جایزه به اپراتورها برای اتصال فیبرنوری؛ افزایش سهم اپراتورهای خصوصی
کد خبر : ۸۱۹۹۲۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۴
-
زمان : ۱۴:۵۶
|
دسته بندی: اسلایدر

جایزه به اپراتورها برای اتصال فیبرنوری؛ افزایش سهم اپراتورهای خصوصی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما تأکید داریم که سهم اپراتورهای غیردولتی از بازار ارتباطات نه تنها حفظ، بلکه تقویت شود.

به گزارش شبکه خبر، سید ستار هاشمی در کنفرانس ملی مخابرات و پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری که امروز صبح در هتل المپیک برگزار گردید با اشاره به پیشینه تاریخی این صنعت در کشور، بیان کرد: امروز به نوعی در نقطه عطفی از تاریخ ارتباطات کشور قرار داریم. اگر به چندین دهه پیش نگاه کنیم، می‌بینیم که اولین مراکز مخابراتی کشور راه‌اندازی شده قرار دارای بود و امروز پس از گذشت حدود ۹۰ سال، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه هستیم. ارتقا کیفیت ارتباطات برای مردم و برای ما بسیار مهم هست و این دستاوردها نتیجه تلاش‌های بلندمدت و هم‌افزایی تمام کسانی هست که در این راه فعالیت کرده‌اند.

وی نیز به اهمیت نگاه آینده‌نگر در توسعه فناوری اشاره کرد و افزود: ما باید علاوه بر توجه به گذشته، چشم‌انتظار آینده باشیم. تغییرات فناوری در حال سرعت گرفتن هست و از امروز باید به فناوری‌های نوین مانند ارتباطات ماهواره‌ای و کوانتومی فکر کنیم. این تغییرات امکان داردند تأثیرات بزرگی در شکل‌گیری آینده ارتباطات داشته باشند.

هاشمی در ادامه به اهمیت وفاق ملی در پیشبرد پروژه‌های کلان اشاره کرد و بیان کرد: در دولت سیزدهم، همواره بر وفاق و هم‌افزایی در راستای توسعه زیرساخت‌ها تأکید داشته‌ایم. این هم‌افزایی نه تنها بین نهادها و سازمان‌ها، بلکه میان بخش خصوصی و دولتی هست که موجب تسریع در اجرای پروژه‌ها و ارتقا کیفیت خدمات به مردم خواهد گردید. هیچ‌گونه انحصار و رقابت ضدتوسعه‌ای در این مسیر نخواهیم دارای بود.

وی به همکاری با تولیدکنندگان داخلی تجهیزات ارتباطی اشاره کرد و افزود: امروز تولیدکنندگان داخلی نیز در کنار این پروژه ملی قرار دارند. هدف ما این هست که تمام اجزای این زیست‌بوم ارتباطی را به حرکت درآوریم و با همگرایی بیشتر، آینده‌ای روشن برای ارتباطات کشور رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد که یکی از اهداف مهم این پروژه‌ها، کاهش مصرف انرژی در شبکه‌های ارتباطی هست و افزود: در شرایطی که کشور با چالش‌های مربوط به ناترازی انرژی روبه‌رو هست، ارتقای شبکه‌های نوری امکان داردد کمک بزرگی به کاهش مصرف انرژی و ایجاد ارتباطات سبز کند.

هاشمی به اهمیت رضایت مشتری در پایداری کسب‌وکارها اشاره کرد و بیان کرد: تمام تلاش‌ها و پروژه‌ها باید در راستای جلب رضایت مردم باشد. اگر کیفیت خدمات ارتباطی به مردم ارتقا نیابد و نتایج ملموسی از این پیشرفت‌ها حاصل نشود، هیچ‌کدام از این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پایان افزود: امیدواریم که در کنار هم، گام‌های مؤثری برداریم تا شاهد پیشرفت روزافزون فناوری ارتباطات و خدمات بهتر به مردم عزیز کشور باشیم.

سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران نیز بیان کرد: امروز فناوری مبتنی بر سیم مسی دیگر پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست و به همین دلیل، مهاجرت به شبکه‌های فیبر نوری امری اجتناب‌ناپذیر هست. این مسیر در تمام کشورهای دنیا طی شده و ما نیز ناگزیر از حرکت در همین جهت هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTH) افزود: این طرح یک حرکت ملی هست و صرفاً متعلق به وزارت ارتباطات یا شرکت مخابرات ایران نیست، بلکه نتیجه تلاش و هم‌افزایی همه فعالان حوزه ارتباطات کشور هست. هدف ما ایجاد شبکه‌ای پایدار و باکیفیت برای همه شهروندان هست.

افزایش سهم اپراتورهای غیردولتی از بازار ارتباطات

هاشمی درباره جایگاه سایر اپراتورها در اجرای این طرح تصریح کرد: در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این پروژه نمی‌شود منجر به حذف یا تضعیف سایر بازیگران این زیست‌بوم شود. برعکس، ما تأکید داریم که سهم اپراتورهای غیردولتی از بازار ارتباطات نه تنها حفظ، بلکه تقویت شود. وزارت ارتباطات با جدیت این رویکرد را پیگیری خواهد کرد.

سیاست‌های تشویقی جدیدی برای گسترش اتصال کاربران

وزیر ارتباطات نیز به مشوق‌های ویژه دولت چهاردهم در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد و بیان کرد: در دولت چهاردهم، سیاست‌های تشویقی جدیدی برای گسترش اتصال کاربران به شبکه فیبر نوری تدوین شده هست. بر اساس این سیاست، به ازای هر اتصال جدید، مبلغی مشخص به اپراتورها پرداخت خواهد گردید. مزیت این طرح در آن هست که میزان اتصال‌ها به‌صورت برخط قابل پایش بوده و امکان دارد به شکل دقیق میزان توسعه زیرساخت‌ها را ارزیابی و گزارش کرد.

هاشمی در پایان بیان کرد: افزایش کیفیت خدمات ارتباطی از اولویت‌های اصلی ماست. بازخوردی که از مردم دریافت می‌کنیم، بهترین شاخص برای سنجش میزان موفقیت در ارتقای کیفیت شبکه هست و تلاش می‌کنیم این بهبود در عمل احساس شود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه