به گزارش به گزارش شبکه خبر، سرهنگ علیاصغر شریفی رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: ۳۸ درصد از تصادفات فوتی در ششماهه نخست سال جاری مربوط به عابرین پیاده بوده هست. بخش عمدهای از این تصادفات در بزرگراهها رخ میدهد؛ چرا که بسیاری از مناطق مسکونی در مجاورت این معابر قرار دارند و عابرین برای عبور، عرض بزرگراه را انتخاب میکنند. این اقدام غیرمجاز، بهویژه در ساعات شب که دید رانندگان محدود هست، منجر به حوادث مرگبار خواهد گردید.
وی افزود: در ساعات پایانی شب، خستگی و خوابآلودگی رانندگان، سرعت بالا بهدلیل خلوتی معابر، و پوشش نامناسب عابرین، شدت تصادفات را افزایش میدهد.
سرهنگ شریفی با اشاره به ماده ۱۶۱ آئیننامه راهنمایی و رانندگی بند (پ) بیان کرد: رانندگان موظفند پیش از رسیدن به گذرگاههای پیاده، در صورت حضور یا عبور عابر، وسیله نقلیه را متوقف کرده و با استفاده از چراغ هشدار، رانندگان پشت سر را نیز به توقف دعوت کنند.
سرهنگ شریفی درباره گذرگاههای سطح شهر بیان کرد: در معابر شهری، دو نوع گذرگاه برای عابرین پیاده طراحی شده هست. نوع اول، گذرگاههایی هستند که در چهارراهها و تقاطعها قرار دارند و ممکن هست با چراغ راهنما کنترل شوند. در این گذرگاهها، اگر چراغ راهنما وجود نداشته باشد، حق تقدم با عابرین پیاده هست. اما در صورت وجود چراغ، عابرین موظفند از آن تبعیت کنند. ماده ۱۴۱ آئیننامه راهنمایی و رانندگی نیز بهصراحت این موضوع را مورد تأکید قرار داده هست.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در صورت وقوع تصادف روی خطکشی عابر پیاده، طبق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، راننده مقصر شناخته شده و مشمول تشدید مجازات خواهد گردید. بنابراین، توجه به خطکشیهای عابر پیاده برای همه کاربران ترافیکی ضروری هست.
وی نیز به وظایف قانونی عابرین اشاره کرد و بیان کرد: در ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز بیان میکند در راههای که برای عبور عابرین پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده عابرین مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو نظر به علائم راهنمایی و رانندگی منصوب در محل از نقاط خط کشی شده، گذرگاههای غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند و هرگاه عابرین به تکلیف خود عمل نکنند در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسلیه نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد دارای بود.
سرهنگ شریفی در ادامه افزود: بر اساس ماده ۲۱۵ آئیننامه راهنمایی و رانندگی عابرین باید در صورت نبود پیادهرو، از منتهیالیه سمت چپ سوارهرو و خلاف جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند. نیز عبور از عرض راه تنها از طریق گذرگاههای مجاز، پلهای هوایی یا زیرزمینی مجاز هست. دویدن، پریدن یا ورود ناگهانی به سطح سوارهرو نیز ممنوع هست.
وی در پایان، با اشاره به تردد دانشآموزان و سالمندان در ساعات ابتدایی صبح در سطح معابر، به رانندگان توصیه کرد: در این ساعات، بهویژه هنگام طلوع دید رانندگان کاهش مییابد و احتمال بروز تصادف افزایش پیدا انجام میدهد. استفاده از چراغهای روشن نهتنها موجب افزایش ایمنی راننده خواهد گردید، بلکه به عابرین پیاده کمک انجام میدهد تا حضور خودرو را سریعتر تشخیص دهند. این موضوع بهویژه در اطراف مدارس، مراکز درمانی و مناطق پرتردد از اهمیت بالایی برخوردار هست. نیز رانندگان باید در حین رانندگی، توجه کامل به مسیر پیشرو داشته باشند و از هرگونه بیاحتیاطی پرهیز کنند.
دیدگاهها