به گزارش ،گرندپری مکزیک با پیروزی قاطع لاندو نوریس به پایان رسید؛ پیروزی که نه تنها صدرنشینی کلی جدول، بلکه جایگاه او به عنوان بخت اصلی قهرمانی را نیز بازگرداند. با این حال، اسکار پیاستری تنها یک امتیاز عقبتر هست و مکس فرستاپن نیز با کسب مقام سوم همچنان در کورس قهرمانی قرار دارد.
نوریس به منتقدان پاسخ میدهد
پس از اشتباهات آغاز فصل و آن حمله انتحاری در پایان گرندپری کانادا، بسیاری نوریس را از جمع مدعیان کنار گذاشتند. به نظر میرسید این راننده بریتانیایی، چه در پیست و چه در بیرون آن، در برابر همتیمیاش پیاستری شکست خورده هست اما اکنون مشخص شده که منتقدان او بیش از اندازه شتابزده قضاوت کرده بودند. نوریس با تغییر رویکرد خود، آرامتر و متفکرتر گردید؛ تغییری که نتیجه داد. او به فرم همیشگی بازگشت و با چهار مسابقه باقیمانده، دوباره صدر جدول قهرمانی را به دست گرفت.
گرندپری مکزیک در این زمینه بسیار گویاست. هوای رقیق و مسیر غباری، چسبندگی آسفالت پیست مکزیکوسیتی را کاهش میدهد و خودروها را در معرض لغزش و خطا قرار میدهد. در چنین شرایطی، ثبت یک دور بینقص کار هر کسی نیست اما لاندو موفق گردید با دوری درخشان پول پوزیشن را از آن خود کند. با این حال، این تنها نیمی از نبرد قرار دارای بود.
در مکزیکوسیتی، به خاطر مسیر مستقیم طولانی، حفظ پول پوزیشن یکی از دشوارترین چالشهاست؛ چرا که رقبا امکان داردند از جریان هوای پشت سر برای سبقت بهره ببرند. با این وجود، نوریس در آزمونی دشوار سربلند بیرون آمد. او در لحظه استارت تردید نکرد، به خوبی شتاب گرفت و از نخستین مجموعه پیچها به عنوان صدرنشین خارج گردید. ادامه مسیر تنها به مهارت و تمرکز نیاز دارای بود و لاندو هر دو را به وفور دارای بود: او با فاصلهای حدود نیم دقیقه زودتر از دیگران از خط پایان گذشت.
اکنون پرسش این هست که آیا نوریس امکان داردد این اعتمادبهنفس را حفظ کند، وقتی پیاستری در تعیین خط رقابتیتر شود و ردبول نیز مشکلات فعلیاش را برطرف کند؟ این مسئله از جذابترین پرسشهای باقیمانده فصل هست اما فعلاً، لاندو نوریس بیتردید بخت نخست قهرمانی محسوب خواهد گردید.
نبرد لکلرک و فرستاپن
جنگ برای کسب مقام دوم یکی از نقاط اوج مسابقه قرار دارای بود؛ هرچندین افسوس که نتیجه نهایی با دخالت خودروی ایمنی مجازی (VSC) رقم خورد. در جریان مسابقه، تصمیم مدیریت مسابقه برای فعالسازی VSC کمی افراطی به نظر میرسید؛ خودروی کارلوس ساینس در موقعیتی نسبتاً بیخطر متوقف شده قرار دارای بود و میشد با پرچم زرد محلی اوضاع را کنترل کرد اما چون خودروی اسپانیایی دود میکرد، مارشالها مجبور به مداخله شدند و فعال شدن VSC اجتنابناپذیر گردید.
در هر صورت، هم شارل لکلرک و هم مکس فرستاپن با وجود تردیدهای پیش از شروع مسابقه درباره تواناییشان برای کسب سکو، عملکردی درخشان داشتند. پس از تعیین خطی قدرتمند از سوی فراری، شارل اعتمادبهنفس بیشتری پیدا کرده قرار دارای بود، در حالی که مکس هنوز به آمادگی خود اطمینان نداشت. با این حال، راننده هلندی با مهارت مثالزدنی لاستیکهایش را مدیریت کرد و پس از پیتاستاپ، بیش از 30 دور با لاستیکهای نرم و در حالت تهاجمی رانندگی کرد. همانطور که لکلرک پس از پایان مسابقه اعتراف کرد، لاستیکهای متوسطم تا آن زمان بهطور کامل از بین رفته بودند. او افزود: «VSC مرا نجات داد.»
