در حقیقت پلی میان علاقه، دانش و اشتغال هست و اجرای آن به شکل تدریجی در سراسر کشور دنبال خواهد گردید.
این کارآفرین بیان کرد: پلتفرم آموزشی طرح، از جدیدترین فناوریهای آموزشی در حوزه صنایع خلاق بهره میبرد. در بخش هوش مصنوعی، سیستمهای تحلیل یادگیری و پیشنهاد خودکار مسیر آموزشی به کار گرفته شدهاند. در حوزه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، امکان تجربه شبیهسازی محیطهای بازی برای هنرجویان فراهم شده تا آموزشها از حالت تئوری به تجربهی عملی تبدیل شود.
وی افزود: دورههای تخصصی این طرح شامل طراحی بازی (Game Design)، برنامهنویسی با موتورهای Unity و Unreal هنر و طراحی دیجیتال، مدلسازی سهبعدی (۳D Modeling) و طراحی تجربه کاربر (UI/UX Design) هست. نیز، سامانه شغلیابی داخلی این طرح، امکان معرفی هنرجویان به شرکتها و ناشران داخلی و بینالمللی را فراهم انجام میدهد و از این طریق، آموزش بهطور مستقیم به اشتغال پیوند میخورد.
جبلی بیان کرد: نخستین رویداد آموزشی این طرح با عنوان «آخر هفته بازیسازی» در مشهد، بهعنوان پایلوت ملی طرح آموزش بازیسازی کشور برگزار خواهد گردید. این رویداد دو روزه، شامل کارگاههای آموزش طراحی بازی، توسعه با موتورهای Unity و Unreal، طراحی هنری بازیها، و انتقال تجربه از بازیسازان حرفهای هست.
وی یادآور گردید: برنامه با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات خراسان رضوی، و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار خواهد گردید و شرکتکنندگان در پایان، گواهی رسمی بنیاد ملی بازیهای رایانهای را دریافت خواهند کرد. علاوه بر مشهد، شرکت طراحان سفید در حال برنامهریزی برای برگزاری دورههای مشابه در استانهای دیگر شامل تهران، شیراز، تبریز و اصفهان هست تا آموزش بازیسازی بهصورت ملی و در دسترس تمام علاقهمندان قرار گیرد.
ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص
این طراح بیان کرد: نظر به رشد روزافزون صنعت بازیسازی در ایران و آمار بیش از ۳۲ میلیون بازیکن فعال، نیاز به تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه به یکی از اولویتهای فرهنگی و اقتصادی کشور تبدیل شده هست. این طرح با رویکردی دانشبنیان، علاوه بر تقویت مهارتهای فردی، امکان داردد به افزایش صادرات خدمات دیجیتال، ارتقای توان رقابتی شرکتهای داخلی و توسعه بازار اشتغال در بخش اقتصاد دیجیتال کمک کند.
وی افزود: مطابق با برنامه ارائه شده در سند رسمی شرکت طراحان سفید، این پروژه ظرفیت آموزش حداقل ۳۰۰ نفر نیروی متخصص در فاز نخست را دارد و پیشبینی خواهد گردید در پنج سال آینده، بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال درآمد آموزشی مستقیم و اشتغال پایدار برای ۳۰ تا ۵۰ نیروی متخصص ایجاد کند.
جبلی بیان کرد: این طرح ملی، با پشتیبانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و حمایت ساختاری از سوی پارک فاوا، در هماهنگی با سایر نهادهای علمی و اجرایی کشور در حال گسترش هست. مذاکراتی برای اجرای این طرح در سطح دانشگاهها و مراکز فنی و حرفهای نیز در حال انجام هست تا آموزش بازیسازی بهعنوان یکی از مسیرهای شغلی رسمی در کشور شناخته شود.
وی یادآور گردید: علاقهمندان امکان داردند از طریق وبسایت رسمی آکادمی گیمدوجو به نشانی https://gamedojo.ir/gamedev-weekend در رویداد مشهد و دورههای آنلاین طرح ملی ثبتنام کنند. ثبتنام با تخفیف ویژه زودهنگام ۲۰ درصدی و امکان پرداخت اقساطی از طریق اسنپپی در دسترس هست. نیز امکان اسکان شرکتکنندگان غیر مشهدی در محل رویداد فراهم شده هست.
جبلی بیان کرد: طرح ملی آموزش بازیسازی، صنایع خلاق و هوش مصنوعی، نخستین اقدام سازمانیافته در کشور برای آموزش مهارتهای تخصصی این حوزه در مقیاس ملی هست. برگزاری رویداد «آخر هفته بازیسازی» در مشهد، صرفاً آغاز راهی هست که قرار هست به شکل یک شبکه ملی از مراکز آموزشی، رویدادها و پلتفرمهای دیجیتال در سراسر ایران گسترش یابد. این طرح تلاشی برای تبدیل علاقه جوانان ایرانی به بازیهای ویدیویی، به دانشی حرفهای، اشتغالزا و ارزشآفرین در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور هست.
دیدگاهها