طرح جامع تحول مالیاتی در قلب برنامه جدید وزارت اقتصاد
کد خبر : ۸۲۰۲۸۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۵
-
زمان : ۰۸:۲۲
|
دسته بندی: اسلایدر

طرح جامع تحول مالیاتی در قلب برنامه جدید وزارت اقتصاد

وزارت امور اقتصادی و دارایی نسخه تازه برنامه راهبردی خود را ابلاغ کرده هست؛ بسته‌ای متشکل از هشت راهبرد کلان و شش ابرپروژه که «هوشمندسازی نظام مالیاتی» در محور اصلی آن قرار دارد.

به گزارش شبکه خبر، وزارت امور اقتصادی و دارایی با ابلاغ سند راهبردی جدید خود، رویکرد تازه‌ای در سیاست‌گذاری اقتصادی آغاز کرده هست. در این بسته، اصلاح نظام مالیاتی نه‌تنها یکی از شش ابرپروژه کلیدی، بلکه هسته مرکزی تحول در ساختار مالی کشور به شمار می‌رود.

در نگاه تازه وزارت اقتصاد، نظام مالیاتی دیگر صرفاً ابزار وصول درآمد نیست، بلکه زیرساخت هوشمند شفافیت، عدالت اقتصادی و رشد پایدار محسوب خواهد گردید.

به‌گفته‌ی مقامات وزارتخانه، پروژه هوشمندسازی مالیاتی با هدف داده‌محور کردن سیاست مالی، حذف اظهارنامه‌های دستی و افزایش دقت تحلیل‌های اقتصادی طراحی شده هست. این پروژه قرار هست در سه مرحله، از اتصال برخط پایگاه‌های داده تا طراحی نظام رتبه‌بندی اعتباری برای مؤدیان پیش رود.

صفر شدن مالیات ۱۱ میلیون کسبه؛ گام نخست در مسیر عدالت مالیاتی

یکی از نخستین نتایج اجرای فاز مقدماتی این طرح، تصمیم وزارت اقتصاد برای صفر کردن مالیات حدود ۱۱ میلیون صنف و کسب‌وکار خرد قرار دارای بود. این اقدام، بنا به توضیح سید علی مدنی‌زاده، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و داده‌های برخط اجرا گردید تا بار مالیاتی در شرایط رکود تورمی کاهش یابد، در حالی که درآمد دولت به‌واسطه‌ی رشد شفافیت کاهش پیدا نکند.

از منظر سیاست‌گذاری، این تصمیم نمونه‌ای از «اصلاح رفتار متقابل دولت و مؤدی» تلقی خواهد گردید؛ دولت به‌جای مطالبه اظهارنامه و حساب‌سازی، از داده‌های واقعی تراکنش‌ها استفاده انجام می‌دهد تا مالیات بر پایه عملکرد واقعی تعیین شود.

هدف راهبردی: عدالت در عین تأمین مالی پایدار دولت

در متن سند راهبردی وزارت اقتصاد تصریح شده که «بهبود پایداری مالی دولت» یکی از هشت اولویت کلان این دوره هست. در چارچوب این هدف، هوشمندسازی نظام مالیاتی نه با هدف فشار بر مؤدیان، بلکه با هدف گسترش پایه مالیاتی، کنترل فرار مالیاتی و ایجاد ثبات در بودجه عمومی تدوین شده هست. به تعبیر کارشناسان، این پروژه در صورت اجرای کامل امکان داردد ترکیب درآمدهای دولت را از اتکای سنتی به نفت به سمت درآمد پایدار مبتنی بر مالیات عادلانه تغییر دهد.

از ممیزی سنتی تا تحلیل داده‌ای

در طرح جدید، ممیزی‌های سنتی جای خود را به تحلیل‌های خودکار داده‌ای خواهد داد که بر این اساس مؤدیان براساس رفتار مالی خود در پنج سطح رتبه‌بندی می‌شوند که سطوح بالاتر مشمول خدمات و مشوق‌های سریع‌تر خواهند گردید، در حالی که مؤدیان خطرپذیر، مشمول ممیزی دقیق‌تر یا اعتبار مالیاتی محدودتر می‌شوند.