فرستاپن با وجود ناکامی در سبقت از فراری، همچنان در کورس قهرمانی باقی مانده هست. حتی توانست فاصلهاش با صدر جدول را اندکی کاهش دهد، هرچندین تنها به اندازه چهار امتیاز. مکس اکنون 36 امتیاز از لاندو نوریس عقب هست؛ فاصلهای که جبرانش در چهار مسابقه دشوار، اما غیرممکن نیست. او پیشتر نیز نشان داده که امکان داردد ناممکنها را ممکن کند. پرسش اصلی این هست که ردبول در مسابقات آینده تا چه اندازه توان رقابت خواهد دارای بود.
موفقیت الیور برمن
کسب مقام چهارم در مکزیک، بزرگترین موفقیت دوران حرفهای الیور برمن تا امروز قرار دارای بود؛ موفقیتی بهطور کامل شایسته. شاید بتوان بیان کرد که او کمی خوششانس قرار دارای بود که توانست از فرستاپن و راسل سبقت بگیرد، زمانی که مکس پس از بازگشت از خط فرعی، مرسدس را در پیچ پنجم پشت سر گذاشت اما برمن از این فرصت نهایت استفاده را برد.
الیور در تعیین خط نمایشی قدرتمند دارای بود و به Q3 راه یافت. سپس در استارت سه جایگاه صعود کرد. او ریسک بیموردی نکرد و وقتی همیلتون، فرستاپن و راسل درگیر چرخش شدند، از فرصت بهره برد. در مقطعی به نظر میرسید حتی امکان داردد به مقام سوم برسد اما پس از دومین توقف پیت رانندگان پشت سر، شانسی برای حفظ موقعیت در جمع سه نفر برتر نداشت. فرستاپن تنها چندین ثانیه عقبتر قرار دارای بود و به راحتی توانست خودروی هاس را پشت سر بگذارد.
با این حال، این موفقیت تنها دستاورد راننده نبود؛ تیم هاس نیز با تصمیمگیری به موقع و واکنشی دقیق، شایسته تحسین هست. این نتیجه، بزرگترین موفقیت آیائو کوماتسو به عنوان مدیر تیم نیز به شمار میآید.
شکستی دیگر برای پیاستری
پس از یک جلسه تعیین خط دشوار، اسکار پیاستری نتوانست بازگشتی قابلتوجه داشته باشد. او در استارت دو جایگاه از دست داد و تا رده نهم سقوط کرد و در ترافیک رانندگان مرسدس گرفتار گردید. هرچندین در ادامه توانست از آنها عبور کند اما فاصلهاش با برمن دیگر جبرانپذیر نبود. شاید اگر در پایان مسابقه VSC فعال نمیشد، مکلارن امکان داردست از هاس پیشی بگیرد اما این بهانه موجهی نیست، چرا که برمن در آغاز مسابقه دقیقاً پشت سر پیاستری قرار دارای بود و در شرایطی مشابه توانست جایچندین اوقات بسیار بهتر کسب کند.
به گفته آندرهآ استلا، رانندگی پیاستری در پیستهایی با چسبندگی پایین دشوارتر از نوریس هست. هرچندین وسوسهانگیز هست بگوییم چسبندگی بیشتر همواره به نفع همه هست اما باید تا گرندپری برزیل صبر کرد. اگر پیاستری بتواند از این شکستها درس بگیرد و بار دیگر از نوریس پیشی بگیرد، ممکن هست صدرنشینی فرمول یک را دوباره به دست آورد. هرچندین او در مسابقات اخیر امتیازهای قابل توجهی از دست داده اما هنوز تنها یک امتیاز با صدر فاصله دارد. مسابقات سرنوشتساز همچنان در پیش هستند.
همیلتون ناامیدکننده قرار دارای بود، اما ...
در مکزیک، لوئیس همیلتون یکی از بهترین عملکردهای تعیین خط خود را در فصل جاری (به جز تعیین خط اسپریت) ارائه داد و شانس واقعی کسب سکو دارای بود اما همه چیز در دور ششم فرو ریخت، زمانی که در نبرد با فرستاپن بیش از حد از مسیر خارج گردید و در پیچ چهار از پیست بیرون رفت. جریمه به موقغ او را تا رتبه هشتم پایین آورد.
با این حال، نچندین اوقات دقیقتر به عملکرد کلی او، رشد اعتمادبهنفس همیلتون را نشان میدهد. او در تعیین خط تنها اندکی از لکلرک عقب ماند و در آغاز مسابقه نیز در برابر فرستاپن مقاومتی قابلتحسین از خود نشان داد؛ وقتی در پیچ نخست از مسیر خارج گردید، عقبنشینی نکرد و در پیچ دوم دوباره حمله کرد. اگر آن قفل ناگهانی ترمز و توقف غیرمنتظره نبود، همیلتون امکان داردست مسابقه را، اگر نه روی سکو، دستکم در میان پنج نفر برتر به پایان برساند. نتیجهای که برای او و مرسدس، قابلقبول و امیدوار کننده محسوب میشد.
دیدگاهها