سندیت مقام امام زمان(عج) در کربلا؛ مقام‌ها به عنوان نماد محسوب می‌شوند
کد خبر : ۸۲۰۳۸۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۸/۰۵
-
زمان : ۰۹:۲۹
|
دسته بندی: اسلایدر

سندیت مقام امام زمان(عج) در کربلا؛ مقام‌ها به عنوان نماد محسوب می‌شوند

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: در زیارتگاه‌های عراق نمونه‌هایی از قبور امامزادگان و یاران ائمه(ع) هست که سند تاریخی دارد ولی مقامها اعتبار لازم و کافی را ندارند و چندینین در دوره صفویه به وجود آمدند.

به گزارش شبکه خبر، سرزمین عراق کنونی مزار شش تن از امامان شیعه و بسیاری از فرزندان و نوادگان خاندان عصمت و طهارت هست که همین موضوع این سرزمین را به مکانی مقدس برای مسلمانان به ویژه شیعیان تبدیل کرده هست. به علاوه مزار تعدادی از پیامبران الهی و نیز اصحاب و یاران پیامبر و ائمه معصومین در شهرهای مختلف این سرزمین واقع شده هست.

با وجود تعداد بی شماری از این زیارتگاه‌ها که اسناد تاریخی و منابع شیعی و اهل سنت بر وجود و درستی آن را تأیید می‌کنند اماکن دیگری نیز وجود دارند که به عنوان مکان‌های مقدس شناخته شده و زائران جهت تقرب بیشتر به پروردگار و ارتباط معنوی با صاحبان آن به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند. بررسی قطعیت و سندیت هر یک از این اماکن مقدسه نیازمند مطالعه دقیق متون و منابع هست، کاری که پژوهشگران و محققان این حوزه سال‌ها زمان صرف کرده تا سندیت آن را اثبات کنند.

مقام امام زمان (عج) از محل‌هایی هست که نه تنها در کشور عراق بلکه حتی در کشورهای دیگر نظیر بحرین هم وجود دارد. مقام امام زمان (عج) در کربلا و در شهر حله از اماکن زیارتی محسوب خواهد گردید. این محل نه تنها در چندین نقطه از کشور عراق بلکه حتی در کشورهای دیگری نظیر بحرین هم امکان دارد نمونه آن را یافت.

مقام امام زمان (عج) در شهر کربلا و در کنار نهر فرات و در انتهای باب السدره بنا شده از مکان‌های زیارتی مشهور شیعیان هست اماکنی که به نام «مقام» در فرهنگ شیعیان شناخته می‌شوند به نقاطی اشاره دارد که مرتبط با دوران حضور امامان شیعه و محل عبادت و سکنی حضرات بوده هست که شامل بارگاه‌هایی هست که به عنوان اماکن مقدس مورد توجه قرار می‌گیرند. در کربلا مقام‌های دیگری به نام امام صادق (ع) امام کاظم (ع) و امام زین‌العابدین (ع) نیز وجود دارد.

احمد خامه یار پژوهشگر تاریخ شیعه نیز در مورد مقام‌هایی که منسوب به امام عصر (عج) هست بیان می‌کند: در بیشتر مناطق شیعه‌نشین امکان دارد مکان‌های متعددی منسوب به حضرت مهدی (عج) سراغ گرفت که مساجد، مقام‌ها و قدمگاه‌های موسوم به نام آن حضرت را شامل خواهد گردید. چندین از این مکان‌ها همچون سرداب غیبت در سامرا، مقام حضرت مهدی (عج) در مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم، نزد شیعیان از تقدّس ویژه و شهرت بیشتری برخوردارند.

این پژوهشگر افزود: پس از دو کشور ایران و عراق که بیشترین تعداد مکان‌های منسوب به حضرت مهدی (عج) را دربرگرفته هست، در کشور و جزیره بسیار کوچک «بحرین» نیز چندینین جایگاه منسوب به آن حضرت وجود دارد. بیشتر این مکان‌ها عمدتاً به نام‌هایی همچون «خطوه»، «وطیه» یا «قدم» مهدی (عج) شناخته خواهد گردید و حدوداً همه این تعابیر معادل «قدمگاه» در زبان فارسی هست.

وی در خصوص مقام امام زمان (عج) در شهر کربلا بیان کرد: مقام‌ها بیشتر به عنوان نماد محسوب می‌شوند چون اکثراً براساس خواب، مکاشفه و رؤیا شکل گرفته هست و طبیعتاً اینها نامکان داردد برای دیگران حجیت داشته باشد. بر این اساس تاریخی و علمی نامکان دارد به آن‌ها استناد کرد. در مجموع این مقام‌ها نمادین را می‌دانم و از لحاظ تاریخی نامکان دارد به آن استناد کرد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام بیان کرد: در زیارتگاه‌های عراق ممکن هست نمونه‌هایی از قبور امامزادگان، عرفا، علما و یاران اهل بیت (ع) باشد که سندیت تاریخی داشته باشد ولی مقام‌ها اعتبار لازم و کافی را ندارند و چندین هم در دوره صفویه به وجود آمدند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه