سیستمی شدن و نظام های خود کنترلی در دستور کار نظام مالیاتی کشور
کد خبر : ۸۱۸۸۳۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۳
-
زمان : ۱۴:۲۸
|
دسته بندی: اسلایدر

سیستمی شدن و نظام های خود کنترلی در دستور کار نظام مالیاتی کشور

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی بیان کرد: تغییر پارادایم از حل مسئله پسینی به رویکرد پیشینی و نقش‌آفرینی مؤدیان در اجرای قانون، بخش مهمی از تحول سازمان امور مالیاتی هست.

به گزارش به گزارش شبکه خبر، محمد برزگری سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی در نشست هم اندیشی با شرکت‌های معتمد مالیاتی، اظهار دارای بود: سازمان امور مالیاتی طی دو سه سال اخیر تلاش کرده نگاهش را تغییر دهد و فعالیت‌ها و فرآیندها را با یک نگاه جدید به مقوله مالیات به سمت سیستمی شدن ببرد، البته هنوز خیلی جای کار و بهتر شدن دارد. این تغییرات در چندین بُعد و عرصه در حال انجام هست و هدف ما این هست که هم وصول مالیات بهتر شود، هم انضباط مالی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد گردد.

وی افزود: رویکرد سازمان به سمت افزایش تمکین و ابراز شفاف مالیاتی هست که در خروجی آن کاهش حسابرسی‌های مالیاتی را خواهیم دارای بود. یعنی تمرکز ما افزایش تمکین مؤدیان نسبت به قانون هست و بنابراین حسابرسی میدانی مأموران مالیاتی کاهش و از ظرفیت همکاران پرتلاش و خدوم مالیاتی در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی استفاده خواهد گردید.

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی اعلام کرد: طی سال‌های اخیر، شش قانون کلیدی به‌صورت موازی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده هست که شامل اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، اصلاح قانون صدور چک، قانون پایانه‌های فروشچندین اوقات و سامانه مؤدیان، اصلاح قانون بانک مرکزی، الزام به ثبت سند اموال غیرمنقول، و قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی هست. نیز قانون مالیات بر مجموع درآمد در دستور کار قرار دارد اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده؛ تمامی این قوانین با هدف مشترک ایجاد شفافیت و انضباط مالی در نظام اقتصادی کشور تدوین شده‌اند.

برزگری بیان کرد: محور بعدی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد نظام‌های خودکنترلی هست یعنی مجری قانون خود مردم باشند. در این مدل، حاکمیت نقش نظارتی دارد و مردم و مودیان اجرا را به عهده می‌گیرند. مثل ثبت و تأیید چک، معاملات بانکی، صورتحساب‌های فروش و ثبت صورتحساب اموال و املاک غیرمنقول. در آینده، انشاالله حتی دستگاه قضائی نیز صورتحساب الکترونیکی را مبنا قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد: یکی از مسیرهایی که در سال‌های اخیر به‌طور جدی مورد پیگیری قرار گرفته، حرکت به‌سوی همین نظام‌های خودکنترلی هست. به گفته او، بررسی دقیق قوانین جدید و خروجی‌های اجرایی آن‌ها نشان می‌دهد که اغلب این قوانین بر پایه مفهوم خودکنترلی طراحی شده‌اند. در این چارچوب، حاکمیت نقش نظارتی و سیاست‌گذاری را ایفا انجام می‌دهد و بخش اجرا عملاً به خود مردم واگذار شده هست؛ به‌عبارت دیگر، حکومت وارد فضای اجرایی و عملیاتی نخواهد گردید و به ایفای نقش حاکمیتی خود بسنده انجام می‌دهد.

