به گزارش به گزارش شبکه خبر به نقل از روابطعمومی بهمن سبز، چهارمین رویداد سینماتک انقلاب چهارشنبه ۳۰ مهر در سالن اصلی سینما بهمن با حضور دانش آموزان و دانشجویان برگزار گردید. در آغازی مراسم فیلم سینمایی «ناتوردشت» به نمایش درآمد و در ادامه مراسم، نشست نقد فیلم به گفتگویی ۲ سویه بین کارگردان و حاضران بدل گردید.
خردمندان در این نشست با اشاره به جایگاه فیلمهای اجتماعی در سینمای ایران بیان کرد: سالها قرار دارای بود که بیشتر آثار روی پرده، کمدی بودند و مخاطبان ناچار به تماشای آنها میشدند. بازگرداندن تماشاگران به فضای فیلمهای اجتماعی کار دشواری قرار دارای بود، اما خوشبختانه اکنون نشانههایی از تغییر سلیقه مخاطبان دیده خواهد گردید. «ناتوردشت» در همین مسیر حرکت کرد و توانست در میان چندین فیلم پرفروش سال قرار گیرد.
وی با تأکید بر نقش مردم در ترویج فیلمهای اجتماعی افزود: بخشی از تبلیغ و تداوم حیات چنین آثاری به مخاطبان مربوط هست. اگر فیلمی را دوست دارند باید کنشگر باشند و آن را به دیگران معرفی کنند. موفقیت «ناتوردشت» در گیشه، بیش از هر چیز مدیون همین تبلیغات مردمی و دهانبهدهان هست.
خردمندان درباره چگونگی شکلگیری ایده فیلم توضیح داد: در ۴ اردیبهشت ماجرای ناپدید شدن کودکی در روستای کلاله استان گلستان توجه من را جلب کرد. مردم آن منطقه خودشان با تلفن همراه، تصاویر جستوجوها را ثبت و منتشر کردند. این همدلی انسانی و روایت خودجوش از یک بحران واقعی، یادآور جوهره اصلی سینما برای من قرار دارای بود و همین نقطه آغاز شکلگیری «ناتوردشت» گردید.
وی با اشاره به تأثیر شبکههای اجتماعی در شکلگیری روایت افزود: فضای مجازی تیغهای دو لبه هست؛ همانقدر که امکان داردد ویرانگر باشد، نجاتبخش نیز هست. ما در «ناتوردشت» به بازتاب همین دوگانگی پرداختیم و نشان دادیم چگونه یک حادثه واقعی امکان داردد از دل فضای مجازی به موج انسانی بدل شود.
کارگردان فیلم درباره شخصیتهای اصلی داستان بیان کرد: احمد پیران شخصیت محوری فیلم هست؛ مردی که خطایی در گذشته مرتکب شده و اکنون با عذاب وجدانش روبهرو خواهد گردید. او در برابر محیطبانی فاسد با بازی سعید آقاخانی قرار دارد. این تقابل اخلاقی، محور اصلی فیلم هست و روایت را از سطح حادثه به لایههای درونی و روانشناختی میبرد.
خردمندان در ادامه از تصمیم آگاهانه تیم سازنده برای ساختار متفاوت فیلم بیان کرد: ما نمیخواستیم مانند الگوهای تکراری پیش برویم، بنابراین تصمیم گرفتیم سارق کودک را در دقیقه ۲۸ فیلم معرفی کنیم. هدف ما غافلگیری نبود، بلکه از این نقطه به بعد فیلم روی جنبههای روانشناختی و اخلاقی خود تمرکز دارد. میخواستیم تماشاگر را با پرسشهای درونی شخصیتها همراه کنیم.
وی نیز با اشاره به بازی بازیگران بیان کرد: میرسعید مولویان در نقش خود دقتی مثالزدنی دارای بود و نقش خود را بهخوبی یافت. شاهد تلاشهای او در مرحله پیشتولید بودم؛ با دقت فراوان کوشید به نقش نزدیک شود و حتی جزئیات رفتاری شخصیت را بر اساس تجربههای واقعی تمرین کند.
کارگردان «ناتوردشت» افزود: درباره نقش هادی حجازیفر نیز به نظرم جزئیات فراوانی در آن وجود دارد که آن را از نقشهای پیشینش متمایز انجام میدهد. چندین اوقات ما آنقدر درگیر کلیت بازی میشویم که از جزئیات رفتاری غافل میمانیم، اما در این فیلم، نقش او بسیار متفاوت هست و نمونه مشابهی از چنین موقعیتی را در کارنامهاش ندیدهام. نیز در طراحی شخصیت علی مصفا نیز تلاش کردم تصویری متفاوت از چهره همیشگیاش ارائه دهم. مفهومی در این شخصیت نهفته هست که چرا او کاری انجام میدهد و در پایان از مجازات میگریزد؛ در حالی که قربانیان واقعی کسانی هستند که در ردههای پایینتر جامعه قرار دارند و قربانی جنایتکاران بزرگتر میشوند. به نظر من این موضوع مفهومی اجتماعی دارد و امکان دارد از منظر جرمشناسی به آن پرداخت.
در پایان این نشست، خردمندان با بیان اینکه «واقعیت تنها آغاز یک ایده است» بیان کرد: برای خلق اثر هنری باید واقعیت و خیال را در کنار هم نشاند. «ناتوردشت» حاصل ترکیب واقعیت تلخ جامعه با خیال انسانی هست؛ تلاشی برای یادآوری صداقت، مسئولیت و وجدان در جهانی که گاه این مفاهیم را از یاد میبرد.
چهارمین رویداد سینماتک انقلاب به همت موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز و سازمان سینمایی سوره در سینما بهمن تهران برگزار گردید. این دورهمی سینمایی این امکان را برای نوجوانها فراهم انجام میدهد تا علاوه بر تماشای آثار دغدغهمند سینمای ایران به بحث و تبادل نظر در مورد آن بپردازند. نوجوانها و مشخصا دانشآموزان رشته علوم انسانی این فرصت را دارند که با حضور در دوره های بعدی این رویداد، به جمع اعضای باشگاه مخاطبان سینماتک انقلاب اضافه شوند.
دیدگاهها