به گزارش شبکه خبر، گروه استانها -مرجان سیف الدین: خیابان غذا یا استریت فود به راستهای گفته خواهد گردید که در آن دکهها غذاهای مختلف بومی و غیر بومی سرو میکنند و مردمی که در حال گذر از خیابان هستند، امکان داردند از این غذاها خریداری کنند. این فضاها با ترکیب فرهنگ و تعامل اجتماعی و اقتصادی به خصوص در اصفهان امکان داردد، جایگاه ویژهای در میان مردم و گردشگران داخلی و خارجی پیدا کنند و جامعهای کوچکی را رقم میزنند که نقش یک موزه زنده غذا را خوب ایفا میکنند و از موردی بودن تبدیل به مجموعههایی با ثبات تر میشوند. با توجه.
خیابان غذا، نشاط اجتماعی
از آنجا که گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح بین المللی مطرح هست، خیابان غذا هم امکان داردد یکی از راههای جذب گردشگر داخلی و خارجی و حتی محلهای باشد. خیابانهای غذا در اصفهان به ویژه چهارباغ عباسی و چهارباغ خواجو فراتر از یک فضای صرف غذایی هستند. این فضاها مکانهایی هستند که در آنها شما امکان داردید با افراد از طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی روبرو شوید و تجربهای غنی از تعاملات فرهنگی داشته باشید. این خیابانها بهعنوان پل ارتباطی میان فرهنگهای مختلف عمل کرده و هویت شهری اصفهان را در قالب غذاهای محلی و سنتی به نمایش میگذارند.
حسین جعفر پور، کارشناس جامعه شناسی در این باره بیان کرد: این فضاها نقش پررنگی در حمایت از کسب وکارهای کوچک، خوداشتغالی و مشاغل سیار دارند.
این استاد دانشگاه آزاد درگفتگو با خبرنگار مهر افزود: به خاطر پایین بودن هزینههای راهاندازی، ون کافهها و دکههای غذایی به گزینهای مقرون به صرفه برای کارآفرینان تبدیل شده هست و از جهات دیگر، قیمت مناسب غذاهای خیابانی، آن را برای طیف وسیعی از مردم و گردشگران جذاب میسازد، که این موضوع به افزایش درآمد محلی و رونق اقتصادی مناطق مختلف منجر شده هست.
وی با اشاره به اینکه خیابان غذا امکان داردد یک عامل نشاط اجتماعی و همگرایی فرهنگی هم باشد افزود: فضای باز و عمومی خیابان غذا فرصتی برای همنشینی اقشار مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم انجام میدهد. در این مکانها، افراد از طبقات و فرهنگهای گوناگون، در کنار هم غذا میخورند، گفتگو میکنند و تجربه مشترک خلق میکنند.
جعفر پور ادامه داد: این تعاملها باعث افزایش سرزندگی شهری و پویایی فرهنگی خواهد گردید و حس تعلق به فضاهای عمومی را تقویت انجام میدهد و نه تنها بستری برای تجربه غذاهای متنوع هست، بلکه محلی برای تعامل فرهنگی، نشاط اجتماعی، رونق اقتصادی و تقویت گردشگری شهری به شمار میآید.
وی معتقد هست: با توسعه هوشمندانه و حمایت همهجانبه، این فضا امکان داردد به یکی از پایههای برندینگ فرهنگی و گردشگری ایران تبدیل شود.
خیابان غذا، جاذبهای جدید برای گردشگری

گردشگری و اثرات گردشگری بر جامعه و بالعکس را تنها با ورود گردشگر نمیشود بررسی کرد، بلکه چگونگی آماده شدن جامعه برای پذیرش گردشگر هم از مواردی هست که در این مقوله می گنجد و اینکه با روشهای جدید امکان داردیم آنها را دوباره میزبان و افزایش ماندگاری گردشگر و تکرار سفر را افزایش دهیم بنابراین مشاهده میکنیم که همین فعالیتهای ناملموس چگونه امکان داردد بر صنعت گردشگری کشور تاثیر گذار باشد.
فریبا مقصودی، فعال حوزه گردشگری، نوآوری در طراحی و خدمات را برای بسیاری از گردشگران، تجربه خوبی عنوان کرد.
وی بیان کرد: غذاهای خیابانی یکی ازاین نوآوریهای رو به جلو و از دلایل بازگشت گردشگران داخلی و خارجی به یک مقصد هست.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بسیاری از شهرهای ایران ازاین قابلیت توریستی خود خیلی خوب استفاده کردند بطوریکه گردشگران، تجربه غذا خوردن در فضای آزاد را به عنوان بخشی از هویت مقصد میشناسند و این فضاها را در لیست بازدیدهای خود قرار میدهند.
مقصودی با بیان اینکه چندین از آژانسهای هواپیمائی برای جذب توریست این مکانها را بسیار تبلیغ میکنند ادامه داد:. فضای گرم و صمیمی خیابان غذا، خاطرهای فراموشنشدنی میسازد و موجب افزایش رضایتمندی سفر، ماندگاری بیشتر در مقصد و حتی سفر مجدد و تشویق دیگر گردشگران برای سفر به مقصد مورد نظر خواهد گردید.
خیابان غذا فراتر از یک وعده خوراکی است

خیابان غذا نه تنها مکانی برای تجربه طعمهای متفاوت و متنوع هست، بلکه یک بستر فرهنگی و اجتماعی بینظیر نیز به شمار میآید. وقتی گردشگران به یک شهر سفر میکنند، یکی از اصلیترین دغدغههایشان شناخت فرهنگ محلی از طریق غذاست. خیابانهای غذا، این فرصت را فراهم میکنند که افراد بتوانند به شکل مستقیم با سنتها، آداب و رسوم و ذائقههای بومی آشنا شوند.
محمد رضا خوشحال، کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری هست، وی دراین باره بیان کرد: در خیابان غذا، از تجملات کاذب، رستورانها لوکس و گران قیمت، خبری نیست، برعکس فضای صمیمی تر و اصیلتری دارند و مردم محلی و گردشگران در کنار هم جمع میشوند و این تعامل باعث ایجاد ارتباط فرهنگی خواهد گردید که یکی از اهداف اصلی گردشگری فرهنگی هست.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش مهم اقتصادی آن اشاره کرد و افزود: خیابان غذا نقش مهمی در اقتصاد محلی ایفا انجام میدهد و حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان محلی، ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای کوچک و نیز ترویج غذاهای سنتی، همه از مزایای این فضاها هستند.
وی در زمینه جامعه شناسی و مردم شناسی معتقد قرار دارای بود: خیابانهای غذا در شهرهای ایران به عنوان نماد زندگی شهری و هویت محلی، امکان داردند تصویر مثبتی از مقصد گردشگری ارائه دهند و خاطرهای به یادماندنی برای گردشگران بسازند که آنان را به بازگشت دوباره ترغیب کند.
خوشحال با بیان اینکه در سالهای اخیر توسعه و حمایت از خیابانهای غذا روند خوبی داشته هست ادامه داد: برای پایداری و توسعه این فضاها، نیاز به سیاستگذاری منسجم، حمایتهای دستگاههای دولتی و خصوصی برای افزایش سطح خدمات وجود دارد، تا بتوانیم هم فرهنگ خود را حفظ کنیم و هم گردشگری پایدار را توسعه دهیم.
این کارشناس میراث فرهنگی که سابقه بسیاری در صنعت گردشگی دارد معتقد هست: در سطح جهانی، غذاهای خیابانی نقش مهمی در انتقال فرهنگها دارند و خوراکیها فقط وعده غذایی نیستند بلکه داستانی از تاریخ، سبک زندگی، ادبیات و رسوم مردم هر منطقه را روایت میکنند.

انواع سوپ، سمبوسه، فلافل، جوجه کباب (کتف و بال)، جگر، کباب لقمهای، سیب زمینی، قارچ سوخاری و ذرت، سوپ، بلال، لبو و باقالی از محبوبترین و نوستالژیترین میان وعدهها در خیابانهای غذای ایران هست.
فرهنگ فروش و ارائه غذا در خیابانهای بسیاری از کشورهای جهان سابقه طولانی دارد و بهنوعی امکان دارد بیان کرد هر غذای خیابانی به علاوهکه راهی برای امرارمعاش بخشی از افراد جامعه هست اما معمولاً از بعد فرهنگی، منعکسکننده فرهنگ محلی و سنتی کشور خود هست.
ازآنجاییکه طبق بررسیهای فائو هرروز حدود ۵/ ۲ میلیارد نفر در جهان غذای خیابانی میخورند، امکان دارد با قاطعیت بیان کرد که این فرهنگ از آن دسته مقولاتی هست که هنوز تحت تاثیر نفوذ سرمایهداری قرار نگرفته هست، بنابراین فرصتی ناب برای اصفهان هست که به دنبال توسعه گردشگری و بهبود شرایط اقتصادی خود هستند.
فرصتی که امکان داردد باتوجه به خواهر خواندگی با شهرهای بزرگ دنیا اقتصادی دائم و پرقدرت را داشته باشد و جایگزین مناسبی به جای دکههای کرایه دهنده قلیان باشد، وبرای حفظ و توسعه این فضاهای جذاب، نیاز به سیاستگذاریهای منسجم و حمایت از کسب وکارهای محلی و صنایع کوچک وجود دارد. با توسعه زیرساختها و ایجاد فضاهای مناسب، خیابانهای غذا در اصفهان و شهرهای اطراف آن امکان داردند بیش از گذشته به یکی از برندهای برجسته گردشگری کشور تبدیل شوند و در کنار جاذبههای تاریخی، گردشگران بیشتری را به این شهر تاریخی جذب کنند.
دیدگاهها