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی تصریح کرد: ساختار اکثر این قوانین به‌گونه‌ای تنظیم شده هست که افراد در تعاملات مالی و اقتصادی، به‌صورت متقابل اقدام و تأیید یکدیگر را انجام می‌دهند. برای مثال، در قانون چک، صادرکننده باید چک را ارسال و دریافت‌کننده آن را تأیید کند؛ در قانون بانک مرکزی، پرداخت‌کننده باید علت پرداخت را اعلام کند و طرف مقابل علت دریافت را مشخص سازد؛ نیز در قانون پایانه‌های فروشچندین اوقات و سامانه مؤدیان، فروشنده باید صورتحساب صادر کند و خریدار آن را تأیید نماید؛ در قانون ثبت اموال غیرمنقول، فروشنده اعلام انجام می‌دهد که ملک را واگذار کرده و خریدار نیز دریافت سند را تأیید انجام می‌دهد؛ و در قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، بخش بستر اجرایی قانون مبتنی بر همین تعاملات دوطرفه طراحی شده هست.

برزگری افزود: در آینده، تمامی مراودات مالی در قالب صورت‌حساب‌های الکترونیکی انجام خواهد گردید و در نظام قضائی نیز این صورت‌حساب‌ها به‌عنوان اسناد معتبر مورد استناد قرار می‌گیرند؛ این مفهوم خودکنترلی در تمامی قوانین جدید جاری هست و با عملیاتی‌شدن کامل، آثار و نتایج آن به‌طور ملموس در نظام اقتصادی و مالی کشور نمایان خواهد گردید.

وی بیان کرد: موضوع بعدی، به‌کارگیری فناوری‌های روز در نظام مالیاتی هست که روند آن به‌صورت مستمر در حال پیگیری است. خوشبختانه این تحول با وجود چندین چالش‌ها و نواقص اجرایی، به‌تدریج در حال ظهور و تحقق عملی هست. مسیر تعیین‌شده در این زمینه به‌طور کامل مشخص و هدفمند بوده و در چارچوب آن، نظام مالیاتی کشور به‌طور حتم از ظرفیت‌های فناوری نوین برای بهبود شفافیت، کارایی و انضباط مالی بهره‌مند خواهد گردید.

برزگری بیان دارای بود: پس از آن، رویکرد حاکمیت و نظام مالیاتی از حل مسئله پسینی به رویکرد پیشینی تغییر یافته هست. در گذشته معمولاً پس از وقوع یک مسئله یا چالش، اقدام به ارائه راهکار می‌شد؛ اما اکنون تلاش خواهد گردید که پیش از بروز مشکلات، سازوکارهای پیشگیرانه طراحی و اجرا گردد.

وی بیان کرد: هدف اصلی از این تغییر مسیر، افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد هست؛ زیرا نظام اقتصادی کشور هزینه‌های قابل‌توجهی صرف اجرای قوانین و سازوکارها انجام می‌دهد و حصول اطمینان از ثبات و قابلیت پیش‌بینی، لازمه پایداری و کارآمدی آن هست. این نگاه جدید در سازمان امور مالیاتی به‌صورت تدریجی در حال نهادینه‌شدن هست و بخش‌های اجرایی نیز بر اساس همین جهت‌گیری نوین، در حال تطبیق با الگوی پیشینی هستند، البته در این مسیر باید اقدامات بیشتری انجام داد.

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی بیان کرد: بحث بعدی، استفاده از مفاهیم جدیدی مانند تئوری بازی‌هاست. در این رویکرد، جمع جبری رفتارها و نتایج باید به نقطهٔ تعادل صفر برسد؛ به این معنا که فردی که از پرداخت مالیات فرار انجام می‌دهد باید تبعات تخلف خود را بپذیرد و در مقابل، فرد شفاف حداقل از نظر جبری در وضعیت خنثی یا متمایل به شفافیت قرار گیرد. دیگر نمی‌شود شاهد وضعیتی باشیم پس از گذشت پنج سال تازه رسیدگی صورت گیرد، چندین سال بعد بخشودگی جرایم اعمال شود، سپس موضوع هیئت مطرح گردد و سرانجام، رسیدگی‌ها سال‌ها به تعویق بیفتد.

