به گزارش شبکه خبر، بسیاری از کارشناسان آموزشی، مدیران و مربیان درس تربیت بدنی از بی توجهی به استعدادیابی ورزشی و زنگ تربیت بدنی در مدارس خصوصاً برای دانش آموزان دوره ابتدایی میگویند. زنگهای ورزش بیشتر زمانی برای بازی شده و کمتر برای استعدادیابی دانش آموزان و پرورش حرفهای جسم آنان برنامه ریزی شده هست.
انتقاد بسیاری از افراد این هست که در کنار کمبود وسایل و تجهیزات ورزشی، در برنامه درسی ملی هم کمتر به برنامههای ورزشی و طرحهای جسمانی توجه شده هست.
محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این مساله به خبرنگار مهر بیان کرد: مواردی که در آن به مسئله تربیت بدنی در برنامه درسی توجه شده هست کم نیست؛ یکی از شش ساحت تربیت در سند بنیادین آموزش و پرورش، ساحت زیستی و بدنی هست که در آن به سلامت جسمانی و روانی، تربیت بدنی و بهداشت توجه شده هست. در برنامه درسی ملی هم یکی از حوزههای تربیت یادگیری، حوزه سلامت و تربیت بدنی هست.
وی با تاکید بر اینکه در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش به موضوع تربیت بدنی توجه شده هست؛ بیان کرد: موقعیتهای واقعی برای توجه به این موضوع باید جدی گرفته شود. به اهمیت این موضوع باید همه ما ایمان بیاوریم که تأمین فضای واقعی برای ورزش در مدارس مهم هست.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اگر حقیقتاً معتقدیم که تربیت بدنی در سلامت جسم و روح دانش آموزان مؤثر هست؛ باید موقعیتهای جدی رشد دهنده را هم برای این کار تأمین کنیم. معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به این موضوع توجه دارد و طرحهای خوبی را اجرا کردند. طرح حیات فعال یا طرح کنترل چاقی کودکان شامل همین طرح هاست.
امانی با بیان اینکه باید به گونهای کار کنیم که در عمل، تربیت بدنی در مدارس جدی گرفته شود؛ بیان کرد: البته فیزیک بسیاری از مدارس نسبت به گذشته مناسبتتر شده و تعداد فضاهای ورزشی هم بیشتر شده هست. هم فضاهای سرپوشیده و هم فضای چمن مصنوعی بیشتر شده هست.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: باید جوامع محلی هم به کمک مدرسه بیایند و هر امکانی در محله وجود دارد در خدمت مدرسه قرار دهیم تا دانش آموزان تحرک بیشتری داشته باشند.
دیدگاهها