اتصال این نظام به بسترهای بانکی، سامانه تجارت و سیستم گمرک نیز در دستور کار هست تا چرخه‌ی اطلاعات مالی، واردات و صادرات در یک پایگاه ملی متمرکز شود. چنین شبکه‌ای، به‌گفته کارشناسان مالیاتی، امکان داردد بیش از ۳۰ درصد از تراکنش‌های خاکستری و فرار مالیاتی را شناسایی کند.

هم‌پوشانی با دیگر ابرپروژه‌ها

هوشمندسازی مالیاتی در این سند، تنها یک پروژه‌ی فنی نیست بلکه از دید ساختار کلان وزارت اقتصاد، «ابر زیرساخت» سایر طرح‌ها محسوب خواهد گردید.

این پروژه با سه طرح دیگر نوسازی نظام گمرکی، مولدسازی دارایی‌ها و طرح رویش دارایی‌های راکد پیوند مستقیم دارد. داده‌های مالیاتی، نقطه‌ی اتصال این سه حوزه هستند و هرگونه تحلیل در آنها بدون داده مالی معتبر ممکن نیست.

برای مثال، گمرک نوین بر اساس منطق مالیات بر واردات و ارزش‌افزوده‌ی دقیق شکل دریافت می‌کند و با هوشمند شدن، امکان مقایسه‌ی لحظه‌ای واردات رسمی و واقعی فراهم خواهد گردید. یا در برنامه مولدسازی، ارزش‌گذاری دارایی‌های دولتی به سامانه مالیاتی و حسابرسی برخط متصل خواهد گردید تا از تضاد گزارش‌ها جلوگیری شود.

سیاست ضدتمرکز؛ مستندسازی مالیات در مناطق

یکی از تغییرات مهم در اجرای طرح مالیاتی، توزیع وظایف به سطح مناطق کشور هست. وزارت اقتصاد از تشکیل ستادهای توسعه منطقه‌ای در ۹ منطقه خبر داده هست که بخشی از وظیفه‌ی آن‌ها، رصد و تحلیل داده‌های محلی مالیات و سرمایه‌گذاری هست.

هدف این رویکرد، کمی‌کردن عدالت مالیاتی میان استان‌ها و جلوگیری از تمرکز مالی در پایتخت هست. به‌تعبیر کارشناسان، برای نخستین‌بار مالیات در ایران نه از بالا به پایین که از «پایین به بالا» تحلیل خواهد گردید.

سازوکار اجرایی و نقش دستگاه‌ها

بر پایه سند ابلاغی، اجرای پروژه تحول مالیاتی به‌صورت مستقیم زیر نظر شخص وزیر اداره خواهد گردید، اما مدیریت اجرایی آن با سازمان امور مالیاتی کشور هست. در کنار آن، معاونت فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد نقش پشتیبان فنی را دارد و سازمان حسابرسی نیز مسئول استانداردسازی داده‌ها و صحت‌سنجی اطلاعات هست. همکاری بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک در تبادل داده نیز بخشی از طراحی این سامانه ملی محسوب خواهد گردید.

برنامه زمانی تعریف‌شده برای اجرای کامل این پروژه، سه ساله هست. در سال نخست، تمرکز بر اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی (مالی، بانکی، گمرکی و بیمه‌ای) قرار دارد. در سال دوم، نظام رتبه‌بندی اعتباری بر اساس رفتار مالی پیاده خواهد گردید. سال سوم، زمان بهره‌برداری کامل و حذف کامل اظهارنامه‌های سنتی عنوان شده هست. به‌گفته‌ی مدیران مالیاتی، بعد از سه سال، همه مؤدیان حقیقی و حقوقی دارای حساب شناسنامه‌دار الکترونیکی خواهند قرار دارای بود و مالیات بر درآمد و ارزش افزوده به‌صورت خودکار محاسبه خواهد گردید.