وی بیان کرد: موضوع بعدی که در سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری هست، تغییر در ساختارهای سازمانی هست. در این زمینه، طی سال اخیر این تغییرات در سطح ستاد سازمان به‌صورت کامل و عملیاتی اجرا شده‌اند. آغاز این تحول به دو سال گذشته برمی‌گردد، زمانی که بحث دفتر حسابرسی سیستمی به‌عنوان نخستین گام مطرح گردید و از مرحله طراحی به اجرا رسید.

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی بیان کرد: پس از آن، در سازمان امور مالیاتی که سال‌ها دارای معاونت حقوقی و فنی قرار دارای بود، این معاونت تغییر رویکرد داد و معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی تشکیل گردید. در چارچوب این معاونت، دفتر توسعه خوداظهاری و تمکین داوطلبانه ایجاد گردید و ساختار واژگانی و مفهومی سازمان نیز دگرگون گردید؛ در ادامه، دفتر توسعه خدمات مالیاتی اشخاص غیرتجاری نیز به‌تازگی و همزمان با ابلاغ قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی تأسیس شده هست. این اقدام بیانگر نگاه آینده‌نگر سازمان هست؛ به‌گونه‌ای که در آینده نزدیک، موضوعات و مأموریت‌های سازمان امور مالیاتی به‌طور کامل متفاوت خواهد قرار دارای بود.

برزگری بیان کرد: در تمام محورهایی که تاکنون بیان گردید، بخش دولتی به تنهایی نامکان داردد کاری از پیش ببرد، نظام مالیاتی برنامه دارد تا برای پیش برد اهدافش در این زمینه‌ها از بخش خصوصی بهره گیرد. به همین دلیل بحث برون سپاری بخش‌هایی از فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی کشور روی میز هست و تمام فعالیت‌هایی که در سازمان در حال طراحی و تغییر هست با نگاه امکان برونسپاری بیرونی هست.

وی افزود: هم‌اکنون بهترین بازوان ما نظر به قانون پایانه‌های فروشچندین اوقات برای انجام خدمات مالیاتی برون سپاری شده شرکت‌های معتمد هستند؛ با اجرای برون سپاری فعالیت‌های مالیاتی و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی، انشاالله در حوزه برون سپاری خدمات مالیاتی جزو کشورهای پیشرو در این زمینه خواهیم قرار دارای بود.

برزگری بیان دارای بود: در ساحت ابرازی‌ها یک سری اقداماتی انجام دادیم به طور مثال اظهار نامه‌های ارزش افزوده را در لحظه دریافت، بررسی می‌کنیم و برای گروهی که ریسک آنها را سنجیدیم اعلام لحظه‌ای می‌کنیم.

سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی بیان کرد: انشاالله امسال در حوزه مشاغل زیر یک درصد پرونده‌ها توسط مأموران مالیاتی و به صورت میدانی رسیدگی خواهد گردید. به طوری که اکنون حدود ۱۳ میلیون پرونده مشاغل داریم که از این مجموع بیش از ۶۰ یا ۷۰ هزار پرونده بیشتر توسط مأموران رسیدگی نخواهد گردید چرا که اکثریت آنها یا درقالب تبصره ۱۰۰ خواهند قرار دارای بود یا به صورت حسابرسی سیستمی بررسی خواهد گردید.

برزگری در پایان بیان کرد: از دوره‌های بعد یک هفته را به نام هفته استرداد خواهیم دارای بود حداکثر دو الی سه هفته بعد از اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، مودیانی که اظهار نامه ارزش افزوده آن‌ها با معیار رسیک سازمان بخواند و خرید و فروش انها دارای صورتحساب الکترونیکی باشد، ارزش افزوده‌های استردادی آنها متمرکز و در حداقل زمان استرداد خواهد گردید و وارد فضای اداری و رسیدگی نخواهد گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه