به گزارش به گزارش شبکه خبر، سیدرضا صالحیامیری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بازدید از صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف و احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و در نشست با مدیران و کارکنان این صندوق که امروز با حضور معاونان وزیر در عمارت تاریخی مسعودیه برگزار گردید، بر ضرورت تحول، ارتقای ساختاری و نقشآفرینی فعال صندوق در مسیر توسعه فرهنگی کشور تاکید کرد.
وی با قدردانی از تلاش مدیران و کارشناسان صندوق، این نهاد را یکی از بازوهای اصلی وزارتخانه در تحقق مأموریتهای فرهنگی و تمدنی کشور دانست و اظهار دارای بود: صندوق باید پیشران مرمت و صنایعدستی کشور باشد؛ یعنی زنجیره ارزشآفرینی صنایعدستی و فرآیند احیای اماکن تاریخی در درون صندوق تعریف شود. نگاه صندوق نمیشود صرفاً اقتصادی باشد، بلکه باید مأموریت خود را در خدمت احیای هویت ایران و میراثتمدنی این سرزمین بداند.
صالحیامیری با بیان اینکه افزایش سرانه فرهنگی و توسعه فضاهای فرهنگی کشور از اولویتهای اصلی وزارت میراثفرهنگی هست، افزود: وقتی مردم وارد فضاهای فرهنگی میشوند باید بتوانند فرهنگ را استشمام کنند. هدف نهایی ما گسترش مصرف فرهنگی، ارتقای ذائقه عمومی و تربیت جامعهای فرهیخته هست.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به جایگاه راهبردی صندوق احیا در منظومه مأموریتهای وزارتخانه تصریح کرد: صندوق توسعه صنایعدستی و احیا نظر به ظرفیتهای تخصصی خود امکان داردد به بازوی اجرایی و فکری وزارتخانه تبدیل شود. باید صندوق را بازتعریف کنیم تا به نهاد پیشران مرمت و صنایعدستی کشور بدل شود.
وی با تاکید بر اینکه صندوق احیا پس از دو دهه فعالیت نیازمند پوستاندازی هست، بیان کرد: امروز صندوق به بلوغ نهادی رسیده و مسیر درستی را طی انجام میدهد. مدیران و کارشناسان آن توانایی اداره کامل این مأموریت را دارند و از این بابت از همه همکاران صمیمانه قدردانی میکنم.
صالحیامیری در ادامه افزود: صندوق امکان داردد از ظرفیت شهرداریها، بانکها، مؤسسات مالی و نهادهای عمومی برای توسعه همکاریهای بینبخشی بهره ببرد.
وزیر میراثفرهنگی ادامه داد: هرچندین بهرهوری اقتصادی اهمیت دارد، اما رسالت اصلی صندوق فرهنگی هست، چون کار فرهنگی انجام میدهد، مأموریت خود را باید با قدرت ادامه دهد. هدف ما توسعه خزانه فرهنگی کشور هست، نه صرفاً توسعه فضاهای تجاری.
صالحیامیری با اشاره به ظرفیت بالای صندوق برای تبدیلشدن به الگوی مدیریت فرهنگی بیان کرد: باید در محیطهای فرهنگی مصرف فرهنگی شکل بگیرد، چرا که جامعهای با مصرف فرهنگی بالا، جامعهای سالمتر و فرهیختهتر خواهد قرار دارای بود.
دیدگاهها