باید تاکید دارای بود که در واقع، مالیات هوشمند جایگزین فرآیند زمان‌بر و کاغذی خواهد گردید و تعامل میان دولت و مؤدی را از سطح مراجعه حضوری به سطح برخط ارتقا می‌دهد. در این مسیر، وزارت اقتصاد قصد دارد بستر مشترک احراز هویت مالی ایجاد کند که از آن در گمرک، بورس، و حتی نظام رفاهی نیز استفاده شود.

پیوست اجتماعی مالیات هوشمند

در کنار ساختار فنی، وزارت اقتصاد در قالب طرح موسوم به «اعتبار ملی» تلاش دارد پیوندی میان رفتار مالیاتی مردم و اعتبار اقتصادی‌شان برقرار کند. در این طرح، خوش‌حسابی مالیاتی به افزایش امتیاز اعتباری در شبکه بانکی می‌انجامد و بدهی‌های مالیاتی تسویه‌شده در سابقه‌ی مالی اشخاص منعکس خواهد گردید. بنابراین، مالیات به ابزار اعتماد و نه صرفاً تعهد تبدیل خواهد گردید رویکردی که در بسیاری از نظام‌های پیشرفته اقتصادی آزموده شده هست.

ناگفته نماند که با وجود ظرفیت بالای این برنامه، کارشناسان چندین مانع اجرایی برای موفقیت آن برمی‌شمرند:

۱. نبود یکپارچگی اطلاعاتی در دستگاه‌ها: هرچندین اتصال سامانه‌ها پیش‌بینی شده، اما تبادل داده نیازمند هماهنگی حقوقی میان وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی هست.

۲. فرهنگ‌سازی مالیاتی ناکافی: بخش‌هایی از جامعه هنوز مالیات را هزینه‌ای تحمیلی تلقی می‌کنند نه مشارکت در توسعه.

۳. ضعف نظام تشویق و اعتبارسنجی: در صورت عدم اعمال مشوق‌های واقعی برای خوش‌حسابان، انگیزه‌های رفتار سالم کاهش می‌یابد.

برای غلبه بر این چالش‌ها، وزارت اقتصاد ایجاد مرکز پایش مالیات هوشمند را در سطح ملی برنامه‌ریزی کرده هست تا علاوه بر نظارت فنی، آموزش و ارتباط عمومی این طرح را بهبود بخشد.

از ساختار به فرهنگ؛ هدف بلندمدت پروژه

از نظر تحلیلی، موفقیت طرح هوشمندسازی مالیاتی تنها در تحقق اعداد و شاخص‌ها نیست، بلکه در تغییر فرهنگ اقتصادی کشور معنا پیدا انجام می‌دهد. وزارت اقتصاد در پی آن هست که مالیات از یک سازوکار نظارتی به عنصر اعتماد متقابل میان دولت و فعالان اقتصادی بدل شود. به‌عبارت دیگر، مالیات هوشمند در این برنامه نه ابزار کنترل، بلکه «زبان گفت‌وگوی اقتصادی دولت با مردم» تعریف شده هست.

بر پایه سند جدید وزارت اقتصاد، هوشمندسازی نظام مالیاتی سنگ بنای فاز تازه اصلاحات مالی کشور هست. در کنار دیگر ابرپروژه‌ها از نوسازی گمرک تا مولدسازی دارایی‌ها و طرح اعتبار ملی این برنامه نقش هماهنگ‌کننده داده، درآمد و اعتماد عمومی را ایفا انجام می‌دهد. سرانجام، اگر این پروژه طبق زمان‌بندی اجرا شود، نظام مالیاتی ایران از شکل سنتی و مبتنی بر تخمین، به ساختاری دقیق، دیجیتالی و عادلانه تبدیل خواهد گردید تحولی که امکان داردد مبانی «رشد عدالت‌محور» و «اقتصاد برای همه» را از شعار به عمل نزدیک کند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه